
„Această retragere vine în urma mai multor decizii unilaterale luate de conducerea Baselworld fără consultarea tuturor părților implicate, inclusiv în ceea ce privește amânarea expoziției orologere până în ianuarie 2021, și este, în același timp, o consecință a incapacității conducerii de a satisface nevoile și așteptările brandurilor”, se spune într-un comunicat semnat în comun de brandurile care au luat decizia retragerii.
Toate cele cinci branduri și-au propus să înființeze un nou salon expozițional, ce ar urma să aibă loc în Geneva, în aceeași perioadă cu Watches & Wonders Geneva, care găzduiește toate brandurile orologere ale Grupului Richemont. Se va desfășura în același complex expozițional Palexpo, ceea ce, practic, va transforma cele două evenimente într-unul singur.
Watches & Wonders are loc la începutul lunii aprilie 2021, însă perioada exactă nu a fost confirmată încă.
Brandurile care au decis să își deschidă propria expoziție sunt, în mod evident, nemulțumite de modul în care au fost tratate de organizatorii Baselworld.
Jean-Frédéric Dufour, CEO Rolex și membru al consiliului de administrație Tudor, pare copleșit de emoție atunci când scrie: „Participăm la Baselworld încă din 1939. Din nefericire, dată fiind maniera în care au evoluat lucrurile, dar și deciziile luate recent de Grupul MCH, am luat hotărârea de a ne retrage , în ciuda atașamentului nostru față de acest salon orologer. În urma discuțiilor inițiate de Rolex, ni s-a părut absolut firesc să creăm un eveniment nou, împreună cu parteneri care împărtășesc viziunea noastră și care, alături de noi, pun în permanență umărul, neobosit, în sprijinul sectorului orologer elvețian. Acest lucru ne va permite să ne lansăm noile modele potrivit nevoilor și așteptărilor noastre, să ne unim forțele și să apărăm mai eficient interesele industriei.”
Thierry Stern, președinte al Patek Philippe, spune că încrederea s-a destrămat. „Decizia de a ne retrage de la Baselworld nu a fost una ușoară pentru mine, în condițiile în care eu reprezint a patra generație a familiei Stern care participă la acest eveniment tradițional ce are loc în fiecare an. Însă viața evoluează constant, lucrurile se schimbă în permanență, oamenii se schimbă și ei, fie că vorbim despre cei responsabili de organizarea salonului orologer, despre branduri sau despre clienți. Trebuie să ne adaptăm în permanență, să ne punem constant întrebări în privința acțiunilor noastre, pentru că ceea ce era bine ieri ar putea să nu mai funcționeze la fel de bine astăzi! Astăzi, Patek Philippe nu mai corespunde viziunii Baselworld, au existat prea multe discuții și probleme nesoluționate, încrederea nu mai este prezentă. Trebuie să răspundem nevoilor legitime ale retailerilor noștri, ale clienților și ale jurnaliștilor din întreaga lume. Cu toții trebuie să aibă posibilitatea să descopere an de an, în același timp, într-un singur loc, noile modele lansate de orologerii elvețieni, și asta în maniera cea mai profesionistă cu putință. De aceea, în urma mai multor discuții cu Rolex și în perfect acord cu celelalte branduri participante, am decis să creăm, cu toții, un eveniment unic în Geneva, reprezentativ pentru aptitudinile noastre.”
Michel Loris-Melikoff, director general Baselworld, a discutat astăzi cu WatchPro în numele conducerii salonului, spunând următoarele: „Regretăm profund această decizie. Pe parcursul următoarelor săptămâni, vom analiza întreaga situație și din perspectiva viitorului salonului Baselworld.”
Domnul Loris-Melikoff contestă afirmația brandurilor retrase potrivit căreia ele nu au fost consultate. „Toate deciziile vizând noua strategie și în primul rând data au fost comunicate și discutate cu toate aceste branduri. La fel și data reprogramării – ianuarie 2021 – cu care au fost de acord”, a subliniat el.
Baselworld, încotro?
Rolex și Patek Philippe reprezintă coloana vertebrală a salonului Baselworld, dat fiind că aceste branduri colaborează cu cel mai mare număr de parteneri retail din lume și și-au programat întotdeauna lansările orologere de pe parcursul anului, astfel încât să coincidă cu perioada salonului. De asemenea, ambele branduri continuă să se întâlnească cu respectivii retaileri pentru a discuta despre repartizarea anuală, o practică la care multe branduri au renunțat în timp.
Brandurile LVMH Bulgari, Hublot, TAG Heuer și Zenith și-au creat deja propriul eveniment pentru lansarea de noi produse, odată cu lansarea evenimentului LVMH Watch Week, în luna ianuarie. Cu excepția Bulgari, brandurile nu au prezentat încă o poziție oficială în privința planurilor de a continua la Baselworld, spune WatchPro.
Grupul Swatch s-a retras de la Baselworld în anul 2018, pentru a-și găzdui propriul eveniment. Breitling anunțase deja că nu va lua parte la salonul din 2021 și că va găzdui diverse summit-uri pentru a lansa colecții pe toată perioada anului, în diverse locații.
Marile corporații japoneze Citizen Watch Group, Seiko, Grand Seiko și Casio se retrăseseră deja.
Pentru Jérôme Lambert, reprezentant al consiliului Fondation de la Haute Horlogerie, care organizează expoziția Watches & Wonders Geneva (cunoscută, până nu demult, sub denumirea SIHH), este evident că noul eveniment înființat de brandurile proaspăt retrase va face ca salonul de la Geneva să devină și mai puternic anul viitor. „Fondation de la Haute Horlogerie are deosebita plăcere de a ura bun-venit unui nou salon care va contribui la consolidarea evenimentului de importanță istorică Watches & Wonders, ce va avea loc la Geneva, la începutul lunii aprilie a anului viitor.”