Marian Sîmpetru, Managing Partner eSolutions
Evoluția companiei într-un cuvânt
În 20 de ani de vechime în business pe zona de tehnologie, am trecut printr-un singur eveniment major de incertitudine, la criza economică din 2008-2009, care, per total, pentru noi s-a transformat într-o oportunitate de a ne reconfigura business-ul prin alăturarea unui partener din Germania și accesarea, astfel, și a pieței de servicii de acolo. Contextul pandemic a venit, însă, cu mult mai multe implicații, însemnând provocări nu doar la nivel economic, ci și uman și social, cu o stare de incertitudine pe care noi nu am văzut-o până acum.
Cel mai mare plus al acestei perioade a fost faptul că, prin cultura companiei, noi suntem ca o familie, iar echipa a fost cea mai importantă resursă în aceste vremuri nesigure. Sunt mândru de cât de rapid s-a adaptat echipa noastră la activitatea exclusiv online de la distanță și de nivelul acesteia de mobilizare.
Deși domeniul tehnologiei a stat sub zodia oportunității anul acesta, datorită nevoii imediate de accelerare a proceselor de digitalizare ale companiilor și instituțiilor, am depins și depindem de situația economică a clienților noștri. Pe de altă parte, am primit aprobări de bugete mai rapid pentru a demara proiectele, companiile înțelegând că este absolut necesar să își translateze în mediul digital sau să-și eficientizeze procesele, inclusiv în proiectele mai mari, de anvergură, ca în cazul proiectelor de big data, unde și bugetele sunt la un alt nivel.
După primele două luni, în care am avut clienți afectați de bulversarea din perioada Stării de Urgență, am realizat că vom vedea o contractare a business-ului la nivel de an, însă în perioada următoare, situația a revenit la o stare de normalitate și de adaptare. Multe proiecte demarate în semestrul al doilea se vor vedea în cifra din 2021.
Suntem încântați că ne-am adus contribuția către comunitate construind din punct de vedere tehnologic pro bono prima platformă epidemiologică din România, alături de partenerul nostru, EvoMed, iar implementarea de la DSP Brașov a fost extrem de utilă.
Într-o concluzie, suntem mulțumiți de modul în care am gestionat această perioadă cu multe necunoscute.
Cele mai importante lecții
După cum am menționat, ni s-a dovedit încă o dată că poți trece printr-un astfel de context doar alături de o echipă care face super performanță nu doar în tehnologie, ci și la nivel uman. Pentru noi nu este o lecție în sine, ci o reiterare a convingerii că echipa este resursa-cheie în orice context.
Am învățat că trebuie să acționăm pe baza datelor și pe scenarii multiple, practic, să fim pregătiți pentru orice situație. Și, de asemenea, să răspundem oricărei provocări cu agilitate. Modul în care abordăm proiectele s-a transferat și în intern, în felul în care ne-am regândit rapid din punct de vedere organizatoric.
Prestația autorităților
Am apreciat faptul că autoritățile au reacționat destul de prompt în martie și au reușit să țină, parțial, sub control evoluția epidemiei și efectele negative asupra economiei. Pe de altă parte, nu putem să nu observăm “jumătățile de măsură” și contradicțiile evidente din deciziile comunicate. Ne-am fi dorit mai multă coerență în implementare.
Este mai mult decât binevenit că sunt acțiuni de digitalizare în administrația publică, însă strategia trebuie să fie gândită pe termen lung și implementată eficient. Nu este prima dată când amintesc că un proiect foarte util ar putea fi și implementarea unui cloud guvernamental, ca metodă de accelerare a proiectelor administrației centrale.
Strategia de business pentru 2021
În 2021, prioritatea va fi de extindere a activității la nivel internațional, prin dezvoltarea portofoliului de clienți.
Ca întotdeauna, vom investi major în propriile noastre produse. Rezultatele pe care le-am avut dezvoltând multe produse aplicabile retail-ului, de la soluții de sales forecasting, recomandări de produse, monitorizarea canalelor de distribuție online, automatizarea proceselor – pricing, stocuri, monitorizarea competiției etc., ne-au demonstrat cât de utile sunt în aceste momente și cât de multă eficientizare și valoare aduc clienților noștri din România și Germania. Similar, vom dezvolta produse și servicii și pe alte verticale, cu același scop de optimizare a proceselor.
Ne vom concentra în continuare pe dezvoltarea unor proiecte importante cu ajutorul tehnologiilor de big data și inteligență artificială. Experiența și discuțiile de până acum ne-au arătat că aceste domenii reprezintă o miză pentru România și o oportunitate reală pentru mediul de business.
Provocări în 2021
Din ceea ce se întrevede, cea mai mare provocare va fi criza economică de la nivel mondial, care va aduce cu sine o serie de efecte pe termen lung ce se vor resimți în societate din punct de vedere economic și social. Iar cea mai mare oportunitate pe care o vedem este Inteligența Artificială, o piață foarte mare și pentru România în următorii ani.