
Inaugurat săptămâna trecută, proiectul a fost finanțat de guvernul spaniol și a fost dezvoltat de compania de transport Irizar în colaborare cu câteva universități. Autobuzele electrice fără șofer fac legătura între portul Málaga și centrul orașului, parcurgând distanța de opt kilometri de șase ori pe zi.
„Autobuzul știe în permanență unde se află și ce este în jurul său“, spune Rafael Durban Carmona, șeful diviziei sudice a companiei de transport Avanza, un consorțiu public-privat care operează traseul pe care circulă noile vehicule autonome. Cu excepția senzorilor și a camerelor video amplasate în exterior (camere care recunosc semnele de circulație), autobuzul arată ca un mijloc de transport în comun obișnuit: are 12 metri lungime și poate transporta 60 de pasageri. Vehiculul folosește inteligența artificială pentru a lua cele mai bune decizii pe baza informațiilor înregistrate pe traseu.
În Europa mai sunt în derulare câteva proiecte de transport în comun fără pilot, dar până acum niciunul nu a fost implementat. De altfel, nici în Málaga nu putem vorbi de un autobuz 100% fără șofer, fiindcă legea rutieră spaniolă nu permite circulația vehiculelor fără conducător: așadar, deși pot funcționa complet autonom, autobuzele au totuși și un șofer. Ca să respecte legea și… pentru orice eventualitate.