Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Marketing 2020 – Gabriel Eremia (Arctic): „Pentru a-și menține relevanța, brandurile trebuie să promoveze idealuri, valori cu care oamenii și societatea se identifică”

„Forbes România” adresează oamenilor de marketing câteva întrebări pentru a afla care sunt tendințele anului și „filosofia” în această industrie. Dezbaterea propusă ar putea să răspundă la o întrebare esențială: încotro ne îndreptăm? Dar să nu anticipăm...
 aboneaza-te
Gabriel Eremia_Marketing Director Arctic Romania

Gabriel Eremia, Marketing Director Arctic România

Forbes: Într-o lume dinamică și frământată de probleme complicate, care credeți că este rolul marketingului și rolul oamenilor de marketing în dezvoltarea civilizației?

Gabriel Eremia: Probabil unul dintre cele mai valoroase asset-uri în această lume dinamică și plină de crize sunt relațiile. Iar, din punctul meu de vedere, marketingul chiar asta face – construiește și menține relații, la baza lui stând relația între consumator și brand. Trăim în era marketingului cu rost, cu sens, cu obiective dincolo de cele financiare sau de awareness, iar relațiile dintre consumatori și branduri au evoluat de ceva vreme, de la cele tranzacționale, la relații care au la baza un schimb real de valoare.

Pentru a-și menține relevanța, brandurile trebuie să promoveze idealuri, valori cu care oamenii și societatea se identifică. Acum, mai mult decât oricând, această necesitate vine și ca o presiune din partea consumatorilor, ei căutând atent branduri care le reprezintă sistemul de valori, care răspund la temele fierbinți ale realității. Marketerii au misiunea de a înțelege consumatorii, dorința acestora de a face parte dintr-o lume mai bună, iar brandurile au rolul de a-i ajuta să ajungă acolo.

Abordând subiectul și mai pragmatic, marketingul poate influența în mod direct civilizația atunci când printre principalele obiective este dezvoltarea de produs (aici vorbim de inovație, R&D, investiții majore în digitalizare și tehnologizare, fair price policies, reducerea poluării rezultate din procesul tehnologic) într-un mod menit să răspundă modelelor de circular economy – less waste to no waste. Într-o lume în care ne confruntăm cu amenințări iminente la adresa mediului, implicarea brandurilor prin astfel de politici poate face diferența.

Un alt rol al oamenilor de marketing, care personal mi se pare extrem de important, este acela de mentorship pentru generațiile „fresh” de marketeri, juniorii de azi – directorii de mâine. Un set de principii sănătoase și corecte, „cei șapte ani de-acasă” în marketing, se învață în juniorat și cred că este momentul ca noi, comunitatea de business, să direcționăm o parte din energia și din resursele noastre concrete către generațiile care vin din urmă.

Iulia Dobre (PepsiCo): „Pentru noi, este vital ca Influencer Marketing-ul să fie autentic atât pentru brand, cât și pentru comunitatea sa”

Forbes: În România, care credeți că sunt urgențele și problemele în care marketingul poate contribui la rezolvarea acestora?

Gabriel Eremia: Sunt două moduri în care ne putem uita la România de azi. Unul în care vedem partea urâtă a lucrurilor și în care totul pare atât de dificil, în care renunțăm din start și altul în care privim situația ca pe un „ground zero” – un spațiu pe care ușor, ușor îl putem modela și pe care ne putem pune amprenta, lăsând generațiilor viitoare un teren mai fertil, mai propice. Eu am ales a doua perspectivă.

Iar în încercarea de a identifica problemele de bază pe care noi direct, ca marketeri, le putem influența pozitiv, am ajuns la două direcții: EDUCAȚIE și SUSTENABILITATE.

În industria în care activez, campaniile noastre în această direcție pot avea impact imediat: de la programe de internship, recrutarea și educarea noii generații de ingineri într-o lume a digitalizării și roboților până la eficientizarea proceselor de producție și marketing buying într-un mod sustenabil (less paper waste, innovative channels). Nu putem lăsa deoparte nici politicile CSR, rolul social asumat, ajutorul dat comunităților locale în care ne desfășurăm activitatea, campanii cu care brandurile, prin departamentele de marketing, pun cărămidă cu cărămidă la dezvoltarea spiritului civic.

 

Forbes: Ce importanță acordați Influencer Marketing? Sunt influencerii pionii decisivi în atingerea obiectivelor de marketing și comunicare? Riscuri și puncte forte pentru campaniile cu influenceri.

Gabriel Eremia: Nu putem nega importanța influencerilor în promovarea unui produs. WOM a fost mereu unul dintre cele mai de impact canale de comunicare, iar din punctul meu de vedere acest trend al influencerilor este “the next level WOM”, trend amplificat masiv de rețelele de socializare (Instagram, Facebook, TikTok).

Intrând în detaliu, însă, discuția este amplă și părerile foarte împărțite. Succesul unei campanii cu influenceri ține, din punctul meu de vedere, mai mult de afinitatea lui cu brandul și mai puțin de numărul de followeri pe care îi are. Este extrem de important ca persoana aleasă chiar să dezvolte o relație cu produsul, să recomande produsele pentru că personal crede în eficiența / plusvaloarea pe care acestea o aduc și nu doar pentru remunerație.

Microinfluencerii sunt în acest moment pe val pe scena de marketing și pot aduce rezultate foarte bune, condiția fiind, din punctul meu de vedere, dezvoltarea unei relații longevive cu brandul și transformarea influencerilor în adevărați “brand ambasadori”.

Cel mai important avantaj al colaborării cu influencerii este că au o audiență destul de bine targetată, iar în felul acesta știm că mesajele ajung la cei care sunt interesați. Un alt avantaj este și latura practică pe care o are interacțiunea cu consumatorul prin vocea influencerilor. Comunitățile din care fac parte aceștia din urmă sunt organisme vii, care reacționează în timp real, astfel că, feedback-ul din partea lor poate veni cu informații extrem de valoroase pentru marketeri. Important este ca brandurile și influencerii să fie autentici, să transmită mesaje relevante pentru oamenii adunați în jurul unor pasiuni sau valori. Altfel, tocmai aceste comunități se vor întoarce împotriva brandurilor, dacă abordarea, influencerii și mesajele nu sunt cele potrivite.

 

Forbes: Cum apreciați anul 2020 în privința investițiilor totale în marketing? Estimați un an deosebit față de anii precedenți?

Gabriel Eremia: În România de azi, în care atât contextul politic cât și cel social (actuala criză coronavirus) sunt destul de instabile, grija pentru ce, cât și cum comunicăm trebuie să fie în prim plan pentru echipele de marketing.

Să luăm ca exemplu actuala situație socială în care coronavirusul este „pe prima pagină” în presă, este subiectul despre care se discută aprins în social media și, mai mult decât atât, asistăm la o isterie în masă. Brandurile sunt acum mai „invizibile” decât niciodată printr-o comunicare clasică. Pentru a ajunge la consumator trebuie să reinventăm felul în care „vorbim” cu el. Uneori chiar trebuie să creăm contextul în care el să fie dispus să „asculte”, în această invazie de fake news și panică.

De cele mai multe ori, „vocea” brandului poate fi eficient amplificată prin investiții majore în comunicare, deci ne așteptăm ca și bugetele de marketing să crească semnificativ.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii