Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Opinii |
|

Marea absență: campania de comunicare pentru cardul de sănătate

De la 1 septembrie a.c., prezentarea cardului de sănătate este obligatorie pentru a beneficia de servicii medicale gratuite.
Petre_Barbu.jpg

Se poate spune că, începând cu această dată, se încheie unul dintre cele mai mari proiecte de reformă a sistemului medical românesc. Un proiect cu numeroase avantaje atât pentru asigurați cât și pentru statul român. Principalul avantaj al acestei afaceri este transparența: va fi cunoscut modul cum sunt cheltuiți banii în serviciile de sănătate și farmacie.

Despre implementarea cardului național de sănătate (proiectul a început în urmă cu șapte ani), despre modul cum s-au distribuit cardurile (începând din septembrie 2014), despre introducerea acestuia (1 mai a.c.), despre amânările și bâlbăielile oficialilor Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) și despre bulibășeală tipic românească ce-a însoțit această „naștere”, presa a relatat cu seriozitate. N-avea cum altfel într-o asemenea chestiune de importanță națională. Românii au constatat cu resemnare, iarăși!, proasta organizare de care este capabil statul.

Cred că elementul care a lipsit de la bun început implementării cardului de sănătate a fost o campanie profesionistă de informare. În decurs de un an, de când a început distribuirea cardurilor către asigurați, nu s-a derulat nicio campanie de comunicare. Profesionistă. Orientată către asigurați, către medici, către farmaciști, către toate segmentele vizate de acest card. Era firesc ca Ministerul Sănătății și CNAS să informeze eficient pe toți beneficiarii și pe toți jucătorii acestui proiect.

Trebuia să existe o campanie de „alfabetizare”, mai cu seamă că românilor li s-a dat în folosință un „instrument” nou. Nu un card cu care să-și scoată 100 de euro de la bancomate (românii știu să facă din orice un subiect de caterincă), ci un mijloc care să-i ajute să beneficieze altfel de servicii medicale. Să fie explicat de ce se introduce cardul, cum se folosește, ca să priceapă cât mai mulți români, indiferent de gradul de inteligență, studii, venituri, domiciliu ori convingere politică. Pentru că acest card de sănătate nu are culoare politică.

Din păcate, o campanie națională de informare a lipsit. În locul acestei campanii au existat comunicatele (anemice) de presă ale CNAS, interviurile președintelui CNAS, precizările ministrului Sănătății și, firește, nelipsitele declarații lăudăroase și arogante ale premierului Victor Ponta (la altceva nu se pricepe). Este evident că populația nici acum nu este pe deplin lămurită de ce este obligatoriu acest card în obținerea de servicii medicale gratuite.

În această vară, totuși, am văzut un spot TV care-i îndemna pe români să se ducă să-și ia cardul de la CNAS. O creație (desen animat) de un schematism înfiorător, o „chestie” făcută pe colțul mesei, un gest care, chipurile!, ar ține loc de campanie de comunicare. O bătaie de joc.

Se pot invoca multe scuze pentru absența unei campanii profesioniste pentru cardul de sănătate. Cea mai la îndemână: nu au fost bani prevăzuți la buget, n-au existat fonduri sau UE nu ne-a dat bani! Cu această scuză, desigur, „scroafa e moartă-n păpușoi”. Nu mai intru în amănuntele tehnice referitoare la achiziția de servicii de publicitate, de media, la banii cheltuiți, la comisioane, ar fi ieșit altă panaramă tipic românească, vezi cazul „frunzei” din logo-ul turistic al României.

Așa încât, decât să avem noi scandaluri, alte licitații cu cântec, alte campanii care să nască discuții contradictorii, mai bine să fim scutiți de informare. Românii să trăiască așa, neinformați, să se descurce fiecare cum poate, nimeni n-a murit pentru că n-a fost informat, nu-i așa? Bine că ne-am luat cardu’ de sănătate! Dumnezeu știe ce vom face cu cardu’! Și tot Dumnezeu să ne ferească de boli! Amin!

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii