Cautare




, Contributor

Parfumuri |
|

Marea carte a călătoriilor, amintirilor și parfumurilor

Ha Long, Kyoto, Florența, Khao Sok, Rajasthan, Munții Altai, Namibia – aroma fiecăreia dintre aceste destinații a fost închisă în flacoane de una dintre cele mai originale creatoare de parfumuri, Sonia Constant. După ce a lucrat pentru cele mai cunoscute mărci din industrie, dar și pentru branduri de nișă, Sonia și-a deschis propria companie, Ella K, venind cu o abordare extrem de diferită de tot ce am văzut în acest domeniu. Prin creațiile ei, Sonia spune o poveste deopotrivă despre granițele văzute și despre orizonturile interioare. Brandul ei se află încă la început de drum, dar ce start a avut!
SONIA CONSTANT OFFICIEL_CMJN_HD_20x30cm_BW

Amintirile au miros; imaginile trecutului vin însoțite de arome uneori subtile, alteori copleșitoare. „Copilăria are mirosul mamei”, îmi spune Sonia Constant. „Toate parfumurile ei aveau note de trandafiri: Paloma Picasso, Lancôme Trésor, Van Cleef & Arpels First și Annick Goutal Grand Amour.” Tot din copilărie își amintește mirosurile elementare, cele care vorbesc despre însăși substanța vieții: parfumul din casa străbunicii, aroma plăcintei cu mere, mireasma lemnului vechi. Amintirile Soniei mă surprind și, totodată, îmi par firești: și eu sunt inundat de aceleași arome când mă gândesc la verile copilăriei.

Dar parfumeria nu este doar ştiinţa rememorărilor olfactive, ea nu vorbeşte numai despre trecut. Prezentul Soniei tot a oameni şi a dragoste miroase: „Cel mai frumos miros este cel al copiilor mei, al pielii și al părului lor, și mirosul bărbatului pe care îl iubesc”.

În compania marilor nume

Sonia Constant și-a făcut studiile în domeniul parfumeriei îndrumată de marii profesori de la Institut Supérieur International du Parfum, de la Cosmétique et de l’Aromatique Alimentaire (ISIPCA), din Paris, fondat de Jean-Jacques Guerlain, și de la școala ce funcționează pe lângă gigantul elvețian Givaudan, cea mai importantă companie din domeniul fragranțelor și al ingredientelor cosmetice active.

„La început, nu știam mai nimic despre această meserie; nimeni din familia mea nu lucrase în acest domeniu. Dar îmi doream o carieră creativă, să mă fac arhitectă sau, poate, designer de modă. Mă simțeam însă atrasă de parfumul florilor și de toate lucrurile înmiresmate. Când am descoperit profesia de parfumier, mi-am dat seama că e tocmai ceea ce mi se potrivește.”

Vreau să aflu mai multe despre anii ei de formare ca parfumieră, mi se pare că acolo se află cheia succesului ei de azi, şi o întreb cât de mult contează ce înveţi în şcoală şi cât lucrurile pe care le afli pe cont propriu, experimentând cu noi ingrediente şi combinaţii. „Este important să rămâi cu totul în afara lucrurilor ce țin de partea de business și să te concentrezi asupra învățării materiilor prime și a diferitelor note. E nevoie de timp și de liniște ca să memorezi toate aceste ingrediente. ISIPCA este o școală foarte bună, dar nu-i suficientă pentru a te face parfumier. Ea te pregătește pentru diferitele posturi din industria parfumeriei, nu se concentrează doar asupra rolului creatorului. Așadar, trebuie să mergi mai departe, să aprofundezi. Eu am continuat cu școala de la Givaudan și cu ucenicia de doi ani pe lângă Christine Nagel, azi creatoarea de parfumuri Hermès.”

Apoi Sonia Constant a lucrat la realizarea a numeroase fragranțe. Doar simpla enumerare a brandurilor este impresionantă, pe lista acestora regăsindu-se unele dintre cele mai cunoscute nume ale luxului: Narciso Rodriguez, Valentino, Viktor & Rolf, Lancôme, Tom Ford, Jean Paul Gaultier, Nina Ricci, Burberry, Kenzo, Ferragamo, Coach, Rochas, Mugler, Alexander McQueen, Van Cleef & Arpels, Jil Sander, Boucheron, Montblanc, Lacoste, Escada, Balmain. Se adaugă branduri de nișă, rezervate cunoscătorilor, precum Les Liquides Imaginaires sau Carner Barcelona, și, în cele din urmă, Ella K, propria ei marcă.

Explorări & metamorfoze

„Lansarea brandului Ella K constituie cea mai mare realizare a mea, cu care sunt în deplină armonie. Lucrez așa cum am visat mereu să o fac pentru că Ella K îmi permite să explorez creativitatea fără niciun fel de limite impuse de preț, timp, teste, stres, folosind cele mai bune materii prime. Întreaga poezie adusă de Ella K reprezintă felul meu de a scrie o carte, este povestea adevărată a vieții mele, capitol după capitol.”

Deși foarte tânăr, brandul a reușit să pătrundă pe piețe precum Japonia și în țări din Europa de Vest și de Est, între care și România. Urmează marile piețe de lux din Orientul Mijlociu și Statele Unite. Pasionații de parfumerie știu că, în ultima vreme, lumea brandurilor independente se află într-o adevărată efervescență. Sunt din ce în ce mai multe astfel de mărci, fiecare revendicându-și o anumită nișă. A găsi o rețetă nouă care să-ți aducă succesul se dovedește un lucru tot mai greu.

În ce o privește, Sonia insistă că nu e vorba despre o formulă magică, ci mai degrabă, despre un alt fel de a simți, cunoaște, experimenta lucrurile. „Ceea ce diferențiază marca Ella K este ideea de explorare. Nu e vorba doar despre depășirea unor granițe, ci și despre călătoria interioară. Brandul te invită să îți explorezi emoțiile. Logoul său, libelula, este simbolul acestei căutări, dar și al metamorfozei și al îndrăznelii. Și, de asemenea, al magiei naturii. Iată ce anume individualizează marca Ella K… Pe de altă parte, nu prea există femei parfumier care să-și fi creat branduri proprii; acest lucru a fost apanajul bărbaților. Faptul că sunt o femeie într-un domeniu dominat de bărbați aduce și mai multă poezie brandului meu.”

Fotografii, schițe, însemnări, parfumuri

În România, parfumurile Soniei Constant sunt primite foarte bine, publicul feminin alegând în special Baiser de Florence și Lettre de Pushkar, bestsellerurile casei Ella K. De unde vine forța de atracție a acestui brand? „Cu eroina mea imaginară, Ella K, se va identifica orice femeie temerară aflată în căutarea libertății și independenței. Marca reprezintă o invitație la explorare. Dar propune și o anume stare de spirit care te face să privești lumea într-un altfel. Este o căutare a frumuseții prin intermediul poeziei.”

Sonia a creat acest personaj, Ella K, asupra căruia a proiectat propriile valori și aspirații. Au inspirat-o destinele și cărțile de călătorie semnate de femei extraordinare, între care Ella Maillart, Karen Blixen și Alexandra David-Néel. „Puterea, personalitatea și independența lor m-a fascinat. La fel, determinarea fiecăreia dintre ele de a-și trăi viața așa cum a visat să o facă. Numele mărcii trimite la cel al Ellei Maillart, o scriitoare și fotografă elvețiană care a călătorit foarte mult prin Asia și Rusia căutând libertatea. Voia să simtă întreaga intensitate a vieții.” Primele opt parfumuri Ella K reprezintă amintiri senzoriale din voiajurile Soniei. Ele corespund unor destinații precise și sunt rezultatele unor formule exacte, construite în jurul unui ingredient de referință.

Sonia e un om privilegiat; greu îmi pot imagina o carieră mai fericită decât aceea care îţi cere să călătoreşti, transformând apoi inspiraţia culeasă în creaţii care îţi propulseză marca în lumea selectă a parfumeriei de lux.

„Din călătorii mă întorc cu o mulțime de miresme, dar și cu amintiri, imagini, sunete, culori pe care le-am înregistrat. Călătoresc de mai bine de 20 de ani, încercând să captez momente fulgurante. Nu plec fără aparatul meu de fotografiat Leica, cu ajutorul căruia imortalizez culorile și liniile peisajelor, și cu carnețelul meu Moleskine în care dau contur emoțiilor și senzațiilor, pentru a le transforma în poezie și desen. Când mă întorc la Paris, analizez totul. Aceste amintiri adunate se transformă în sursă de inspirație și în pretext pentru următoarele mele creații și poeme. Știi cum spunea celebrul poet al «Florilor răului»: culorile, aromele și sunetele sunt sinestezice. Ele se transformă în fragranță, proces care îmi pare de-a dreptul magic.”

Autenticitatea, unica strategie

Îmi spune că, azi, strategiile de marketing merg adesea prea departe, povestind lucruri care nu s-au întâmplat, lăudând calităţi pe care produsul nu le posedă, asamblând succesul din prefabricate. „Trăim într-o lume dominată de social media și de internet; toți oamenii au acces la informație, așa că ei știu tot mai multe despre fragranțe și despre orice alte lucruri. Nu se mai poate continua cu acel tip de marketing care vinde visuri fără acoperire; oamenii nu sunt fraieri. Cred că autenticitatea este tot mai căutată. În ce mă privește, călătoriile mele chiar au existat, nu sunt povești inventate. Pe profilul meu de Instagram vei vedea imagini din cea mai recentă călătorie a mea, în Botswana. Toate fotografiile sunt acolo. Oamenii sunt interesați de brandul meu pentru că povestea este reală, pentru că eu chiar sunt parfumiera din spatele brandului, un om real, care a trăit toate aceste experiențe.”

Cum distingem calitatea de valul de simulacre? Trebuie cercetate ingredientele parfumului, trebuie evaluat caracterul lui, gradul de originalitate și de persistență. Sunt criterii pe care le știm cu toții.  Dar cel mai important dintre ele, ingredientul cel mai prețios pus într-un astfel de produs, este timpul. Sonia lucrează perioade îndelungate la proiectele ei; uneori le lasă deoparte, pentru a le relua după ani. „Nu am orar, eu decid când fragranța este desăvârșită; o lansez doar atunci când sunt sigură că ea posedă toate caracteristicile unui parfum de lux. Există creații la care am început să lucrez cu zece ani în urmă, după o călătorie, dar care nu au fost terminate; mă întorc la ele cu idei noi atunci când găsesc inspirația pentru a le continua.” Călătoria spre alte orizonturi parfumate nu se încheie niciodată.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii