Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

ForbesForward |
|

Maria Crăciun (Veranda Mall): „Trebuie să găsim cea mai bună soluție pentru a merge mai departe și să nu profităm de situație și de neșansa altora, mai ales în momentele de criză”

„Forbes România” invită antreprenori, manageri și companii să vorbească cum își desfășoară activitatea în această perioada dificilă, cum gestionează situația foarte fluidă, cum își tratează personalul, ce speranțe au, ce temeri și multe alte aspecte vitale.
Maria Craciun_Varanda Mall

Maria Crăciun, Center Manager, Veranda Mall

Forbes: Ce decizii de business a luat compania dvs de la izbucnirea epidemiei de coronavirus?

Maria Crăciun: Am anticipat, urmărind evoluția lucrurilor din alte țări afectate, că este posibil să ajungem în acest punct. Încă de la primul caz oficial am luat o serie de măsuri de protecție a angajaților.

Am suplimentat toate procedurile de curățenie din spațiul comercial, mai ales pe spatiile des atinse (e.g. balustrade scari rulante). Am instalat puncte cu dezinfectant la toate intrările. Am întrerupt sau anulat toate activitățile de marketing care ar fi putut duce la aglomerarea centrului comercial.

Din păcate pentru noi, ne aflam în cea mai încărcată perioadă din an din punct de vedere al comunicării și evenimentelor și de abia începusem una dintre cele mai mari campanii de la deschidere. Întrucât tocmai inaugurasem cel mai nou cinematograf din București, operat de Cinemax, operatorul se pregătea să deschidă și restaurantul propriu și pe același etaj. Concomitent, tocmai deschisesem un nou spațiu de joacă și unicul birou al evidenței populației Sector 2. Per total, ne așteptam la o creștere mare de trafic.

Începuturile epidemiei ne-au făcut să regândim însă toate demersurile și am preferat să fim responsabili și să întrerupem tot. Ne bucurăm că avem parteneri care au gândit în același mod, Cinemax fiind și primul operator de la noi care a închis cinematograful datorită epidemiei.

Din păcate, a trebuit și va trebui să luăm măsuri financiare dificile, dar suntem solidari față de chiriașii noștri.

Forbes: Care sunt măsurile pe care compania dvs le-a luat în sprijinul angajaților de la izbucnirea epidemiei de coronavirus?

Maria Crăciun: Primul lucru pe care l-am făcut, concomitent cu sporirea măsurilor de igienă, a fost modificarea regulamentului intern al societății, pentru a ne asigura că toți angajații care au călătorit în zone de risc sau au intrat în contact cu persoane care s-au întors din zone de risc sau au fost confirmate ca purtători de COVID-19 ne înștiințează.

În același timp am încheiat un contract cu o companie de ride-sharing pentru a ne asigura că toți angajații care nu folosesc mașina personală pentru a se deplasa la și de la locul de muncă nu mai sunt nevoiți să meargă cu transportul în comun. Ulterior, am redus programul de lucru și am trimis oameni să lucreze de acasă, asigurându-ne că avem totuși suficient personal pentru activitățile cotidiene.

În plus, am comandat și termometre cu infraroșu și am verificat periodic angajații din tot centrul comercial și, la cerere, și clienții, pentru a ne asigura că măcar cei care prezintă simptome vizibile pot fi trimiși acasă pentru a se îngriji și a evita contactul prelungit cu alți oameni.

Forbes: Care ar fi măsurile guvernamentale ce ar trebui luate în următoarea perioada de timp pentru atenua efectele negative ale coronavirusului asupra activității din sectorul în care activați?

Maria Crăciun: Comerțul cu amănuntul a devenit, de la un domeniu obișnuit de business, o problemă de etică, și acum pentru multe companii devine aproape imposibil să îți desfășori o activitate de vânzare offline fără a avea dileme morale. S-au modificat deja substanțial comportamentele de cumpărare și ne așteptăm ca o revenire în parametrii de dinaintea epidemiei să devină din ce în ce mai dificilă.

Deciziile de închidere și de restrângere a activității, pe care ni le-am asumat și noi din primul moment, sunt justificate, dar nu trebuie neglijate consecințele economice sau ignorat întreaga rețea din care face parte comerțul.

Din punctul nostru de vedere, când vorbim de susținere pentru sector, dincolo de ceea ce se discută deja la nivel guvernamental, statul trebuie să aibă grijă, pe de o parte, să nu epuizeze resursele și să le distribuie nediscriminatoriu și, pe de altă parte, are nevoie să ia în calcul toți actorii care urmează să fie afectați, în lanț, de deciziile luate.

Este foarte important, de exemplu, să nu se paseze poverile fiscale de la o industrie la alta sau de la companiile aflate în rangul întâi la furnizori și alți colaboratori care depind în mare măsură de industriile cele mai afectate, deși nu își desfășoară direct activitatea în acele domenii sau sectoare. Este însă foarte dificil de făcut și va fi nevoie de o agilitate crescută a procesului legislativ, ceea ce pare un soi de antinomie în acest moment.

Forbes: Care sunt scenariile posibile pe care le vedeti pentru business-ul dvs daca epidemia continua și/sau ia amploare? Dar pentru întreaga economie românească?

Maria Crăciun: În prezent, scenariul continuării epidemiei a devenit deja o certitudine, și întreaga industrie nu poate decât să spere că se va găsi cât mai repede o rezolvare din punct de vedere al sănătății publice.

Scenariul pozitiv presupune că ne vom putea relua activitatea în trei luni însă, după cum am menționat mai devreme, va mai dura până când comportamentele de consum vor reveni la normal, chiar dacă amenințarea coronavirusului dispare complet. Asta înseamnă că trebuie să ne ajustăm așteptările și să ne revizuim toate previziunile în acord cu ceea ce ne așteaptă după. Și este încă prea devreme pentru estimări.

Scenariul cel mai sumbru este același și pentru noi și pentru economia românească, și implică falimentarea multor afaceri. Cele care erau la limita profitabilității nu vor putea susține o întrerupere de durată atât de mare și este posibil ca o parte dintre cele care funcționau bine să ajungă în aceeași situație.

Pentru centrele comerciale asta presupune că își vor relua activitatea cu mai multe spații goale și cu un număr restrâns de parteneri, iar pentru economia românească ne putem aștepta la foarte multe lucruri. E clar că va crește deficitul, vom avea o gaură mare sau foarte mare la buget, și ne putem aștepta inclusiv la creșteri mari de taxe și impozite după ce trece criza sau chiar la schimbarea completă a abordării în ceea ce privește fiscalitatea.

Forbes: Cum credeti ca ati putea ajuta comunitatea – sociala si/sau de business?

Maria Crăciun: Pentru comunitatea din care facem parte, am inițiat de la jumătatea lunii un parteneriat cu o inițiativă voluntară a organizației Geeks for Democracy. Cumpărături la ușa ta se ocupă de aprovizionarea persoanelor care nu se pot deplasa sau trebuie să rămână la domiciliu. Este un serviciu de transport gratuit, voluntar, pus la punct de niște oameni foarte inimoși. Noi am reușit să le oferim un spațiu logistic, susținere organizatorica și juridică și am subvenționat multe produse alimentare care vor pleca spre oamenii care au mare nevoie de produsele respective în această perioadă.

Centrele comerciale sunt, de fapt, niște micro-comunități, și este mare nevoie de o bună comunicare și de transparență în această perioadă. Sunt momente dificile pentru toată lumea, dar ceea ce ne dorim cu toții este să ne reluăm activitatea în aceeași formulă într-un timp cât mai scurt. Și pentru asta este nevoie de încredere din partea tuturor.

Trebuie să găsim cea mai bună soluție pentru a merge mai departe și să nu profităm de situație și de neșansa altora, mai ales în momentele de criză.

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii