Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Liviu David: „În pitch-uri, agențiile sunt mai rău ca prostituatele: prestează pe rând sex și la sfârșit clientul o plătește doar pe una”

liviu_david.jpg
Să dăm „cărțile pe față” și să vorbim despre clienții publicitari, cu bune și cu rele! Așa cum îi văd oamenii de publicitate. În fond, ce vor publicitarii de la clienții? Nu numai bugete mai mari. Vor și altceva. Aflați mai jos!

Liviu David, director de creație NEXT Advertising

Forbes: Care este atitudinea dvs, în general, față de clienții publicitari?

Liviu David: Încerc să mă pun de fiecare dată în locul lor, să-i înțeleg cât mai bine. În consecință, atitudinea mea este aceeași pe care aș avea-o față de un coleg de canoe. Trebuie să ajungem în primul rând în aceeași barcă, să ne sincronizăm ritmul și, bineînțeles, să vâslim în aceeași direcție. Doar așa putem ajunge departe.

După ce am înțeles ce e nevoie și am rezolvat ecuația, pe cât posibil încerc să-i explic clientului ce se întâmplă și de ce se întâmplă, să-l implic și să-i construiesc încrederea că lucrează cu niște profesioniști cu experiență.

Cerințele sale sunt rezolvate în măsura în care nu ajung să-i facă rău chiar lui, moment în care trag frâna de urgență. Dacă în pofida argumentelor insistă să mergem mai departe cu anumite lucruri nerezonabile, până la urmă îi dau ce vrea, într-o formă cât de bună se poate (să nu-mi fie rușine ca profesionist) – fără să uit să-i spun încă o dată că nu este OK. Până la urmă, el poate să obțină ce-a avut în cap, iar asta să nu fie deloc pe placul publicului – și e datoria agenției să-i atragă atenția, în calitate de partener.

Știu că sună ca un clișeu, dar succesul clientului e și succesul agenției. Dacă vrem să facem lucruri bune împreună nu e loc de bullshit în relația asta.

Forbes: Încercați să faceți un „portret robot” al clientului publicitar, în prezent, de pe piața românească?

Liviu David: Clientul de azi este hotărât, ambițios, precaut, chibzuit și pragmatic. Iar toate astea sunt în aceeași măsură și calități și defecte.

Forbes: Cel mai bun client este cel care plătește la timp, conform contractului?

Liviu David: Din punctul meu de vedere, cel mai bun client este acela care te tratează ca pe un partener, nu ca pe un furnizor. Am dezvoltat mai jos.

Forbes: Ați luat țeapă de la vreun client? (n-a plătit, a furat proiectul propus de dvs, etc).

Liviu David: Când eram la OFC pe la începuturi, un client a luat storyboard-ul desenat de mine și a făcut o animație după acesta, uitând să plătească și agenția pentru idee.

Un alt client a zis mersi pentru ce i-am facut (ambalaje, logo-uri, lucruri care au ajuns pe rafturile magazinelor) și nu ne-a plătit. Am auzit de clienți care spun „dacă nu te plătesc, nu înseamnă că ai pierdut banii, înseamnă că nu i-ai câștigat”.

Un client ne-a pus în pitch cu o altă agenție și după două runde de prezentări a dat contul la a treia agenție, care nu mișcase un deget.

În principiu, toate pitch-urile în care agenția e pusă de formă pe listă sunt de fapt țepe financiare. Resursele unei agenții sunt foarte scumpe, deci fiecare pitch pierdut aiurea este o pierdere mare de bani.

Clienții nu înțeleg acest lucru: ei cred că oamenii vin la birou pe gratis, programele pe care lucrăm sunt furate de pe net și ilustratorul desenează zeci de cadre de storyboard din pasiune.

În pitch-uri, agențiile sunt mai rău ca prostituatele: prestează pe rând sex din toate pozițiile și la sfârșit clientul o plătește doar pe una – care de multe ori nici nu e cea mai bună.

Forbes: Care este viziunea dumneavoastră despre clientul ideal?

Liviu David: Clientul ideal te respectă și nu te tratează cu superioritate sclavagistă. Nu mulți oameni pot face ce facem noi, ar trebui să se aprecieze asta. Știu că pare ușor să faci reclame bune, și evident multi clienți au senzatia că pot și ei. De aceea schimbăm canalul când încep reclamele, de bune ce le-au făcut! Dacă ai venit la o agenție, las-o să-și facă treaba și dă-i peste mână doar dacă o ia prin bălării, nu la fiecare pas pe care îl face.

Deci, cum spuneam, clientul ideal îți respectă competențele, experiența și timpul. Plătește o agenție cu cât merită, nu cu salariul lunar al unui brand manager. Îți dă suficient timp de lucru, nu în bataie de joc, în ideea că îi aparțin și nopțile și weekend-urile tale.

Apoi, îți dă feedback cu aceeași viteză cu care te-ai mișcat și tu, nu după o lună de concediu în Bermude.

Clientul ideal îți ascultă argumentele bazate pe experiență, nu-și impune abuziv ideile. Înțelege plusvaloarea unui parteneriat cu agenția și consideră publicitatea o investiție, nu o cheltuială.

Un client ideal nu aruncă în curtea partenerilor lucrurile murdare sau pe care trebuie să le facă el în organizație.

Clientul ideal înțelege că oamenii din agenții sunt construiți din alt material decât agenții de vânzări.

Clientul ideal știe să-și aleagă agenția și, în general, știe ce vrea să obțină, fără să întrebe pe toată lumea dacă e bine.

Clientul ideal oferă RESPECT.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii