FacebookTwitterLinkedIn

Ce cuvânt caracterizează cel mai bine anul 2021?

Domeniul în care noi activăm, cel al retailului de impuls și de tranzit, a traversat o perioadă de transformare în ultimii 2 ani, iar evoluția a fost influențată de contextul medical, social, economic și politic aflat în continuă schimbare. Echipa noastră a răspuns cu brio provocărilor și, în plus, specialiștii noștri au fost implicați în proiecte-cheie transversale la nivelul grupului Lagardère Travel Retail în domenii precum financiar, supply chain sau IT, proiecte menite să pună în valoare competențele și know-how-ul local și să capitalizeze experiența și bunele practici generate la nivelul filialelor. Este important să adaug că, în ciuda mediului volatil, ne-am continuat planurile de dezvoltare, inclusiv de extindere a rețelei de magazine. Toate acestea au fost posibile deoarece am construit un business solid în România în ultimii 25 de ani, cu o strategie pe termen lung, gândită pornind de la nevoile clienților si cu mecanisme de adaptare continuă la factorii externi. Am ales să privim contextul ca pe o situație punctuală, în funcție de care ne-am reconfigurat rapid și suntem bucuroși că am continuat să ne servim clienții și să ne adaptăm așteptărilor lor. Au fost câțiva factori-cheie care au contribuit – colaborarea cu partenerii noștri de afaceri, cărora le mulțumim pentru susținere, diversitatea direcțiilor noastre de business și apetența noastră pentru schimbare și pentru fructificarea oportunităților. Dacă ar fi să amintesc un termen care ne definește ADN-ul, acesta este adaptabilitatea rapidă în fața schimbării, după cum am demonstrat în ultimul an.

 

Care au fost motivele dvs de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2021? (pandemia, criza economică, criza de materii prime, inflația, forța de muncă, criza guvernamentală, altele). Care sunt rezultatele activității companiei/ grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Având în vedere specificul activității noastre, una dintre principalele noastre preocupări a fost legată de riscurile de sănătate în ceea ce privește personalul, clienții și partenerii noștri. Avem o structură de retail răspândită pe tot teritoriul României, iar un număr mare de clienți ne trec pragul în fiecare zi. La o medie de peste 2 milioane de tranzacții pe lună la nivel de rețea, prioritatea noastră a fost crearea unui mediu sigur în magazinele Lagardere Travel Retail pentru personalul de vânzare și pentru clienți. Dincolo de acest aspect, și anul acesta lipsa de predictibilitate ne-a afectat evoluția de business pe majoritatea liniilor. Ne-am confruntat cu numeroase provocări legate de democratizarea modului hibrid de lucru, de restricțiile care au dus, implicit, la un trafic net redus și, în general, de un mediu economic și social în schimbare continuă. În aceste condiții, nu e de mirare că ne situăm sub nivelul preconizat pentru 2021, când previziunea noastră inițială a fost construită pe ipoteza revenirii traficului, dar vom încheia anul pe creștere.

 

Care au fost motivele de satisfacție sau de optimism în 2021?

Per ansamblu, ne bucură faptul că am reușit să rămânem relevanți pentru clienții noștri prin mix-ul de produse și concepte pus la dispoziția acestora și ne-am continuat dezvoltarea luând în considerare noua realitate din piață. Situația ne-a determinat să acționăm creativ, am luat măsuri active pentru optimizarea indicatorilor financiari, astfel încât am reușit să ne dezvoltăm eficient și sustenabil și chiar am deschis noi magazine în ritmul cu care ne obișnuisem înainte de criză. De asemenea, am testat cu succes concepte și teritorii neexplorate de noi până acum. Un alt motiv semnificativ de mândrie este că brand-ul nostru cel mai cunoscut pe plan local, INMEDIO, depășește indicatorii din 2019, un an stabil. Ne bucurăm să observăm o tendință de profesionalizare a retailului în mediile de călătorie – au demonstrat-o licitațiile la care am participat în marile aeroporturi regionale și care fac să transpară o preocupare crescândă a autorităților pentru calitatea execuțiilor de retail și a serviciilor oferite pasagerilor. Așteptăm, de asemenea, o serie de proiecte de interes strategic pentru Grupul nostru și cerute insistent de către călătorii principalului aeroport din țara noastră – mă refer aici la licitația pentru operarea spațiilor comerciale din Aeroportul Otopeni, care ar trebui sa aibă loc în viitorul imediat. Privim acest proiect ca pe o bornă importantă pentru actualizarea calității serviciilor oferite pasagerilor care trec pragul celei mai mari porți de acces aerian către și dinspre România și ca un real catalizator al transformării comerțului în zonele de călătorie și de tranzit. În egală măsură, acest proiect este un prilej pentru Grupul Lagardere Travel Retail de a-și reafirma interesul pentru o piață importantă în care avem deja o prezență consistentă de 25 de ani.

 

Cum caracterizați mediul privat de afaceri din România în anul 2021 în privința rezilienței și dinamicii? Argumentați.

Din diversele discuții purtate cu interlocutori din mediul privat, pare că în situații de stres cultura ne împinge să suprafuncționăm. Această criză a determinat, deseori, o accelerare a proiectelor, a inovațiilor și a experimentării, fapt care, pe termen lung, poate pune bazele unui salt în dezvoltare. În ceea ce privește nivelul de reziliență, acesta depinde în mare parte de industrie și de dimensiunea companiei. Au existat industrii ori domenii care au prosperat în această perioadă, altele sunt încă profund afectate. De asemenea, criza pe care o traversăm pune la încercare, pentru fiecare companie în parte, stabilitatea modelului de business. Cu siguranță, firmele mai mici au suferit mai mult, în vreme ce companiile mari au la dispoziție mecanisme de siguranță și resurse care le ajută să absoarbă mai ușor șocul crizei.

  

Care sunt deciziile bune pe care le-a făcut guvernul pentru încurajarea și susținerea mediului de afaceri din România în anul 2021? Care sunt lucrurile pe care trebuia să le facă, dar nu le-a făcut?

Am apreciat încercările autorităților de a institui mecanisme și scheme de sprijin pentru mediul de afaceri, precum și efortul de a menține un echilibru, o cale de mijloc între restricțiile menite să limiteze răspândirea virusului și impactul acestora asupra economiei. Cu toate acestea, anul 2021 a fost fundamental marcat de lipsa de predictibilitate în ceea ce privește situația sanitară, mediul politic, cadrul legislativ și fiscal.

 

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial în anul 2022?

Fenomenelor deja vizibile de multă vreme, precum criza climatică și migrația, li se adaugă provocări care vor avea un efect foarte puternic în economiile globale – criza energetică și criza forței de muncă, ce a revenit într-un nou val ca efect al pandemiei – The Great Resignation, iar această criză provocată de penuria de specialiști va afecta din ce în ce mai tare toate continentele. Acestor provocări externe li se adaugă și necesitatea flexibilizării modelului de operare al companiilor, la nivel de structură și procese, pentru a răspunde cât mai bine unui mediu complex, cu numeroase variabile și în continuă schimbare.