FacebookTwitterLinkedIn

Cum au resimțit această perioadă speakerii emisiunii reINVENTAREA României cu numărul 24, ne-au mărturisit chiar ei înșiși în cadrul ediției cu tematica #industrytrends.

Maria Desmirean, Co-founder & Board Member Biodeck a adus o nouă doză de optimism situației dificile pe care o traversăm  și a concluzionat că pentru compania pe care o reprezintă, anul 2020 a fost unul foarte bun. “Ne-am dat seama că o valoare și o abilitate extrem de importantă pe care trebuie să o avem în companie este agilitatea și capacitatea de adaptare, testate la maxim în ultima perioadă“.

Compania fondată în 2017 a trecut prin diverse procese de organizare în ultimele luni marcate de pandemiei: săși realoce activitatea angajatilor, să contureze condițiile propice pentru desfășurarea serviciilor, să formeze noi proceduri.

“Provocarea mare a venit în partea de producție, deoarece acolo nu am putut sista producția și a fost nevoie să implementăm niște măsuri suplimentare de siguranță și de preventie la locul de muncă“, a specificat Maria Desmirean. O altă problemă cu care BioDeck s-a confruntat în perioada de izolare a fost gestionarea materialelor și a rezervelor:

“Am comandat echipament, care vine din Italia. Venind din Italia, au intervenit întârzieri, în timpul lockdownului. În activitatea curentă, materia primă o luăm din Europa, granulele din amidon de porumb  și polimer nu se produc în România, am avut probleme serioase în aprovizionarea cu această materie prima.“

Cu toate acestea, compania și-a revenit rapid și nu resimte acum, la 9 luni de la izbucnirea pandemiei, efecte asupra activității: “Overall, pentru noi a fost un an foarte bun și vom închide în creștere față de anul trecut.”

La rândul său, Mihai Boldijar, Director General Robert Bosch SRL & Reprezentantul Grupului Bosch în România și Bulgaria a explicat că în continuare, compania Robert Bosch își păstrează planurile de dezvoltare pe care le-a trasat înainte de declanșarea crizei sanitare.

„Bineînțeles că în perioada martie – iulie au existat unele reconfigurări în aceste planuri. O parte au fost regândite, dar în marea lor proporție, acestea nu s-au modificat. Îmi face plăcere să afirm că în România lucrurile vor merge înainte. Avem planuri de dezvoltare în ceea ce privește capacitatea de producție, dar și în ceea ce privește centrul de inginerie. Din acest punct de vedere, ne aflăm pe un palier ascendent, desigur, cu un platou în această perioadă, dar pentru anul următor mergem înainte. Dacă lucrurile evoluează precum au făcut-o până în acest moment, atunci 2021 va fi un an cu o redresare semnificativă”, a punctat Mihai Boldijar.

Directorul general Robert Bosch a ținut să precizeze că cel mai important pas pentru redresarea business-urilor în perioada următoare, este acela ca tot mai mulți antreprenori să încerce să acceseze anumite scheme de sprijin și ajutor, fie ele oferite de Stat, fie ele oferite de organismele Uniunii Europene.

„Trebuie să accesăm cât mai multe fonduri europene, din punct de vedere procentual și o altă soluție este sprijinul de ajutor de stat prin intermediul schemelor existente. Deci, dacă sectorul economic din care faci parte îți permite, trebuie făcut absolut tot ce-ți stă în putință, tu, lider ca să accesezi aceste fonduri pentru că fără dezvoltare, fără digitalizare, fără a investi în produse și servicii ce aduc valoare adăugată mare, nu ne va fi bine”.

Totodată, directorul general Robert Bosch SRL a recunoscut că, cea mai mare provocare resimțită în această perioadă, a fost lucrul de acasă, aceasta chiar dacă compania utiliza deja acest mod de lucru, câteva zile pe lună.

„O mare provocare a fost, evident, lucrul de casă, un obiectiv pe care noi ni-l propusesem cu ceva timp înainte, dar era vorba doar de câteva zile pe lună, nu pentru o perioadă atât de lungă. Totuși, am avut avantajul că aveam deja implementat acest mod de lucru flexibil. Astfel, ne-am adaptat mult mai rapid la noua situație”, a explicat Mihai Boldijar, care a specificat că în astfel de situații de criză, liderii nu trebuie să ia decizii singuri, este imperios necesar să fie incluși în luarea hotărârilor toți cei care activează în companie, deoarece deciziile vor fi mult mai ușor acceptate, și, implicit, mai facil de implementat.

Producătorul de produse chimice Chimcomplex, controlat de omul de afaceri Ștefan Vuza, a profitat de efectele pozitive pe care pandemia le-a provocat asupra industriei.

Ștefan Vuza, unul dintre cei mai puternici antreprenori români din domeniul industrial, Președinte al Chimcomplex Borzești și Fondator al Grupului Servicii Comerciale Romane, remarcă o creștere impresionantă a producției în industria chimică: Chimia merge bine, producțiile sunt chiar istorice, cea mai mare producție de la 89 încoace“.

Dar care sunt schimbările pe care pandemia le-a adus asupra acestui domeniu? Ștefan Vuza explică: “Fizic nu s-a schimbat nimic, tactic însă, faptul că se vorbește la nivel de Guvern, de Ministere că industria chimica și faramceutica să se dezvolte și să asigure astfel o independență a unor produse pe care noi le importam, este un lucru bun“. Cu toate acestea, invitatul Forbes rămâne reticent, așteptând încheierea anului electoral. Clar este faptul că pandemia accelerează diferite procese, iar Ștefan Vuza specifică: “Schimbarea nu este o problemă. Dacă te ții de trecut, ești într-o zonă de impredictibilitate. Tu dai tonul la cântec. Trebuie să îi incluzi pe ceilalți în procesul decizional. Trebuie să comunicăm mai mult ca înainte.“

Deși Chimcomplex a fost nevoită să schimbe liniile de producție, pentru a produce în regim prioritar hipoclorit de sodiu, în luna mai a relansat producția de alcool izopropilic.

De cealaltă parte, Stefano Albarosa, CEO Cefin Trucks își menține afirmația oferită jurnaliștilor Forbes România în urmă cu câteva luni, conform căreia, „vremurile pe care le trăim în acest moment sunt foarte interesante, pentru că orice schimbare indiferent de cât de dificilă și grea este, întotdeauna vine la pachet cu multe oportunități de business”.

Stefano Albarosa a declarat în ediția cu numărul 24 reINVENTAREA României că pentru a observa aceste noi oportunități, este necesar ca fiecare antreprenor să fie deschis și flexibil unor noi soluții: „cea mai importantă lecție rămâne cea a adaptabilității la schimbare. Sunt optimist pentru că sunt de părere că orice schimbare, chiar dacă pare dificilă, aduce cu sine, noi oportunități”, a punctat CEO-ul Cefin Trucks, care și-a exprimat optimismul și în ceea ce privește starea sectorului medical din perioada următoare, datorită progreselor realizate la nivel global cu privire la scoaterea pe piață a unui vaccin împotriva Covid-19.

În plus, oficialul Cefin Trucks a caracterizat această criză sanitară ca fiind un accelerator al procesului de digitalizare, în special în relațiile de business: „nu cred că ne vom mai întoarce la normalul de dinaintea declanșării pandemiei, mai ales după ce s-a descoperit eficiența proceselor digitale în comparație cu cele realizate fizic în toate aceste luni”.

Potrivit lui Stefano Albarosa, multe sectoare ale economiei vor avea parte de o profundă schimbare.

O altă lecție pe care, CEO-ul Cefin Trucks a recunoscut că a învățat-o din această perioadă dificilă, a fost aceea de a înțelege cu adevărat ce este mai important, atât pe plan personal, cât și pe cel profesional.

„Sunt sigur că în această perioadă, noi, toți antreprenorii ne-am recentrat atenția spre esența produsului și a valorii adăugate. Spre exemplu, în compania noastră, noi am decis să redirecționăm peste jumătate din bugetul nostru de marketing spre investițiile care ne ajută să-i înțelegem mai bine pe clienții noștri: sisteme informatice, aplicații, CRM-uri. Și am ajuns la concluzia că a fost o decizie foarte bună, pentru că este o investiție mult mai eficientă decât aceea dacă realizam 2-3 evenimente majore, așa cum eram obișnuiți să o facem. Este adevărat că nu mai suntem atât de vizibili în spațiul public, dar cu siguranță, suntem mult mai aproape de clienții noștri”, a explicat Stefano Albarosa.

Referitor la prognozele cu privire la evoluția pieței logistice pentru următoarea perioadă, CEO-ul Cefin Trucks este de părere că segmentul care va înregistra o dezvoltare explozivă este cel al logisticii de detaliu.

Dr. Christian von Albrichsfeld, Country Head&GM Continental Automotive România, a explicat că în acest moment caută soluții pentru a se adapta noului normal, atât pe plan profesional, cât și personal, mai ales: „în octombrie, suntem mai rău decât acum 7 luni. Când a început starea de urgență, în două zile am împachetat jumătate de companie și am transferat-o acasă, la oameni. Fiecare a luat ce a putut ca să își continue activitatea și am zis că apoi vom mai vedea“, a povestit dr. Christian von Albrichsfeld, Country Head&GM Continental Automotive România, în emisiunea reINVENTAREA României.

El consideră că, deși coronavirusul a avut China ca punct de plecare, acum se discută prea puțin despre asta.

„China este în afara crizei și asta ne-a arătat că un sistem autoritar, unde poți să închizi tot fără nicio problemă, funcționează mult mai bine. Noi am trecut prin vară, când oamenii au vrut să se relaxeze, iar acum mergem în valuri, pe țări și pe regiuni. Ne acomodăm cu noul normal“, a spus el, subliniind faptul că nu putem trăi permanent într-o stare de criză. „Fiecare are aceleași provocări: cum să te organizezi într-o situație de lockdown, să ai un mod de viață în care poți să trăiești acasă fără să fii depresiv și să ai parte de socializare fără să te expui unui risc ridicat. Din păcate, la noi în companie sunt mereu cazuri care devin contacți ai unor prieteni care au fost depistați pozitiv“, a afirmat GM-ul Continental Automotive România.

Chiar dacă nu au avut loc schimbări majore de planuri de investiții până acum, fiecare nouă cheltuială a companiei Continental Automotive România se face prin prisma presiunii pe costuri și pe eficiența ei.

În final, GM-ul Continental Automotive România a subliniat importanța accesării fondurilor europene pentru a sprijini dezvoltarea țării noastre. Eu cred că lumea a devenit mai mult volatilă, mai complexă, de aceea trebuie să fim agili, să reacționăm repede la schimbări. Există și noi oportunități, nu doar în business, ci și în fonduri. Să fim sănătoși și să trecem cu bine împreună cu oamenii noștri peste această criză, să ținem o legătură mai strânsă când distanța fizică pare și mai mare“, a concluzionat acesta.

https://www.facebook.com/197276780303655/videos/361902381546429