Cristian Cârstoiu, Consulting Partner, Chief Innovation Officer, EY România
Din momentul preluării funcției de lider al inovației în EY m-am străduit să găsesc răspuns la două întrebări: „de ce să inovăm” şi „cum să obțin rezultatele scontate”, la care încă nu am răspuns. Însă persistenţa mea a dat ceva roade şi am ajuns la două concluzii: nu există un răspuns unic atemporal la prima întrebare şi nu cred că există un răspuns la a doua întrebare pentru ca este greșit formulată.
Ideea de inovație este seducătoare, atâta vreme cât rămâne la stadiul de discuție la cafea sau de o schimbare de gânduri şi inițiative la o sesiune de strategie. În punerea în practică ne vom izbi de cele mai prozaice bariere: identificarea oamenilor care se vor ocupa de inovație, resurse tehnice, spațiu necesar co-creaţiei, buget, definirea așteptărilor pentru care cheltuim bani şi ținem ocupați oamenii.
Heraclit a postulat că „singura constantă în viată este schimbarea”. Putem afirma că inovăm pentru că lumea din jurul nostru se schimbă. Un răspuns dat anul trecut la întrebarea „de ce inovăm?” poate fi astăzi mai puțin relevant, într-un context schimbat. Prioritatea inovației azi poate fi stimularea unei culturi dinamice, mai atractivă pentru angajați. Un obiectiv îşi ce poate fi măsurat printr-o diminuare a ratei de atriţie a personalului.
Prioritatea inovației anul trecut putea fi ralierea organizației în jurul unor idei şi produse inovatoare, care să ajute la repoziționarea imaginii companiei în segmentul de piaţă dorit. Aceasta ar fi avut un indicator complet diferit de măsurare a succesului.
Având un motiv potențial diferit de la an la an sau mai des, e foarte posibil ca rezultatul scontat acum 9-12 luni să nu mai fie complet aliniat cu realitatea pieţei sau a organizației interne. Astfel, a doua întrebare ar trebui reformulată în „cum trebuie să acționăm ca organizație pentru a putea ajunge la rezultate relevante?”.
Conform lui James Clear – „Atomic Habits”, pentru a deveni o organizație care are rezultate inovatoare, aceasta trebuie să se poziționeze ca fiind inovatoare, cu un set de acțiuni care vor genera rezultate inovatoare. Nu obiectivul contează cel mai mult, pentru că „şi învingătorii şi cei învinși aveau același obiectiv – să câștige”.
Câteva lucruri din cadrul EY care pot fi extrapolate în alte firme cu domenii diferite de activitate:
– Identificarea de campioni ai inovației în diferite linii de business
– Comunicare constantă şi deschisă cu toți cei implicați, cu focus pe ce putem îmbunătăți (același proces de raportare cu o altă abordare de colectare a datelor sau un proces de on-boarding personal printr-o etapă automată de generare de content relevant pentru fiecare rol)
– Desenarea unui proces al inovației relevant pentru organizație
– Implementarea unei soluții IT (Cognistreamer) care să faciliteze comunicarea, gestiunea de idei şi de documente asociate, colectare şi sortare de feedback, votare, urmărire şi monitorizare a progresului, fără mare efort birocratic
– Guvernanţă transparentă a procesului de selecție de idei şi a bugetelor de investiție
– Politică de răsplătire a personalului implicat care depinde şi de succesul fiecărei inițiative
– Sprijin necondiționat de la leadership pentru inițiativa de inovație
Câteva sfaturi pentru cei la început de drum în domeniul gestionării inovației:
– Identificați o echipă de entuziaști care vor să schimbe lumea.
– Eliberați o parte din timpul lor şi îndemnați-i să se gândească la ce soluții ar dori sa implementeze intern sau pentru clienți.
– Nu le impuneți rezultate rapide sau foarte tangibile. Vizaţi efecte la nivelul culturii organizației în primul an.
– Nu căutați o soluție minune. Contează pașii mici, constanți în schimbarea mentalității, a modului de abordare a problemelor.
– Găsiți acea barieră pe care încercați să o eliminați, nu neapărat o soluție rapidă.
– Nu fiecare exercițiu de inovație aduce cu sine şi o soluție viabilă economic
– Discutați cu echipele direct implicate, dar şi cu stakeholderii companiei pentru feedback constant, pentru a repoziționa mesajul şi efortul acolo unde e oportun în acel moment