Cautare




, Contributor

IT |
|

Luis von Ahn: ”Aveți oameni bine pregătiți, mai trebuie spirit antreprenorial”

Luis_von_Ahn_Severin_Hacker.jpg
Luis von Ahn, unul dintre fondatorii Duolingo, aplicația anului trecut în iOS și Android, spune, într-un interviu exclusiv pentru România, că putem deveni un hub IT de importanță regională și chiar globală dacă ne vom dezvolta spiritul antreprenorial.   Când îl întrebi de ce a lansat și în limba română aplicația Duolingo, Luis von Ahn,antreprenor care a creat, printre altele, programele CAPTCHA, The ESP Game și reCAPTCHA (ultimele două vândute către Google pentru sume importante), aduce în discuție două motive principale.

”România este una dintre țările în care am vrut să lansăm aplicația, noi avem în vedere două aspecte atunci când alegem o țară: să existe o nevoie de a învăța limbi străine,dar și un acces bun la tehnologie, cu oameni «tech-savvy», iar România este una dintre aceste țări”, explică Luis von Ahn, care a fondat Duolingo alături de Severin Hacker. Deocamdată, utilizatorii români pot învăța engleza din română, însă pe viitor vor fi disponibile și alte limbi.

GALERIE FOTO: Versiunea în română a Duolingo

”Știu despre România că există un mare număr de ingineri și programatori foarte buni, oameni bine educați în științe. Cred că acesta este materia primă, alte țări nu au astfel de resurse umane, este un bun punct de pornire. Este greu să spunem ce se va întâmpla în viitor, dar oamenii sunt acolo”, spune Luis von Ahn atunci când vine vorba despre România ca potențial hub IT regional sau chiar global. ”Mai este nevoie de spirit antreprenorial, acești oameni foarte deștepți pe care-i aveți trebuie convinși să fondeze propriille companii și cred că aveți nevoie de investiții. Eu sunt din America Latină, unde investitorii nu sunt dispuși să aloce bani unor afaceri care au un risc mare de a nu merge, cele mai multe dintre start-up-uri vor eșua cel mai probabil, iar investitorii nu vor să riște.”

Cu toate acestea, Luis von Ahn este exemplul că, dacă ești pasionat de ceea ce faci, succesul va veni mai devreme sau mai târziu. În cazul guatemalezului născut în 1979, în prezent antreprenor și profesor de ”computer science” la universitatea Carnegie Mellon din SUA, la început a fost pasiunea pentru știința computerelor. ”Am fost foarte norocos, primul proiect dezvoltat a fost CAPTCHA, l-am dezvoltat fără bani și din fericire a devenit foarte popular. Odată ce am avut acest proiect, a fost mult mai ușor să conving investitorii să-mi dea bani”, povestește antreprenorul.

Dacă navigați pe internet, sigur ați folosit CAPTCHA, un program prin care vă este prezentat un set de litere distorsionate. Pentru a merge mai departe în site-ul respectiv, trebuie să  introduceți acele litere și website-ul pe care îl accesați ”știe” că sunteți o ființă umană și nu un program ”răuvoitor”. A urmat ”The ESP Game”, un program prin care utilizatorii etichetau imagini în timp ce se jucau, aplicație achiziționată de Google; GWAP și reCAPTCHA, program prin care utilizatorii  contribuie la digitalizarea cărților și publicațiilor care există în prezent doar în format tipărit, achiziționat de asemenea de Google pentru o sumă de ordinul zecilor de milioane de dolari.

Toate aceste programe, la fel ca și Duolingo, au un lucru în comun: conceptul de ”Human Computation”, cu alte cuvinte colaborarea dintre sutele de milioane de internauți și computere, pentru rezolvarea unor probleme pe care nici unii, nici alții nu le pot rezolva de unii singuri.

”Am demarat Duolingo cu ideea ca utilizatorii să învețe diverse limbi străine folosindu-se de cea pe care o știu deja, în mod gratuit. În general, aceia care învață o a doua limbă, în lume, nu au foarte mulți bani; principalul motiv pentru care oamenii învață o a doua limbă este să obțină un job mai bun”, spune Luis von Ahn.

Și totuși, versiunea originală a lui Duolingo a costat 1,5 milioane de dolari, potrivit lui Luis von Ahn, care a mai reușit să strângă o sumă importantă – von Ahn are un fond de 38 de milioane de dolari disponibil pentru dezvoltarea aplicației la nivel mondial –  de la investitori speculativi (”venture capital firms”), în fapt companii sau indivizi care sponsorizează anumite proiecte care le sunt prezentate și despre care cred că le vor aduce profit la un moment dat.

Și pentru că a venit vorba despre profit, trebuie spus că Duolingo nu este, cel puțin nu în întregime, o afacere caritabilă. ”După ce înveți suficient dintr-o anumită limbă, noi îți propunem ,dacă vrei să exersezi ceea ce ai învățat, să traduci un text. Noi vindem apoi traducerea. CNN este unul dintre clienții noștri, ei scriu toate articolele în engleză și ni le dau și apoi noi le dăm studenților noștri, care le traduc în spaniolă, pe măsură ce învață această limbă”, explică Luis von Ahn.

Planul pentru dezvoltarea aplicației este ca, în următoarele două luni, Duolingo să fie disponibil în China, Japonia și Coreea de Sud, unde utilizatorilor li se va oferi posibilitatea să învețe în mod gratuit engleza, cu ajutorul limbilor lor materne.

”Obiectivul nostru până la sfârșitul anului este să putem preda prin aplicație orice limbă, cu învățare din orice limbă”, spune Luis von Ahn, adăugând că deja a fost întrebat dacă nu vrea să vândă.  ”Până acum am răspuns «Nu» la întrebarea «Ați vrea să vindeți?». Atunci când primim oferte, contează mult dacă ofertantul va continua ceea ce am început noi. De câte ori am vândut, am mers spre compania care va continua proiectul, nu neapărat spre cea mai mare ofertă financiară. Evident, odată ce ai vândut , nu există garanții că acest lucru se va și întâmpla,  dar de obicei îți dai seama dacă este o prioritate pentru ei. Acum nu ne gândim să vindem Duolingo, însă, dacă am face-o, ar fi către cineva care are aceeași filosofie ca noi, în special de a preda limbi străine pe gratis.”

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii