Cautare




, Contributor

Orologerie de lux |
|

Lundis Bleus. Culorile clipei

Ceasurile Lundis Bleus nu seamănă cu cele ale marilor branduri. Și nici cu modelele produse de alți orologeri independenți. Piesele cu cadrane hipnotice emailate sau din malahit, labradorit, aventurin ori lapis lazuli sunt într-o varietate de culori uimitoare. Cu o mare experiență câștigată în companii orologere prestigioase, Bastien Vuilliomenet și Johan Storni au pus bazele Lundis Bleus, consolidând o prietenie care începuse încă din anii de studiu. Bastien mi-a explicat cum reușesc ei să ofere conținut orologer autentic la un preț rezonabil (cotațiile medii: 3.000-6.000 de franci elvețieni) și care sunt celelalte atuuri ale creațiilor Lundis Bleus.
Ref.1120-MA_Ginza_Mitsukoshi_Lion

Ai o formație și experiență solide atât ca orologer, cât și ca designer. Care dintre cele două profesii este preferata ta?
Îmi place să lucrez la mecanisme sau service, dar eu sunt mai degrabă designer. Cel mai mult îmi place să creez un proiect, să vin cu o idee nouă. N-am nicio îndoială: de-a lungul timpului, m-am apropiat mai mult de design decât de ceasornicărie în accepțiunea ei tradițională.

Până la începerea afacerii tale, ai lucrat în companii orologere independente mici și mijlocii. Ți-a plăcut mai mult mediul acesta raportat la cel al marilor corporații?
Fără îndoială – prefer să lucrez într-o companie mică decât într-o corporație. Nu prea îmi place ideea de ierarhie verticală, așa cum o găsești în marile companii, unde durează luni sau chiar mai mult pentru a se lua o decizie. Unul dintre motivele care m-au împins să devin cofondator al Lundis Bleus a fost tocmai dorința de a scăpa de lucrurile acestea, deși independența vine cu alte constrângeri, care însă îmi plac!

Pentru Lundis Bleus, tu și celălalt cofondator, Johan Storni, v-ați ales cuvintele „Orologerie cu suflet” ca slogan. Ce anume e diferit în viziunea voastră asupra orologeriei față de alte branduri independente?
Uite, noi încercăm să nu ne comparăm prea des cu alți orologeri independenți. Cred că nivelul prețurilor este una dintre marile diferențe. Cu experiența pe care o avem, puteam să alegem calea mecanismelor complicate și/sau a celor produse de noi, direcția obișnuită în această zonă. Noi însă am avut ca scop, de la bun început, să oferim ceasuri cu „conținut orologer” la un preț mult mai accesibil. Lucrul acesta îți impune contrângeri în ce privește mecanismele. Tocmai de aceea am ales calibre existente, oferind „conținut orologer” prin intermediul cadranelor, designului și serviciilor. Desigur, ideea de a veni într-o zi cu un calibru produs de noi nu este exclusă, de vreme ce Johan este un foarte talentat designer de mecanisme, dar pentru asta sunt necesari bani și timp. Iar acestea sunt două lucruri pentru care noi trebuie să ne luptăm constant!

Ce zici, companiile mai mici sunt și mai creative, de obicei?
Nu neapărat. Mai mult decât dimensiunile companiei contează oamenii din cadrul ei, datorită cărora compania e creativă sau nu. Unele dintre marile branduri sunt foarte creative, în vreme ce unele dintre cele mici nu –  și viceversa. Cu toate acestea, senzația mea este că, indiferent cum punem problema, multe dintre companiile mai mici trebuie să fie mai creative, asta ca să supraviețuiască și, în măsura posibilităților, să fie înfloritoare.

Cu cadranele voastre din pietre semiprețioase sau minerale tăiate dintr-o singură bucată și cu cele emailate, ați intrat pe o piață foarte specializată, aducând mai multă culoare în industria orologeră. Există concurență reală în această zonă?
Da și nu. La prețurile noastre și la calitatea la care ajungem noi nu prea avem concurență, ca să fiu cinstit. Majoritatea brandurilor care oferă calitate la nivel de măiestrie artistică („métiers d’art”) sunt mult mai scumpe din cauza utilizării mecanismelor proprii, a carcaselor din metale prețioase și, de asemenea, din pricina notorietății lor. Din punctul acesta de vedere, nu avem concurență. Dar dacă ne raportăm strict la segmentul de piață intens concurențial dictat de preț unde ne aflăm, suntem alături de multe branduri faimoase de care oamenii sunt atrași tocmai datorită prestigiului lor. Privind lucrurile din această perspectivă, atunci, da, avem concurență.

Cadranele de aventurin reprezintă una dintre specialitățile voastre. În ultimii ani, Chopard, Moser & Cie, Omega, Arnold & Son, Girard-Perregaux etc. au lansat modele cu acest tip de cadran, așadar, tendința este din ce în ce mai apreciată. Cât de grea este producerea lui?
Eu țin mereu să precizez că atunci când se vorbește despre aventurin se face referire sau la piatră, sau la cristalul artificial. Cristalul aventurin a fost descoperit accidental de un sticlar italian în secolul al XVII-lea, iar mineralul – de-abia un secol mai târziu, luându-și numele de la cristal artificial (datorită strălucirii similare). Aproape toate cadranele promovate drept aventurin sunt făcute din acest cristal, nu din mineralul cu același nume… unele branduri par să nu bage de seamă diferența! Noi, la Lundis Bleus, putem oferi toate culorile de cristal de aventurin: cea naturală (oranj), neagră, bleumarin, albastră-deschis și verde. La cerere, putem folosi și aventurinul mineral, dar efectul produs nu este la fel de intens precum cel al sticlei. Să ne întoarcem la întrebare. Cristalul de aventurin este destul de friabil, mai ales cel negru. Cadranele noastre sunt mai subțiri de 1 mm, dar se pornește de la bucăți mai groase. O groază de lucruri pot merge prost cu tăierea, lustruirea, tampografierea, asamblarea… rata rebuturilor este foarte mare! Recent, am avut un cadran de aventurin negru care ne-a dat mare bătaie de cap: la cinci exemplare, doar unul era perfect! Așadar, este greu de produs, iar rata rebuturilor poate fi extrem de mare. Poate fi chiar mai rău decât în cazul cadranelor emailate.

Pe lângă cristalul aventurin, ați lansat ceasuri cu cadrane din malahit, labradorit, ochi-de-tigru și alte pietre și minerale de care nici măcar nu auzisem, precum dumortieritul și crisocolul. Există, așadar, o mare varietate de cadrane minerale în colecția voastră, iar neobișnuitele lor modele le transformă cumva în piese unice. Dintre tine și Johan, cine este specialistul în mineralogie?Mineralele sunt fascinante. Aș zice că eu sunt responsabilul de această zonă la Lundis Bleus. Când văd astfel de pietre, sunt fericit ca un copil într-o cofetărie.

Care este piatra ta preferată?
Ador opalele. Sunt extraordinar de frumoase. Singurul lucru care nu-mi place în ce le privește este că sunt pe cât de scumpe, pe atât de frumoase.

Povestește-mi despre tehnicile de emailare folosite la Lundis Bleus, mai ales că ele sunt aplicate pe cadranele voastre de o manieră cu totul neobișnuită în raport cu a celorlalte branduri orologere.
Mi-am început călătoria în lumea tehnicilor de emailare în urmă cu zece ani, la Corum. Lucram cu artizani importanți, dar niciunul dintre aceștia nu era interesat de împărtășirea secretelor artei lor, iar asta era cumva ciudat de vreme ce în revistele dedicate industriei orologere puteai citi cum fix aceiași oameni se plângeau de faptul că nimeni nu le va continua munca. Așa că am hotărât să învăț de unul singur arta emailării, ghidându-mă după niște cărți și căutând ore în șir informații pe internet. Mi-am cumpărat lucrurile necesare – un cuptor, praf de email și cupru – și călătoria mea a început. Și nu a fost deloc ușoară. Neavând de la cine să învăț, a trebuit să înțeleg singur de ce acțiunea A duce la rezultatul B, iar tehnica emailării îți mănâncă timpul. Dar eu sunt încăpățânat, așa că nici gând să renunț. Încet-încet, odată cu înțelegerea ei, tehnica s-a îmbunătățit. Ca specialist în emailare autodidact, mi-am creat propria viziune asupra acestei arte. Poate că din această cauză cadranele emailate Lundis Bleus sunt foarte neobișnuite. Iau asta drept cel mai mare compliment posibil!

Atelierul vostru este în La Chaux-de-Fonds datorită tradiției și oportunităților pe care le oferă locul. Dincolo de aceste chestiuni care țin de afaceri, ce anume apreciezi cel mai mult la acest oraș?
Johan este născut și crescut în La Chaux-de-Fonds. Își iubește foarte mult orașul. Eu locuiesc mai aproape de lacul Neuchâtel, la aproximativ o jumătate de oră de La Chaux-de-Fonds. Dacă ar fi fost doar după mine, mi-aș fi stabilit atelierul aici! Dar trebuie să recunosc că-mi plac foarte mult oamenii din La Chaux-de-Fonds, sunt foarte amabili, primitori, iar eu mi-am făcut studiile acolo, împreună cu Johan, așa că suntem amândoi legați de oraș. De asemenea, acolo găsești mulți-mulți furnizori și colaboratori, iar asta ne e de mare ajutor.

Să revenim la faptul că, în ciuda tehnicilor foarte specializate de decorare a cadranelor, prețurile ceasurilor voastre rămân rezonabile. Ce calibre folosiți pentru modelele Lundis Bleus?
La început, am folosit calibrul nipon Miyota 9015, un mecanism minunat, puternic, eficient. Voiam să demonstrăm că, singură, proveniența (elvețiană, n.r.) nu constituie în sine o garanție suficientă. Există prea multe branduri care folosesc pentru vânzare atuul „Swiss Made”, deși nu există conținut orologer în ceea ce fac ei, chiar deloc. Dar piața e piață, iar mulți clienți au cerut un mecanism elvețian. Așa că, o vreme, am oferit ca alternativă calibrul ETA2892, dar cum aprovizionarea cu mecanisme ETA nu era constantă, am decis să utilizăm un singur mecanism, anume Sellita SW300-1 Premium. Este cel pe care îl găsiți în ceasurile noastre de acum. Johan a cheltuit o groază de timp pentru ca totul să meargă strună. Vezi tu, el este foarte priceput când vine vorba despre aspectele tehnice orologere.

Lundis Bleus este o companie foarte tânără. Cum au fost primite primele voastre creații de către cunoscători?
Foarte bine! Iar acest lucru a fost foarte încurajator, pentru că adesea brandurile noi nu sunt tratate prea bine de comunitățile digitale de iubitori de ceasuri. Suntem foarte mândri că există ceasuri Lundis Bleus în posesia unor colecționari din lumea întreagă, oameni foarte selectivi și buni cunoscători ai domeniului.

Gândindu-ne la multele schimbări prin care trece industria orologeră, ce rol crezi că vor avea companiile mici și mijlocii în viitor? Care e opinia ta?
Sincer, n-am cum să fac previziuni… Sper ca transformările acestei industrii să lase în viață suficienți furnizori care să lucreze cu brandurile de ceasuri mici, foarte mici sau nu atât de mici. Ei sunt cheia. Dorința mea este ca brandurile mai mici să poată juca din ce în ce mai mult rolul de alternativă la mărcile mai mari, dar trebuie ca ele să ofere ceasuri bune, servicii impecabile și… suflet autentic.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii