Cautare




, Contributor

500 miliardari |
|

Liviu Cioană

Liviu Cioana.jpg
Avere: 21-22 milioane de euro Vârstă: 41 de ani Reşedinţă: Dolj Domeniu: Materiale de construcţii

Liviu Cioană a început să facă afaceri într‑un depozit mare cât o garsonieră, de la periferia Craiovei. După 11 ani, şi‑a propus să vândă materiale de construcţii în toată ţara, sfidând îngheţul care a lovit piaţa. Ambiţie de oltean? În 1994, prietenii lui Liviu Cioană vindeau din greu gumă Turbo şi blugi turceşti în Craiova. Pentru tânărul de 25 de ani, acei bani erau mărunţiş. El înfiinţează firma Mitliv Exim şi se apucă să vândă materiale de construcţii de‑a valma. Cumpăra de la producători şi distribuitori, le punea un adaos comericial şi le revindea. Poveste clasică de negustor al anilor ’90. În 1999, Cioană construieşte împreună cu cei cinci angajaţi ai săi primul depozit, pe un teren de numai 600 de metri pătraţi în cartierul Titulescu din Bănie. În 2007, Mitliv Exim ajunge la vânzări de 33 milioane de euro şi un portofoliu de 22.000 de metri pătraţi de spaţii de depozitare, toate în capitala Olteniei.

Cealaltă abordare

La începutul acestui an, Cioană a deschis un depozit de materiale de construcţii în Harghita, al cincilea din ultimii doi ani. Acum se pregăteşte să mai inaugureze unul în judeţul Prahova, o investiţie de două milioane de euro. Cu acest sediu, olteanul va încheia cel mai îndrăzneţ proiect la care s‑a înhămat vreodată: acoperirea naţională. A început această operaţiune în 2008, când criza îşi arăta colţii în domeniul construcţiilor. Nu i‑a fost uşor. S‑a afundat în datorii în vremuri deja tulburi (industria materialelor de construcţii a scăzut din 2008 cu 40%, potrivit Asociaţiei Producătorilor de Materiale de Construcţii din România), dar riscul a meritat. În cei doi ani de când piaţa construcţiilor se află în declin, afacerile Mitliv Exim au crescut cu zece milioane de euro, iar suprafaţa de depozitare a ajuns la 50.000 de metri pătraţi. În timp ce firmele de construcţie îşi restrângeau activitatea, îşi tăiau costurile şi stopau investiţiile, Cioană a ales să meargă împotriva curentului. „Nu eram nici pe departe în situaţia de a mă zbate pentru supravieţuire. Nu am făcut din recesiune o scuză pentru a mă pune la adăpost“, îşi aminteşte Cioană cu entuziasm, de parcă acum ar pune la punct business planul din 2008. Până atunci, vindea materiale de construcţii în micile magazine din Dolj, unde şi‑a construit afacerea cu paşi mici şi riscuri pe măsură ‑pentru a ridica cele cinci puncte de lucru pe care le are în Craiova, a avut nevoie de peste zece ani. S‑a hotărât în doar câteva zile să depăşească hotarele judeţului. Pentru prima dată, şi‑a făcut un business plan. Asta nu l‑a scutit de multe drumuri. Obişnuit cu alergătura zilnică între depozitele din Craiova, nu i‑a venit greu să bată Oltenia în lung şi‑n lat să găsească cele mai bune locuri pentru halele pe care le avea în planul său. Cioană îşi propusese să combată scăderea consumului prin dezvoltarea pe alte pieţe, iar vremurile tulburi nu‑i mai lăsau timp de pierdut. A urcat în maşină şi a demarat în forţă spre primul oraş de pe lista sa. Până la Slatina e un drum de numai 40 de minute. Aşa încât, a atacat judeţul Olt, unde a ridicat un depozit. Şi‑a propus, pentru fiecare spaţiu nou‑inaugurat, o cifră de afaceri de nouă‑zece milioane de euro. Pentru a‑şi atinge targetul, a blocat, în medie pentru fiecare unitate, două milioane de euro necesare fondului de rulaj.

Planuri și riscuri

Deşi dispunea de lichidităţi, Cioană nu era în măsură să susţină dezvoltarea firmei de unul singur. Ajutorul a venit din partea băncii UniCredit Ţiriac, la care omul de afaceri mai apelase de câteva ori pentru susţinerea investiţiilor sale. Dar, de această dată, Cioană nu mai avea nevoie de câteva sute de mii de euro. Proiectul său presupunea zece milioane de euro. Cum a convins banca să îi finanţeze un proiect care părea o aventură fără sorţi de izbândă? Pentru prima dată, proprietarul Mitliv a mers cu un business plan pe termen lung la bancă. Previziunile erau aproape imposibil de făcut ‑construcţiile alunecau într‑o prăpastie fără fund ‑, însă Cioană estima rezultate financiare peste piaţă începând cu 2010. UniCredit Ţiriac nu i‑a finanţat o destinaţie (banca nu a intrat ca partener în proiect), dar i‑a majorat
liniile de credit.

Entuziasmul lui Cioană păleşte când vine vorba de bani împrumutaţi. Olteanul, care este mai degrabă ca un ardelean, tace şi face, surâde la gândul că planul lui nu a dat greş: afacerile au crescut cu 14% în primele patru luni ale acestui an. Până în decembrie, Cioană speră la un business peste nivelul din 2008, când firma Mitliv Exim a avut vânzări de 58,5 milioane de euro. Dacă aşteptările îi vor fi confirmate, el va pune în aplicare partea a doua a noii sale strategii pe termen lung: diversificarea la nivel naţional. Cel puţin în Olt şi în Vâlcea, omul de afaceri vrea câte o staţie de producţie de betoane. Chiar dacă acest lucru presupune alte datorii!

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii