Cautare




, Contributor

Servicii Financiare & Imobiliare & Auto

Imobiliare |
|

Mall-urile în pandemie

Instaurarea stării de urgență, panica iscată de izbucnirea coronavirusului, dar și restricțiile guvernamentale au dus toate la prăbușirea traficului în marile centre comerciale.
Mall

Timp de trei luni de zile, mall-urile din România au fost efectiv închise, lăsând chiriașii acestora fără posibilitatea de plată și onorare a contractelor. Și, dacă într-o primă fază s-a declanșat o dispută între cele două părți, conform surselor din piață, dezvoltatorii și proprietarii de mall-uri au venit în sprijinul retailerilor cu un set de măsuri menit să îi susțină în traversarea eventualelor probleme de ordin financiar.

„Chiria pentru magazinele închise în lunile aprilie și mai a fost amânată pentru 60 de zile, fără penalități; am oferit scutiri de chirii, negociate punctual cu acei chiriași care au avut nevoie, luând în considerare mai mulți factori”, spune Marius Barbu, Asset Director, NEPI Rockcastle.

Grija față de situația angajaților, stocurile blocate, plata chiriilor, plata taxelor și a contribuțiilor sociale, fluxul de lichidități, rambursarea creditelor bancare, sunt doar câteva dintre provocările prin care au trecut chiriașii mall-urilor. Este clar că impactul economic a fost unul semnificativ, iar lipsa vânzărilor a generat un adevărat efect de domino, pornind de la magazine și până la tot lanțul de furnizori și angajați.

„Acolo unde situația a permis, chiria a fost suspendată pentru perioada de inactivitate, bineînțeles, cu anumite condiții, cum ar fi prelungirea contractului, redeschiderea locației după ridicarea restricțiilor etc. Cum spuneam, strategia a fost de asigurare a sustenabilității, într-o perioadă de criză la nivel internațional, imposibil de anticipat”, au declarat reprezentanții Iulius Group. Ei susțin că această strategie a făcut posibilă reluarea activității într-un procent de 100% a retailerilor prezenți în mall-urile Iulius atunci când s-a ridicat starea de urgență.

Închiderea mall-urilor a determinat chiriașii din retail să-și revizuiască și așteptările privind cifra de afaceri estimată pentru acest an, 45% așteptându-se la o scădere de peste 30%, iar 39% la o scădere de până la 30%, se arată într-un studiu efectuat în martie de divizia retail a Colliers International pe un eșantion de 84 de chiriași și 21 de proprietari din sectorul de retail din România.

Mihaela Petruescu, Partner Asset Services Cushman & Wakefield Echinox spune căproprietarii de mall-uri au analizat cifrele de afaceri ale magazinelor în comparație cu aceeași perioadă a anului precedent șifiecare tip de activitate comercialăîn parte, pentru a înțelege despre ce pierderi este vorba, astfel încât să găsească cele mai potrivite soluții pentru fiecare chiriaș în parte. „Soluțiile găsite de comun acord dintre proprietari și chiriași au fost de la reduceri de chirie pentru perioada în care magazinele nu au funcționat între 20%-50%, amânări de chirie de până la 3-6 luni sau reeșalonarea chiriei datorate pentru întreaga perioadă contractuală rămasă”, explică aceasta.

Dialogul între retailerii și proprietarii de centre comerciale a fost nelipsit de la izbucnirea pandemiei, iar solidaritatea a fost cuvântul de ordine între cele două părți. De asemenea și conducerea ParkLake Shopping Center Manager a găsit soluții rezonabile și echilibrate pentru a-și sprijini chiriașii. „La fel ca în alte perioade de criză, credem că prin solidaritate și respect reciproc putem depăși impactul unei astfel situații fără precedent”, punctează Cătălin Cucian, Manager ParkLake Shopping Center.

De remarcat este că Veranda Mall a schimbat regulile jocului. Mai exact, a pus bazele unei soluții inovative, pentru a continua vânzările și a sprijini magazinele partenere. „Am creat o extensie în mediul online a unui spațiu în care sunt prezenți mai mulți comercianți care oferă o varietate mare de produse pentru un public divers. Practic, nu am reinventat mall-ul fizic în online ci din contră, am extins în mediul online atractivitatea și avantajele pentru client date de mixul de comercianți dintr-un mall fizic”, afirmă reprezentanții mall-ului.

Redeschiderea mall-urilor (15 iunie) a venit cu o serie de reguli de distanțare și siguranță sanitară. Purtarea măștii în spații închise, luarea temperaturii clienților la intrarea în mall, instalarea de puncte pentru dezinfectare și trasee de intrare și ieșire, limitarea numărului de oameni care au acces în incinta unui magazin, restricții la cabinele de probă, toate aceste reguli au însemnat costuri suplimentare pentru proprietarii centrelor comerciale. În total, investițiile pentru toate echipamentele, consumabilele și personalul necesar aplicării acestor măsuri depășesc jumătate de milion de euro în cazul marilor centre comerciale, apreciază consultanții Colliers International.

Totodată, redeschiderea acestora a implicat și revenirea din șomaj tehnic pentru anumiți angajați, retailerii au început din nou să încaseze venituri, mall-urile chiria aferentă, astfel, banii au reînceput să circule în economia românească.

„Sectorul de comerț și mall-urile implicit reprezintă un punct de convergență între o multitudine de industrii, jucând un rol foarte important în economie și în comunitate. Cu peste 900 de mii de angajați în sector, comerțul a fost locomotiva creșterii economice în 2019. Reluarea activității în sectorul de retail va susține relansarea economiei în general”, mai spune Marius Barbu, Asset Director, NEPI Rockcastle.

În egală măsură și Cătălin Cucian, ParkLake Shopping Center Manager, susține că redeschiderea centrelor comerciale, chiar și cu actualele constrângeri, este esențială pentru a începe procesul de redresare al economiei. Iar reprezentanții Iulius consideră că mall-urile sunt o piesă importantă în puzzle-ul care susține economia. „Numai în proiectele IULIUS sunt peste 1.000 de retaileri, cu mii de angajați, dar și furnizori, care plătesc salarii, taxe și impozite, iar suspendarea activității lor a avut efect de domino. Redeschiderea magazinelor înseamnă repornirea acestor business-uri”, subliniază aceștia.

Revenirea la mall după ridicarea stării de urgență a reprezentant, pentru mulți, un semn de normalitate. Însă, în iunie, traficul era cu 30-40% sub media normală. Iar chiriașii au mizat pe lunile de vară pentru a începe să recupereze din pierderile acumulate în perioada în care magazinele au fost închise, chiar și în contextul unui număr de vizitatori estimat la jumătate față de o perioadă obișnuită. Cei de la Colliers International preconizau că traficul din mall-uri ar putea reveni la normal din luna decembrie a anului în curs.

„Estimăm că va fi o revenire etapizată și moderată, însă este dificil de estimat impactul, dacă luăm în considerare menținerea incertitudinii privind evoluția situației de criză. În privința traficului de vizitatori, proiectele noastre înregistrează scăderi între 10 și 30%, însă nu și în cazul funcțiunilor outdoor, integrate în parcuri, unde sunt creșteri”, mai spun reprezentanții Iulius, care se așteaptă ca pe termen lung activitatea de retail să își revină și să se coaguleze în jurul proiectelor dominante pe piață. Așadar, în cea mai mare măsură, revenirea la parametri normali va fi direct influențată de răspândirea virusului și de deciziile autorităților.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii