
Expoziția are loc la Muzeul Colecțiilor de Artă, Calea Victoriei nr. 111 și relevă forţa creatoare a acestui artist prolific, a cărui operă acoperă genuri şi stiluri diferite, de la proiecte scenografice avangardiste la portrete cu vână expresionistă, de la peisaje influenţate de lecţia impresionismului şi postimpresionismului la pictură religioasă neobizantină.
Selecţia propusă prezintă circa 120 de lucrări aparţinând Fundaţiei Löwendal și ilustrează diversitatea activităţii lui George Löwendal. Imaginea oferită de pictura, schiţele scenografice şi de costum, realizate la Cernăuţi, este completată de afişe ce dezvăluie interesul artistului pentru grafica publicitară. Selecția mai cuprinde grafică de șevalet, schițe “proletcultiste”, afișe și reclame inaccesibile publicului în ultimul deceniu. Lucrările de artă sunt completate de un amplu aparat documentar care conferă evenimentului caracterul unei expoziții –dosar.
Născut la Sankt-Petersburg într-o familie nobilă, cu vechi rădăcini princiare daneze, George Löwendal ajunge în România după primul război mondial printr-un accident al sorții: el poposește mai întâi la București (1921-1925) stabilindu-se ulterior, pentru un deceniu, la Cernăuți, unde va lucra ca pictor scenograf și director tehnic al nou înființatului Teatru Național.
Modernitatea înnoitoare, cultivată de Löwendal în lumea prin excelență citadină a Cernăuților din anii interbelici, se va îmbina neașteptat cu o vână tradițională, regăsită odată cu descoperirea autenticității Bucovinei, cu peisajele, mănăstirile și, mai ales, cu țăranii săi. O experiență sintetizată astfel de artist, într-un interviu publicat în iulie 1935, în Facla: „un Gauguin a trebuit să părăsească Parisul pentru Tahiti, ca să găsească noutăți demne de a rămâne mărturie veacurilor; pe mine o soartă mai fericită m-a aruncat într-o Americă nedescoperită încă de pictorii români: Bucovina. (…) Aici au mai rămas așezări de răzeși în care portul de pe vremea lui Ștefan cel Mare se poate găsi nealterat”.
Expoziţia-eveniment este realizată de Muzeul Naţional de Artă al României și Fundaţia Löwendal în parteneriat cu Festivalul Naţional de Teatru (FNT) și curatoriată de Ruxandra Demetrescu şi Cristina Cojocaru.