Cautare




, Staff

Afaceri |
|

INTERVIU – Marion Cotillard: „Pe covorul roșu, mă simt din nou ca un copil care visează”

În mai bine de două decenii, între Chopard și Festivalul de Film de la Cannes s-a consolidat o frumoasă colaborare.
 aboneaza-te
Caroline Scheufele & Marion Cotillard[6]

O lume întreagă stă cu ochii pe vedete pentru a vedea cele mai noi și spectaculoase creații ale bijutierului elvețian. „Locul diamantelor este pe covorul roșu”, ne spune Caroline Scheufele, copreședintă a brandului Chopard. Deși 2020 este până acum un an atipic, vitreg cu toate evenimentele, el nu a reușit să oprească cu totul Festivalul de Film de la Cannes, titlurile selecționate fiind anunțate pe 3 iunie. Stăm de vorbă cu Marion Cotillard și Caroline Scheufele despre ce înseamnă experiența deplină a festivalului din anii precedenți și despre noua esență a luxului contemporan: sustenabilitatea.

Vă amintiți cum v-ați cunoscut, puteți să le spuneți cititorilor noștri?

Marion Cotillard: Cred că ne-am cunoscut la gala de decernare a Trofeului Chopard.

Caroline Scheufele: Desigur, la Cannes – iar tu ai primit trofeul… Parcă au trecut doar câteva luni de-atunci.

Ce a însemnat în acel moment primirea Trofeului Chopard pentru cariera ta?

M.C.: Chopard mi-a fost mereu alături, a reprezentat o excelentă modalitate de a consolida relația care exista deja între noi. La acea vreme, eram o actriță foarte tânără. Am fost mereu foarte recunoscătoare brandului pentru că m-a sprijinit aproape din prima clipă.

Tu ce îți amintești, Caroline, referitor la acel moment?

C.S.: Cred că niciuna dintre noi două nu se afla la nivelul de azi, așa că este plăcut să reflectez asupra felului în care am crescut împreună de atunci. Eram foarte mândră că Marion a câștigat distincția pentru că am fost mereu o mare admiratoare a ei. Doi ani mai târziu a primit Oscarul. Ce carieră frumoasă!

Cu șase ani în urmă, ai demarat Călătoria brandului Chopard către Luxul Sustenabil; pe atunci, foarte puțini erau cei care vorbeau despre această temă. Cum a dezvoltat Chopard acest concept?

C.S.: Eu de la început am considerat că domeniul luxului ar trebui să fie transparent. Eu mă bucur de plăcerea și de onoarea de a lucra cu unele dintre cele mai frumoase nestemate din lume și, desigur, cu aur, unul dintre materialele noastre cheie. Atunci când ai ceva unic, special, trebuie să-l folosești în maniera cea mai potrivită. La o gală a Premiilor Academiei Americane de Film, am întâlnit-o pe Livia Firth; soțul ei [Colin Firth – n.tr.] câștigase Oscarul. Am stat de vorbă cu Livia și mi-a povestit despre felul în care s-a dedicat ideii de lux sustenabil, pe care o susține prin intermediul agenției sale, Eco Age; m-a întrebat dintr-odată: „De unde provine aurul tău?”. I-am răspuns: „De la bănci, bănuiesc, dar nu știu sigur”. Întâlnirea cu ea m-a făcut să mă gândesc că trebuie să fac ceva în acest sens.

Care a fost reacția ta atunci când ai auzit de această Călătorie, Marion?

M.C.: Caroline este un om vizionar; ce a făcut la Chopard reflectă sentimentele ei profunde trezite de ideea că anumite lucruri lipseau. Într-o lume care se schimbă atât de repede și, adesea, o apucă pe căi vădit greșite, o astfel de inițiativă dă un exemplu puternic, semnificativ, spunându-le tuturor că luxul poate fi corect și responsabil. O admir pe Caroline pentru că ea știe că adoptarea anumitor principii poate fi o chestiune foarte riscantă, mai ales atunci când oamenii care îți cumpără creațiile nu sunt în mod deosebit sensibili la astfel de teme. Ea, realmente, le-a deschis clienților o cale, arătându-le că trebuie să fie mai atenți la ce cumpără și la proveniență. E un lucru foarte important, în opinia mea. Și, desigur, îi sunt recunoscătoare lui Caroline pentru manifestarea acestui tip de devotament.

C.S.: Trebuie spus că în minele cu care lucrează Chopard nu muncesc copii, că suntem atenți la aspectele de mediu când se extrage aur, că sunt locuri sigure și că minerii au salarii fixe pentru a-și putea susține familiile. La urma urmelor, să ai produse frumoase fără să știi cum anume ai ajuns la acest nivel înseamnă că ceva nu este în regulă. De asemenea, în 2014 am decis să manufacturăm trofeul Palme d’Or, simbol universal al succesului, din aur extras prin metode etice. Ni s-a oferit, astfel, șansa de a atrage atenția presei asupra mesajului nostru.

Să ne întoarcem la acel moment de început, vizionar. Cum a reacționat industria când ai anunțat demararea proiectului?

C.S.: La început, mă priveau cu toții de parcă ar fi zis: „Hai să vedem ce o să facă”. Acum, fundamentele sunt puse și multe din marile bănci care lucrează cu minele de extracție s-au concentrat tot mai tare asupra investițiilor care țin cont de conceptele de Mediu, Aspecte Sociale și Guvernanță, pentru că mulți oameni sunt interesați de această direcție. Cred că s-a mai diminuat scepticismul amuzat. Îți mulțumesc, Marion, pentru că ai spus că sunt vizionară; realmente, ne-am asumat un risc și a trebuit, de asemenea, să ne instruim angajații. Imaginați-vă ce am simțit când am obținut prin metode etice primele 60 de kilograme de aur din minele columbiene! Producerea primelor piese din acest aur a constituit o provocare pentru noi, pentru că a trebuit să separăm procesele manufacturiere pentru a ne asigura că noul aur nu va fi amestecat cu aurul obișnuit, pentru a-i menține caracterul unic. Așadar, la început, lucrurile au fost cam complicate, dar am reușit să găsim soluții și acum întreaga manufactură lucrează în maniera aceasta.

Ce înseamnă luxul sustenabil mai exact?

C.S.: Luxul sustenabil înseamnă, în primul rând, că respecți planeta și omenirea și mai înseamnă un anumit fel de a folosi lucrurile într-o lume în care totul se petrece cu o mare repeziciune, iar oamenii nu-și dau seama mereu ce anume cumpără. Cred că noi toți ar trebui să fim mai atenți la acțiunile noastre. Asta e accepțiunea mea. Tu ce zici, Marion?

M.C.: Cred că oamenii care cumpără obiecte de lux, care trăiesc în lux, pot face multe în această direcție. Atunci când îți poți permite să trăiești în lux, trebuie să-ți folosești această libertate pentru a te autoinstrui cum se cuvine în privința provenienței lucrurilor. Caroline, ai menționat că a fost necesar să-i instruiești pe angajații de la Chopard; lărgind perspectiva, cred că trebuie să le explici asta consumatorilor și oamenilor care iubesc brandul. Mi se pare o modalitate foarte frumoasă de a contribui la conștientizarea unor chestiuni importante, care ne afectează pe noi toți.

Îți amintești prima dată când ai văzut și ai purtat creații realizate din aur obținut prin mijloace etice, Marion?

MC: Da, îmi amintesc. Îi sunt recunoscătoare lui Caroline și o admir foarte mult pentru că n-a plecat urechea la cei care nu prețuiesc astfel de lucruri, la cei care îi spuneau să nu apuce pe această cale. Am fost foarte impresionată când am văzut primele piese realizate din aur obținut prin mijloace etice. Era ca și cum se deschisese o ușă spre altceva ce presupunea o mai mare conștientizare a unor aspecte cruciale.

Ce reacții au trezit printre clienți aceste prime piese?

C.S.: Marion a purtat primele piese din aur obținut prin mijloace etice – o brățară cu diamante și o pereche de cercei, piese care, practic, marcau debutul Green Carpet Collection; a fost interesant că, atunci când a început să explice ce e cu această Călătorie către Luxul Sustenabil, o actriță coreeană a zis: „Cumpăr piesele pe loc” – și așa a făcut. Mi s-a confirmat că ne îndreptam în direcția potrivită și că, dacă îi educi pe oameni și le explici în ce constă proiectul, ei nu vor ezita să subscrie. Azi, în atelier și în departamentul nostru Haute Joaillerie sunt atât de mulți artizani lucrând continuu, cu pasiune! Le place să vorbească despre Călătoria către un Lux Sustenabil și despre mândria lor de a fi parte din acest proiect. Am străbătut un drum lung, dar mai sunt multe de făcut. Roma n-a fost clădită într-o singură zi.

M.C.: Cred că, atunci când au posibilitatea de a alege între luxul ce accentuează ideea că trebuie să fim conștienți asupra felului în care este obținut și luxul produs fără a se ține cont de ce se întâmplă în lume, cei mai mulți oameni vor alege calea corectă. În consecință, creatorii de lux ar trebui să țină cont de asta și să facă în așa fel încât să ofere ceva care să garanteze o schimbare în comportamentul consumatorilor. E o chestiune valabilă mai ales în cazul luxului. Și să se țină seama și de alte elemente, cum ar fi cultura și frumusețea unor țări sau orașe, lucru important, în opinia mea.

Ai vizitat vreuna dintre minele cu care lucrezi?

C.S.: Desigur, am vizitat câteva, cel mai recent, o mină de diamante. E foarte interesant pentru că poți vedea schimbarea adusă în acele țări.

Ne poți prezenta, te rog, Green Carpet Collection?

C.S.: În cadrul Haute Joaillerie Red Carpet Collection, lansată an de an la Cannes, există o secțiune căreia noi îi spunem Green Carpet, constând din modele realizate 100% din aur obținut prin mijloace etice și pietre extrase de o manieră responsabilă, fie că vorbim despre diamante, smaralde, turmaline Paraiba sau opale negre. Încercăm să extindem proiectul în fiecare an și să adăugăm o nouă piatră prețioasă în colecție, dar totul depinde de caracterul sustenabil al minelor de proveniență.

Care este piesa ta favorită?

M.C.: Sunt atât de multe, încât este greu să aleg una singură. Aș zice că primul set de bijuterii Green Carpet Collection pe care l-am purtat rămâne foarte special pentru mine. Aceasta ar fi alegerea mea.

Marion, e adevărat că ai făcut designul unei piese? Îmi poți spune mai multe despre ea?

M.C.: Am făcut schimb de idei privitor la un model cu opale negre din mina Aurora din Australia, o afacere de familie, unde pietrele sunt extrase de o manieră sustenabilă. Îmi place să lucrez cu Caroline – este un om atât de creativ! Împreună, munca s-a dovedit distractivă și, totodată, plină de emoție, datorită perspectivei ei și a felului în care vede evoluția brandului Chopard… Am repetat experiența și, fără îndoială, vom mai lucra împreună.

Și ție ți-a plăcut, Caroline?

C.S.: Mi-a plăcut enorm pentru că ador să primesc opinii de la alții și reacții, mai ales de la Marion, pentru că ea nu doar că este frumoasă, dar are și mult gust. Ea vine cu o perspectivă diferită, ceea ce duce la o rețetă de succes. Unde mai pui că totul devine atât de distractiv!

În cât timp crezi că vei reuși să transformi integral Red Carpet în Green Carpet Collection?

M.C.: Acesta e țelul spre care ne îndreptăm. Cu jumătăți de măsură nu-ți depășești niciodată limitele. Merită să ridici ștacheta foarte-foarte sus. Mai avem multe de făcut, dar măcar alte branduri creative abordează și ele această cale. Cred că noi toți trebuie să ne propunem să facem lucrurile cât mai bine.

S-au derulat lucrurile mai rapid decât îți închipuiai?

C.S.: Lucrurile se întâmplă în ritmul lor, destul de accelerat. În timpul ultimei ceremonii de decernare a Trofeului Chopard, în 2019, stăteam de vorbă cu Pierre Lescure (jurnalist francez, președintele Festivalului de Film de la Cannes, n.tr.) și cu Thierry Frémaux [regizor francez, directorul aceluiași festival și al Institutului Lumière], spunându-le: „Știți, poate ar trebui să vă gândiți să faceți cu covorul roșu de la festival ce am făcut noi cu petrecerea Chopard și plasele de pește reciclate?”. S-ar transmite un mesaj minunat, cu ajutorul tuturor talentelor care participă la festival, defilând pe un covor creat de o manieră sustenabilă.

M.C.: Caroline este o sursă de inspirație! Cu cât evoluezi mai mult, descoperind alte lucruri, instruindu-te și împărtășindu-le și altora ce ai învățat, cu atât găsești mai multă inspirație. Poate că ei nu se gândiseră la covorul roșu în termenii aceștia și Caroline le arată că lucrurile pot fi făcute și altfel, mai ales că e vorba despre un obiect ce va fi aruncat a doua zi… E foarte important faptul că ea le împărtășește și altora ce a învățat și că-i încurajează să facă la fel la rândul lor atunci când se ivește oportunitatea unei schimbări.

Și așa s-ar putea naște o tendință. N-a vorbit nimeni cu tine despre chestiunea aceasta?

C.S.: Bun, și în lumea modei se întâmplă o groază de lucruri și mulți designeri încep să vorbească despre perspectiva lor. Cu timpul, cum s-a spus mai devreme, când vei avea de ales, vei avea de unde, lucru decelabil deja în multe domenii. Cu cât suntem mai mulți, schimbarea se va produce, gradual, chiar și cu contribuții mai mici.

Ținând cont de cum stau lucrurile în prezent, crezi că asta ține de ofertă sau de cerere?

C.S.: De amândouă, cred, și, de asemenea, de comunicare. Încă trebuie să vorbim cât mai mult despre Călătoria către un Lux Sustenabil; cu cât o vor face mai mulți, cu atât va crește și numărul celor care vor pune întrebări în această privință, și cel al oamenilor care vor avea acces la ea.

Chopard este profund implicat în Festivalul de Film de la Cannes, știm că el realizează râvnitul trofeu Palme d’Or. De ce ți-ai dorit acest angajament?

C.S.: Eu mereu am fost o mare iubitoare a filmului, încă de copil mergeam la cinema. Așadar, când am deschis boutique-ul nostru pe Coasta de Azur, acum vreo 23 de ani, m-am gândit ca evenimentul să aibă loc în timpul festivalului. M-am întâlnit cu Pierre Viot, care era președintele festivalului la acea vreme. I-am spus că voiam să organizez o seară în parteneriat cu festivalul și l-am întrebat dacă era posibil, iar el a confirmat. Împreună cu un alt brand, festivalul tocmai aniversa 50 de ani de existență. L-am tras un pic de limbă, iar el mi-a spus: „Poate că ar trebui să vorbești cu celălalt partener oficial”, la care eu i-am replicat: „Aveți parteneri? Și în ce privește ceasurile și bijuteriile?”. „Nu, nu avem pe nimeni din categoria asta”, mi-a răspuns, așa că i-am sugerat: „Poate stabilim ceva pe termen lung: locul diamantelor este pe covorul roșu”. E de domeniul evidenței: diamantele le fac pe actrițe să strălucească și mai mult. Am văzut un trofeu pe raftul din spatele lui și l-am întrebat: „E Palme d’Or?”, iar el mi l-a pus în față. Am continuat: „Este cea de-a 50-a aniversare, cine realizează trofeul?”. Când mi-a zis: „Nu știu – un atelier mic de prin Paris”, am îndrăznit și l-am întrebat: „Aș putea veni cu o propunere care să arate că trofeul poate căpăta mai mult farmec?”. Am plecat de la Paris cu trofeul la subraț, la propriu. Așa a început relația dintre Chopard și Festivalul de Film de la Cannes.

Care sunt cele mai frumoase amintiri de la Cannes adunate de-a lungul acestor ani?

C.S.: Sunt o groază; aș putea scrie o carte sau face un film. Sunt multe întâmplări frumoase, multe istorioare amuzante. Mereu m-am gândit că ar fi nemaipomenit dacă un regizor ar realiza un film în timpul desfășurării festivalului! Un film despre tot ce se întâmplă, despre chestiunile din programul oficial, dar mai ales despre ce se petrece în spatele scenei, în diferite hoteluri, cu toată drama, fericirea, hohotele de râs… În primul meu an aici, am stat la Majestic, într-o cameră mică. Nimeni nu prea știa de Chopard, așa că am adus ciocolată elvețiană pe care am pus-o în toate camerele. Când am prezentat bijuteriile, o actriță m-a întrebat: „Deci tu ești cea care produce ciocolata, nu?!”. „Nu! Noi facem bijuterii!”. O altă scenă care mi-a rămas în minte este prima oară când am pășit pe covorul roșu, o experiență care, pur și simplu, îți taie respirația.

Marion, tu cum îți amintești prima dată la Cannes, la festival?

M.C.: Prima oară am venit cu cei de la Canal+, cu un proiect de-al lor. Nu-mi mai amintesc numele lui, dar eram zece oameni cu totul și ne-au adus la Cannes, unde trebuia să facem un scurtmetraj. Am fost atât de impresionată! A doua oară am venit cu filmul Taxi și atunci a început și relația mea cu Chopard. Era prima dată când purtam astfel de bijuterii incredibile și m-am gândit: „Ce frumos din partea lor că-mi oferă această șansă de a afișa piese uimitoare pe covorul roșu!”. Eram foarte tânără, cu doar două-trei filme la activ, dar Chopard mi-a fost alături încă din acel moment!

Ai fost de mai multe ori pe covorul roșu; cum e atunci când trebuie să promovezi un film?

M.C.: Festivalul de la Cannes este foarte special: vin aici de 18 ani deja și de fiecare dată îmi aduce aceeași bucurie – e un sentiment dificil de descris. Nu este nimic stresant, ci doar misterul ce nu se pierde niciodată. De fiecare dată când sunt pe covorul roșu, promovând un nou film, mă simt din nou ca un copil care visează. Este ciudat că încerc același sentiment iar și iar, că nu se transformă într-o rutină. Mereu e ceva nou, mai ales că regizorii și ceilalți actori din filmele cu care am venit se aflau aici pentru prima oară. Vezi cum magia îi cuprinde pe toți acești oameni și, astfel, ea rămâne la fel de proaspătă mereu.

O altă întrebare pentru tine, Caroline: ce simți în seara închiderii?

CS: Au trecut deja 22 de ani. Așa cum ți-am spus, sunt o mare iubitoare de cinema. Mă duceam să văd toate filmele și participam la serile de închidere. În prezent, mi-e mai greu să ajung acolo întrucât avem atât de multe treburi de făcut ce vizează tot felul de proiecte, clienți, jurnaliști cu care trebuie să mă întâlnesc. Pentru mine, fiecare an este altfel. E o atmosferă fantastică și cred că este foarte bine că selfie-urile pe covorul roșu sunt interzise. Sunt zeci de fotografi, toată lumea este îmbrăcată bine, oamenii sunt șic – dacă toți s-ar pune pe făcut selfie-uri, s-ar pierde atmosfera misterioasă.

Și când vine momentul final al ceremoniei anuale, când regizorii ridică trofeul Palme d’Or pe care Chopard l-a realizat…? Trebuie să fie un sentiment cu totul special.

CS: S-a făcut un documentar minunat pe tema asta, La Légende de la Palme d’Or, despre zece regizori laureați care povestesc aceste clipe. Sunt momente foarte speciale pentru fiecare dintre ei; e interesant să afli ce au simțit atunci.

Așa ai descrie și tu, Marion, Cannes-ul – un loc foarte special?

MC: În mod sigur. Așa cum am spus, vraja este mereu aceeași, mereu mă simt extrem de norocoasă să fiu acolo, mereu mă voi simți așa. Cannes înseamnă o mare pasiune pentru cinema și șansa de a descoperi noi artiști din întreaga lume! E ceva unic și, tocmai de aceea, un lucru special să ai o poartă deschisă spre acest vis magic, unic. Copil fiind, îmi amintesc că mă gândeam cât de special e acest festival, un adevărat vis pentru cei care își prezintă filmele.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii