Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Imobiliare |
|

Livetext de la #Forbes Best Office Buildings 2020

Ultimii ani au adus evoluții importante pentru piața de spații de birouri: investiții importante, tranzacții record, relocări de răsunet. Iar dincolo de toate acestea, tehnologia schimbă atât felul în care se construiește, precum și felul în care funcționează o clădire de birouri.
f9eabf16-6dc7-40c1-842e-3dfb9a7c04cb

Aflată la cea de-a șasea ediție, Gala Forbes Best Office Buildings reprezintă evenimentul dedicat celor mai relevante proiecte imobiliare din segmentul birourilor din România, la care participă actori de top de pe piața imobiliară locală.

Iată principalele declarații:

Bogdan Doicescu, Director de Dezvoltare Bog’Art

Evoluția pieței imobiliare în ultimii ani, în ansamblu și segmentul de office și trenduri

Din perspectiva unui constructor, noi credem că trendurile s-au materializat, piața de construcții a evoluat pozitiv, suntem campionii pe domeniul de activitate.

Ce observ este o creștere a costurilor manoperei cu 40% și la materiale cu 20%, dar nu s-au tradus proporțional în construcții.

Acum când auzim că se aduc asiatici, noi am făcut acest lucru de doi ani. Am fost rezilienți în perioada aceasta de impas, eu sunt încrezător că putem vorbi de tranzacții care merg bine, și chiar sperăm că piața va trece și mai departe față de nivelul la care este acum.

Criterii după care se vor ghida chiriașii

Cerințele au crescut către angajat, dar lucrurile astea vin cu un cost, presupun investiții. Astăzi vorbim de sustenabilitate, de clădiri care prevăd reciclarea de genul open space versatil.

Anca Damour – Executive Board Member Carrefour Romania Real Estate & Corporate Affairs Director Legal, CSR and External Communication.

Carrefour România mizează pe un modelul de business omnichannel. Există în acest model un format care să deservească nevoile celor care lucrează în clădiri de birouri.

Trebuie să răspundem nevoilor oamenilor, noi am venit cu conceptul de convenience, un magazin digitalizat, pentru un angajat care dorește să petreacă cât mai bine timpul, cu produse bio. Avem și un parteneriat pentru specialty coffee.

Fulga Dinu – Country Manager Operations Immofinanz

Evoluția pieței imobiliare în ultimii ani, în ansamblu și segmentul de office

Observ că este o evoluție foarte normală și organică a pieței imobiliare, o crestere naturală făcută de oameni de specialitate. Eu cred că e o piață foarte bună, însă este loc de mai bine.

Din perspectiva chiriașilor noi avem birouri clasice cu comunitate, percepția chiriașilor si a oamenilor s-a schimbat, proprietarii sunt people-oriented, angajatorul este foarte atent la facilități, tocmai pentru a-i mulțumi și motiva pe angajați.

Tendințele din 2020 pe piața imobiliară office

Noi am dezvoltat conceptul myhive, acest trend pe birouri este un concept interesat care pe lângă design, o atmosferă inspirată din lobby-urile hotelelor, le oferă chiriașilor evenimente sportive after-work. Suntem axați pe oameni si nevoi.

Menționez faptul că chiriile au rămas stabile in ultimii ani, de multe ori scăderi dar prețurile în construcții au crescut.

Eu cred ca piața din București deja evoluează, în anumite zone crește volumul de construcții. Clar, Tineretului la metrou și Timpuri Noi. Noi vedem creșterea cererii și în Pipera care e privită ca o Cenușăreasă.

Centrele regionale, centrele universitare vor evolua foarte bine: Iași, Timișoara, Cluj-Napoca

Bogdan Voica – Asset Director Ana Tower

Tendințe din 2020 pe piața imobiliară a office buildings

Unghi similar cu ce au zis colegii mei, forța de muncă pentru a livra vine întârziat, aici este o chestiune pe care statul român trebuie să o gestioneze. Cumva mi-a fost foarte clar că compania va face tot  efortul posibil pentru a urmări dorința angajatului, astăzi se fac niște studii demografice care influențează decizia de relocare.

Criteriile principale după care se vor ghida chiriașii

Unul din elementele principale chiriașul nu vrea sa investească în clădirea ta ca proprietate. Iar proprietarul trebuie sa vină cu o clădire foarte bună de la început

Principalele oportunități și pericole pe termen mediu pentru piața locală de birouri

Avem avantajul unic este ca pe lângă un hotel avem două hectare de pământ, deci practic avem un parc de două hectare. Astea sunt elementele care îl fac fericit pe client, parcul este un loc unde poate avea întâlniri. Avem printre cele mai bune clădiri de birouri făcute în această  zonă europeană. Avem clădiri bune.

Mike Hapoianu – CEO Mindspace

De ce preferă companiile spații de birouri flexibile/ coworking?

Pe de o parte avem termenul de coworking – noțiunea de open space, unde lucrează freelancerii, pentru vibe-ul comunități, iar pe de altă parte pentru corporații care nevoie de vibe și flexibilitate.

Oamenii de HR privesc spațiile de coworking ca beneficii, având în vedere că în recrutare se ține cont de beneficii, nu doar de salarii, spațiul de lucru a devenit extrem de important, precum și atmosfera pe care o oferă genul acesta de birouri.

În octombrie am primit un tel de la un manger de HR de la o companie mare din piață, mi-a spus că vrea sp scoată 40 de oameni din companie și să îi ducă într-un loc precum Mindspace pentru a-i scoate din zone de comfort.

Un unghi complet diferti față de ce a fost pâna acum – flexibilitatea este punctul cheie. Mindspace a făcut un studiu din care am aflat că 34% din cei întrebați au spus că nu se implică la birou din motive financiare, dar 35% au spus că nu se implică pentru că nu le place mediul de lucru. Companiile investesc în „fit-out” pentru a-i atrage. Pentru noi este foarte importantă locația pe care o oferim, zona centrală, Piața Victoriei sau un hub de business cum este Pipera, contează să fie lângă metrou.

Cătălin Niculiță – Development & Leasing Manager Atenor

Care sunt principalele oportunități și pericole pe termen mediu pentru piața locală de birouri.

Cred că pericolul care poate apărea este că majoritatea chiriașilor mari s-au relocat, o să se piardă din efervescență.

Ca oportunități tranzacții o să se întâmple, deal-uri o să fie, avem companii care cresc, care poate aveau 100 de angajații și acum și-au triplat numărul. Sunt companii care profită de ocazii și se mută într-o clădire mai bună pentru angajați.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii