Cautare




, Contributor

Media şi entertainment |
|

Marilena Iovu, agent literar: „Sper că tot mai multe edituri vor face efortul de a vinde direct, investind în propriile website-uri”

Pandemia de coronavirus a provocat o criză fără precedent pe piața de carte, generând mari blocaje.
 aboneaza-te
Marilena Iovu SKY_4367 Marius Michailov (2)

Marilena Iovu, de la agenția Literat, spune că orientarea editurilor spre vânzarea directă, în on-line, și pornirea unui program guvernamental de acordare de voucher-e în beneficiul elevilor și studenților ar putea ajuta piața de carte să depășească mai ușor criza. 

Seamănă criza de acum cu cea financiară din 2007-2008? Efectele crizei de acum 12 ani au fost devastatoare pentru domeniul editorial, mulți publisher-i nu și-au mai revenit după ea.

Nu mi se pare, felul în care a debutat fiecare și factorii declanșatori sunt diferiți. Până în octombrie 2008 editurile lucrau frenetic, traducerile de carte explodaseră, iar economia și activitățile imobiliare „duduiau”. În anii care au urmat, activitatea economică a încetinit, țara a intrat în recesiune, șomajul a crescut, puterea de cumpărare a stagnat, salariile s-au redus cu 25%, moneda națională s-a depreciat în raport cu principalele valute. Editurile au urmat același trend (atunci lucram în departamentul de copyright al Editurii ALL), au făcut concedieri de personal și tăieri de salarii, activitatea editorială s-a redus, achiziționarea de licențe noi a scăzut considerabil, blocajele între distribuitori și edituri s-au agravat. Potrivit unui studiu efectuat la vremea respectivă, vânzările de carte scăzuseră în 2009 cu 30-35%, piața de carte școlară scăzuse și ea la jumătate, ca urmare a problemelor din economie, dar și a dispariției programului prin care profesorii aveau alocată suma de 100 de euro pentru a-și cumpăra cărți. În ultimii trei ani, piața de carte a fost în ușoară creștere, în 2019 se atinsese, în sfârșit, nivelul din 2008. Acum e greu de spus ce va fi, criza pandemică nu pare să se termine prea curând, iar specialiștii estimează că va urma o criză economică cu consecințe dintre cele mai grave în următorii doi ani. Editurile au fost nevoite să-și întrerupă activitatea brusc, iar conform estimărilor Asociației Editorilor, piața de carte a scăzut în perioada carantinei cu 70% ca urmare a închiderii librăriilor fizice. Vechile probleme s-au acutizat: marii distribuitori de carte au suspendat în luna martie plățile către edituri (este vorba de cărțile vândute în noiembrie și decembrie), iar acestea au fost puse în imposibilitatea de a-și plăti colaboratorii (autori, traducători, tipografi). Industria editorială este afectată de șomaj tehnic, iar creșterea vânzările online din această perioadă nu reușește să compenseze pierderile suferite. E greu de spus când se va revitaliza piața, cine va rezista și cine nu.

Bookfest-ul nu se ține, au fost amânate târgurile internaționale din prima parte a anului. Ce ar însemna o anulare a târgului de carte din toamnă de la București, Gaudeamus?

Nici nu vreau să mă gândesc la această perspectivă, deși e destul de probabil să se întâmple asta. Târgurile de carte sunt un paradis pentru cititori în general și pentru mine, în special. În epoca internetului însă, târgurile de carte nu mai au același impact și nu mai sunt atât de profitabile pentru edituri, iar numărul cumpărătorilor a scăzut. Târgurile de carte au devenit mai degrabă un showroom, cititorul vine, răsfoiește cartea, apoi verifică pe telefonul mobil unde o poate găsi online cel mai ieftin și pleacă de la stand, de aceea vânzările realizate la târg uneori de abia acoperă cheltuielile făcute cu închirierea spațiului și personalul mobilizat acolo. Cu toate acestea, târgurile stimulează obiceiul de a citi și sunt importante în special pentru editurile care nu au bugete de marketing.

Să presupunem că nu va exista un al doilea val epidemic și că tot ce a fost mai rău a trecut. În cât timp credeți că vor recupera editorii români pierderile înregistrate?

Aș vrea și eu să știu. Nimic nu va mai fi la fel ca înainte. Economia se va confrunta cu un blocaj generat de măsurile extraordinare de carantină. Comisia Europeană anticipează pentru România un deficit bugetar de 9,2% în 2020, cel mai ridicat din Europa. După criza din 2008, piața și-a revenit la nivelul dinainte de abia după 10 ani. Acum, se conturează o criză economică fără precedent, deci procesul de redresare va fi lent, depinzând de mulți factori, între care diminuarea blocajelor dintre edituri și marii distribuitori și sprijinul acordat de bănci pentru dezvoltarea acestui sector. Va mai trece multă vreme până când se vor putea face târguri de carte sau evenimente culturale frecventate de un public numeros, așa că editurile ar trebui să se gândească serios să-și dezvolte propriile site-uri de vânzări online, să fie mai prezente pe Instagram și YouTube, unde se află o parte din publicul țintă.

Ne-a învățat criza aceasta și lucruri bune?

S-a dovedit acum, mai mult ca oricând că accesul la internet este vital, a fost gura de oxigen care a făcut ca afacerile să meargă înainte, chiar și în această perioadă de izolare. În ultimii ani, valoarea cumpărăturilor online a crescut, iar în această perioadă sunt convinsă că editurile au constatat că majoritatea campaniilor de promovare pe rețelele sociale le-au adus clienți noi și au generat rezultate palpabile. Sper că tot mai multe edituri vor face efortul de a vinde direct, a investi în propriile website-uri care să devină rapide și să fie ușor de găsit în căutările organice.

 

Citiți interviul integral în următoarea ediție tipărită a revistei Forbes.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii