Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Marketing 2020 – Ioana Borza (TeraPlast Group): „Influencerii sunt personaje cheie în comunicarea online”

„Forbes România” adresează oamenilor de marketing câteva întrebări pentru a afla care sunt tendințele anului și „filosofia” în această industrie. Dezbaterea propusă ar putea să răspundă la o întrebare esențială: încotro ne îndreptăm? Dar să nu anticipăm...
 aboneaza-te
Ioana Borza

Ioana Borza, Director Marketing la TeraPlast Group

Forbes: Într-o lume dinamică și frământată de probleme complicate, care credeți că este rolul marketingului și rolul oamenilor de marketing în dezvoltarea civilizației?

Ioana Borza: De foarte multe ori, marketingul este asimilat cu dezvoltarea în general și inovația în particular. De ce? Deoarece fiecare proiect de dezvoltare are la bază o cercetare temeinică a ceea ce există în prezent, targetează obiective SMART care aduc plus valoare serviciilor sau produselor actuale, pe care ulterior le comunică într-un mod relevant, atractiv și memorabil celor cărora le sunt destinate.

Fie că vorbim de o mică afacere de familie, de o companie într-un oraș mediu, de un gigant internațional sau un proiect de țară, pașii care trebuie urmați pentru a deveni sustenabil pe termen lung sunt aceeași.  În acest context, putem spune că marketingul are un rol esențial în dezvoltarea societății, la fiecare nivel al ei.

Marketing nu înseamnă doar publicitate. Dezvoltarea de noi produse sau servicii, modul de prezentare al acestora, identificarea și alegerea celor mai potrivite modalități de vânzare sunt doar câteva din provocările oamenilor de marketing, într-o societate în care tehnologia avansează cu o viteză uimitoare.

O altă provocare importantă este aceea de a crea emoții, conexiuni, de a reuni oameni pentru o cauză comună, cu impact pozitiv asupra societății, în care ei se regăsesc și cred. Pentru aceasta însă, ei trebuie să se desprindă de datele statistice, să fie empatici, îndrăzneți și creativi.

Delia Corniciuc (PepsiCo): “Brandurile ar trebui să își asume rolul de a educa consumatorii și de a facilita platforme în care aceștia pot contribui”

Forbes: În România, care credeți că sunt urgențele și problemele în care marketingul poate contribui la rezolvarea acestora?

Ioana Borza: Chiar dacă țara noastră se confruntă cu o serie de provocări adânci și presante în domeniul medical, educațional, mediului, social și chiar legislativ, societatea civilă este din ce în ce mai informată, mai activă și mai implicată.

Vorbim aici de persoane fizice, cât și de organizații neguvernamentale care implementează proiecte menite să amelioreze aceste probleme. Consider că rolul nostru este să îi ajutăm să le pună în practică, în special pe cele gândite să combată sursa problemei, nu simptomele acesteia.

În acest context, la finalul anului 2019 Grupul TeraPlast a lansat platforma de responsabilitate socială „Împreună Clădim România” prin care susține inițiativele legate de îmbunătățirea vieții cotidiene pe direcții: social, educație, sănătate și mediu.

Monica Eftimie: „Brandurile investesc din ce în ce mai mult în digital și social media, îndepărtându-se de marketingul tradițional“

Forbes: Ce importanță acordați Influencer Marketing? Sunt influencerii pionii decisivi în atingerea obiectivelor de marketing și comunicare? Riscuri și puncte forte pentru campaniile cu influenceri.

Ioana Borza: Privesc Influencer Marketingul ca o tactică în primul rând calitativă, care conferă unei campanii mai multă consistență.

Influencerii sunt personaje cheie în comunicarea online, prin urmare campaniile de Influencer Marketing trebuie abordate profesionist, cu o analiză serioasă a compatibilităţii cu brandul, cu proiectul în sine, potenţialul de atingere a obiectivelor, etc.

România nu este o insulă – avem avantajul faptului că suntem foarte bine conectați la piețe mai mature și mai experimentate, iar de la ele putem învăța multe. Prin urmare, știm ce trăsături definesc cele mai de succes campanii cu influenceri: ele evidențiază cea mai bună caracteristică a produsului pentru a construi campania în jurul unui punct forte, iar în același timp stimulează oamenii să se implice. „Personal” este un cuvânt-cheie care deschide multe uși: trebuie să fim mereu conștienți de diversitatea consumatorilor și de dorința lor firească de a-și exprima individualitatea.

Unul dintre principalele riscuri ale campaniilor cu influenceri este acela de a ajunge la o categorie de public care nu este relevantă 100% pentru produsul nostru. Având în vedere interacțiunea ridicată din mediul online, un alt risc este cel al reacțiilor negative. Există o serie de măsuri de precauție pe care le putem lua în etapa de planificare a campaniei, dar acestea nu pot lua în calcul toate interpretările și interesele posibile ale publicului vizat, prin urmare nu pot prevede orice fel de recul al mesajului.

Un om de marketing inspirat păstrează în vedere faptul că influencerii știu cel mai bine ce tip de conținut este relevant și atractiv pentru fanii lor și ştiu să facă echipă cu ei pentru a ajunge la un mesaj relevant cu potențial mare de viralizare.

De asemenea, are în vedere faptul că numărul de fani nu este întotdeauna direct proporțional cu efectivitatea mesajului, motiv pentru care trebuie întodeauna să cântărim toate opțiunile în funcție de tipul produsului, misiunea companiei și valorile brandului și să vedem dacă pentru campania noastră de marketing este mai potrivit un influencer viral sau un Key Opinion Leader nișat, însă relevant.

Greta Redeleanu: „Încrederea și transparența brandurilor au devenit mai importante decât oricând”

Forbes: Cum apreciați anul 2020 în privința investițiilor totale în marketing? Estimați un an deosebit față de anii precedenți?

Ioana Borza: Investițiile în marketing la nivel internațional au un trend susținut de circa 6%. În Romania, ele variază în funcție de industrie cu procente cuprinse între 2%-10%.

În ceea ce privește trendul, comunicarea digitală a început să capete un caracter autonom, o identitate paralelă, am început să petrecem mai mult timp online decât offline, prin urmare procesul de automatizare și de transfer al resurselor în mediul virtual trebuie să țină pasul cu evoluțiile tehnologice și cu schimbarea obiceiurilor noastre.

La nivel global, vom vedea schimbări importante (roboți, inteligență artificială, 5G) care vor fi primite în piața locală cu deschidere și curiozitate și vor forma generații din ce în ce mai versatile, mai adaptabile.

Anca Nuțiu (BRD): „România este o poveste palpitantă, în care multe capitole încă se scriu, cu noi aventuri”

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii