Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Afaceri |
|

LIVE TEXT – Forbes CEE Forum 2021, Reimagining leadership: Are we there yet? Ziua II

Reprezentanții mediului de business au participat la finalul lunii septembrie la cel mai important eveniment economic al anului 2021, organizat de Forbes România – Forbes CEE Forum.
panel 3

Forbes CEE Forum este singurul eveniment anual regional organizat în România din 2014, care aduce laolaltă editori din rețeaua Forbes din CEE și EMEA, precum și lideri și personalități internaționale din lumea politică, financiară și de afaceri de pretutindeni. România, Regiunea CEE, Europa în ansamblul ei și lumea întreagă au nevoie de lideri politici și de afaceri care să modeleze organizațiile și societățile de pretutindeni, astfel încât acestea să reușească să se adapteze la această eră postcriză, post-adevăr.

Lideri internaționali din domeniile politic, financiar și de afaceri vor participa la dezbaterile din cadrul evenimentului FORBES CEE FORUM 2021 – REIMAGINING LEADERSHIP: ARE WE THERE YET?

Iată cele mai importante declarații din cadrul evenimentului:

Citește aici cele mai importante declarații de la Forbes CEE Forum, ziua I

OFFICIAL OPENNING

E.S. LAURENCE AUER – Ambasadoarea Franței în România

“Este rolul nostru ca și ambasade să reamintim că femeile au suferit extrem în ceea ce privește drepturile lor. Noi am luat inițiative, am făcut workshop-uri pentru a veni în sprijinul femeilor. Drepturile femeilor nu pot fi puse deoparte. Să luăm în considerare că doar 18% dintre specialiștii IT din Europa sunt femei. Trebuie să schimbăm asta.”

E.S. MACIEJ LANG – Ambasadorul Poloniei în România

“Acum un an nu știam cât va dura și când se va termina pandemia. Astăzi vedem că economiile noastre își revin după criză. Avem vaccinuri eficiente și, cu toate că încă ne confruntăm cu diverse limitări, am revenit la o funcționare relativ normală în viața de zi cu zi.

Observ cu adevărată satisfacție că relațiile politice excelente dintre Polonia și România se reflectă în rezultate din ce în ce mai bune. În prima jumătate a anului schimburile comerciale dintre țările noastre au crescut cu 25% la peste 4 miliarde de euro.

Am lăsat în urmă cea mai nefastă perioadă a crizei pandemice. Totuși, acest lucru nu înseamnă că putem funcționa la fel ca înainte de pandemie. Dimpotrivă. Trebuie să depunem eforturi intense pentru a accepta noua realitate și a crea soluții eficiente și pentru a rezista unor crize similare în viitor. Punctele forte ale țărilor noastre vor fi determinate într-o măsură și mai mare decât înainte de o capacitate de adaptare mai rapidă.

În Polonia pornim de la premisa că scopul nu ar trebui să fie doar depășirea crizei, ci mai degrabă efectuarea unui salt de mărime epocală. Reconstrucția are multe dimensiuni. De la sectorul fiscal și cel de sănătate până la construirea de locuințe eficiente din punct de vedere energetic.

Trebuie menționat că din 2022 vom introduce o reducere istorică a impozitelor de care vor beneficia 18 milioane de oameni. Aproape 9 milioane de cetățeni vor înceta să mai plătească impozitul pe venit. Totodată creștem și investițiile în sănătate, cu 5,3% în 2021 și până la 7% în cursul următorilor ani.”

MICHAEL FEDERLE –  Chief Executive Officer Forbes USA

„A fost un an plin de provocări și interesat totodată pentru toată lumea de pe întreg globul. Cu toții am participat într-un experiment social atât în ceea ce privește viața, cât și business-ul în perioada pandemiei. Aici, în SUA, pot spune că mediul de business a prosperat în pofida contextului actual și cred că modul în care oamenii lucrează acum și în viitor se va schimba definitiv. La biroul central al Forbes, le-am oferit angajaților libertatea de a alege cum lucrează, fie că este de la birou, fie că este de acasă sau de oriunde din țară. Pandemia a accelerat cu siguranță modul în care trăim și facem business.

Așa cum probabil ați auzit, Forbes urmează să se listeze la Bursa de la New York la începutul anului următor. Am muncit extrem de mult pentru a face ca acest lucru să se întâmple.”

KATYA SOLDAK – Editorial Director Forbes International Editions

“În ultimul an și jumătate, partenerii noștri internaționali mi-au oferit informații valoroase cu privire la modul în care fiecare țară a abordat situația pandemică și cât de crucial a fost jurnalismul de calitate în perioade de criză. Când atât de multe lucruri sunt în joc și situația politică este mai tensionată ca niciodată câteodată, pentru cititori, este dificil să găsească surse de informații corecte în care să aibă încredere. Pe toată perioada pandemiei, cititorii s-au orientat către Forbes.”

ITAY ZEHORAI – Head of Research Forbes Israel

“În Israel, pe baza deciziilor luate de Guvern în ceea ce privește măsurile de restricție și rata mare de vaccinare a populației, aproape 70%, observăm o scădere a numărului de cazuri covid-19. Datele arată că cei mai mulți pacienți cu covid-19 sunt aceia care nu au fost încă vaccinați. Restul de pacienți sunt cei cu două doze de vaccin.

Israel este prima țară care a lansat și a treia doză de vaccin, iar succesul acesteia se vede în situația economică a țării. În cel de-al doilea trimestru al anului 2021 exporturile au crescut cu 20%, iar investițiile au crescut cu 15%. De asemenea și PIB-ul a crescut cu peste 15%.”

LEONIDAS STERGIOU – Financial Editor Forbes Greece

“După 1 an și jumătate de pandemie, economia Greciei începe să-și revină susținută de reformele Guvernului, care acum se împrumută de la piețele internaționale la dobânzi negative. Economia Greciei s-a dovedit mult mai rezilientă decât ne așteptam și există în continuare previziuni de creștere, în pofida variantei Delta a virusului Covid-19.

În trimestru II din 2021, PIB-ul a crescut cu 16,2%, consumul cu 12,1%, investițiile cu aproape 13%, iar exporturile cu 22,6%. Stimulentele fiscale și inițiativele monetare au stabilizat economia Greciei și sectorul financiar.”

GIORGI ISAKADZE – Editor in Chief Forbes Georgia

“Acum trei luni situația pandemică din Georgia a fost mai complicată decât înainte, pe fondul anulării restricțiilor luate anterior, dar din fericire procesul de vaccinare a mers bine. Avem deja 27% din populație vaccinată, dar am întâmpinat probleme mari în ultimele două luni când mortalitatea a crescut dramatic, Georgia fiind printre primele țări cu cel mai ridicat nivel de mortalitate. Acesta a fost prețul pe care l-am plătit odată cu anularea restricțiilor.

Economia Georgiei a scăzut cu 60-70% având în vedere că turismul a fost aproape inexistent.”

MARIO TANEV – Editor Forbes Bulgaria

“Ca și celelalte țări din regiune, Bulgaria acum își revine din criză. Economia țării este dependentă în primul rând de exporturi și de turism.

Turismul în bulgaria a înregistrat o creștere semnificativă în 2021, comparativ cu anul precedent, însă sub nivelul din 2019.”

FORBES INTERSTITIAL: Fulga Dinu – Country Manager Operations Immofinanz România

 Ce ai învățat în ultimul an și jumătate?

“Am învățat că este extrem de important să te adaptezi rapid și să ai planul A și planul B. Așa funcționez eu. Anul trecut, fără îndoială din cauza restricțiilor mall-urile au fost destul de afectate. Anul ăsta, în ciuda restricțiilor, observăm un trafic în mall-uri la același nivel ca în 2019. Nu numai trafic ci și vânzări.

Pe partea de birouri, gradul nostru de ocupare a rămas absolut la fel. Însă gradul de venit la birouri în sine este în continuare destul de scăzut și de aici m-aș gândi eu la viitor cum se va transforma modul acesta de venit la birou și piața de birouri în special.

Eu nu cred în lucrul de acasă. Nu este benefic. Cred că se va implementa încet-încet modelul de lucru hibrid, care mi se pare că va ajuta foarte mult în perioada următoare. Birourile vor continua să fie necesare, dar se vor transforma în niște spații în care poți să stai ca într-un lounge, în niste spații mult mai primitoare.

Acum am accelerat implementarea factorului de flexibilitate, în sensul în care poți să închiriezi o lună, un an, în paralel cu închirierile tradiționale.

Va fi un trend care va rămâne și cu care oamenii se vor obișnui. Spațiile generoase cu facilități pentru oameni nu au de ce să nu prindă și să nu rămână.”

E un moment bun să cumperi sau să vinzi pe piața imobiliară?

“Eu n-am observat în perioada asta nicio stopare a tranzacțiilor. Noi am semnat și anul trecut, am făcut în continuare tranzacții. Am cumpărat în pandemie.

Da e un moment bun, dar e un moment bun să ai și bani.”

Care e strategia Grupului pentru România?

“Core-ul nostru rămâne pe office și pe retail. Însă a apărut o oportunitate. Se vede deja din cererile pe care le primim în parcul Iride unde se creează încet-încet un hub și se schimbă percepția oamenilor.”

De ce ați cumpărat Bucharest Financial Plaza?

“Este un proiect cum nu prea apar multe. Transformarea va fi una spectaculoasă. Clădirea este preconizată să o finalizăm în 2024.”

Cum va arăta shoppingul după ce se termină pandemia?

“Shopping-ul observăm că nu a fost foarte afectat după ce s-au ridicat restricțiile majore. Cred că va arăta absolut la fel.”

Cum arată agenda de business?

“Extrem de focusată pe acest proiect de remodelare și repoziționare a clădirii Bucharest Financial Plaza. Mai începem renovarea unei clădiri din portofoliul nostru pentru a o transforma în myhive. Avem în renovare și un mall în Baia Mare și acolo lucrăm la foc deschis.”

 

SESSION I: LEADERSHIP FOR A NEW ERA – Diversity & Inclusion

 

CHRISTINA VERCHERE – CEO OMV Petrom

„Începem să vedem îmbunătățiri, dar nu la nivelurile dinainte de pandemie. Am văzut o activitate crescută în această vară. Cred că este clar care sunt focusurile noastre și cred că pandemia a accelerat tendințele spre climate change și tranziția către energia verde. Nu totul depinde de noi. Avem un target de a reduce emisiile cu 27% până în 2025. Până la finalul anului, sper că vom anunța alte obiective pentru sfârșitul deceniului.

România vede rolul important pe care îl are gazul în tranziția spre energie regenerabilă

Cred că empatia este un aspect important pentru leadership. În timpul pandemiei m-a șocat nivelul de empatie pe care-l avem ca lideri. Pandemia ne-a adus împreună. Pe lângă empatie, și partea de “engaging”. Trebuie să fii mai conectat cu persoanele.
A treia caracteristică este vizibilitatea, foarte importantă. În criză, vizibilitatea este foarte importantă pentru acționari, pentru media, pentru capital market.

Decision making. Nu poți să ai toate informațiile pe care le vrei pentru a lua o decizie. Ca lider trebuie să iei decizii. Cred ca trebuie sa faci decizii, judgement call.

Cred ca noi am fost adaptabil. Lucrurile pe care ne-am concentrat a fost buna stare a angajatilor. Pentru ca 4-500 au lucrat în “the front line”.

Ca lider ești un role model și trebuie sa le arăți că tu înveți. Dacă faci ceva și o faci bine, trebuie să știi sa o faci din nou și să fii capabil să înveți pe cineva asta. Învățatul este fundamental. Acum lansăm un leadership program, pe 3 paliere: sa fim mai eficienți, să ne dezvoltăm oamenii, și ne uităm la colaborare.”

ANA MARIA MIHĂESCU – NED Raiffeisen Bank România și director executiv MedLife

„Dacă nu realizăm că suntem într-o nouă realitate, trecem de la capitalismul lui Friedman, la capitalismul stakeholderilor. Vorbim de un alt tip de leadership. Încă din anii ‘70, perioada crizei petrolului, s-a vorbit foarte mult de VUCA, care s-a regăsit în 2020.

Mi-aș dori, la nivelul nostru, să începem o educație cât mai generală.

PNRR- nu este expertiza mea, însă aici aș aplica bunul simț. Trebuie sa știu ce bani vreau cu adevărat. Dacă aducem 40% din fonduri în 2 ani de zile cred ca suntem deasupra a ceea s-a intamplat anul trecut cu fondurile europene.
Guvernul trebuie sa determine sectoarele prioritare.”

ANDREI DUDOIU – Co-fondator și CEO SeedBlink

„Evoluția a fost peste așteptările noastre. Seedblink este o platformă de investiții în startup-uri tech. Noi Suntem un copil al pandemiei. Am avut 2 luni operare oficială înainte să ponească criza pandmeica. Acum am reușit să realizăm finanțări către 52 de start-up-uri și am strâns peste 26 de milioane de euro, de la investitori.

Ne-am bucurat că am reușit să ajutăm un ecosistem de oameni inovatori și progresiști să evolueze. Ne-a atras acest sector pentru că inovație poate să gebereze progrez și să aducă idei.

Adaptabilitate. Este evident că lumea este în permanentă schimbare și speciile care au existat de-a lungul timpului au fost adaptabile. Dintr-o piață a angajatorilor s-a transformat într-o piață a angajaților, iar această paradigmă, a angajatului care își vinde munca, ar trebui să fie creată într-un cadru din companii.

O calitate esențială a leadershipului este claritatea obiectivelor. Pentru noi, având doar două luni în spate, evident ca ne-am crispat, însă am mers înainte.

Antreprenorul este cel care se aruncă de pe un munte și îsi construiește avionul până să dea cu capul de pamant. Până acum un an jumătate nu exista un cadru legislativ și a trebuit să găsim soluții, să construim pe legislația nespecifică pe care o România. Un motiv de optimism este faptul ca lumea se adaptează.”

CARLA PARNICĂ – Marketing & PR Manager Tinmar Energy

„A fost un an al provocărilor, nu a fost ușor, însă avem experiența anilor trecuți și ne-a ajutat să gestionăm cu succes această criză. Industria energetică este foarte dificilă și cu foarte multe bariere legislative. Noi suntem prezenți în două industrii, în B2B și B2C.

Comunicarea B2C a fost dificilă, deoarece oamenii sunt puțin bulversați de aceste creșteri ale prețurilor, care nu s-au produs doar în România, ci în întreaga UE.

Faptul că suntem într-o piață interconectată la nivel bursier, cum este România, evident că prețurile au suportat aceste creșteri și au impactat consumatorul casnic. Este important să îi liniștim că nu vor fi creșteri foarte mari. 

De exemplu, pentru consumatorul casnic: luăm o factură de 70 de lei care crește cu 30 de lei –  va fi un total de 100 de lei, cu toate taxele incluse, cu TVA și tot. 60% reprezintă costul cu energie activă consumată, iar restul sunt taxe de distribuție, transport, certificate de cogenerare și altele.

Din perspectiva leadershipului, cred că suntem martorii unui shift care se întâmplă nu doar în industria energetică, ci în toate industriile care au fost provocate de această criză medicală. Liderii au început să se focuseze mai mult pe inteligența emoțională – pe care dacă o deții și dacă ai mai multe skill-uri în acest sens te ajută, iar business-ul va fi unul autentic și de succes. Asta s-a întâmplat și la Tinmar. Deși a fost un an greu, nu ne plângem. Această lipsă a predictibilității întotdeauna a fost asumată, dar lucrurile sunt într-o direcție bună.

Calitățile unui bun lider

Cred că a fi creativ în găsirea de noi soluții și un promotor al inovației.  Acestea două mi se par un „must have”. Sunt skill-uri pe care le aveam, dar n-am fost testați înainte de pandemie.

Cea mai grea/importantă decizie din ultimul an și jumătate

Orice criză este un moment de cotitură, care se poate transformă într-o oportunitate dacă știm cum să o gestionăm și speculăm. ADN-ul companiei Tinmar este conturat pe a găsi soluții eficiente, sustenabile pe termen lung. Am prioritizat și noi sănătatea angajaților și a familiilor acestora. Într-o săptămână – atunci când eram în lockdown – am reușit să creăm un setup funcțional pentru munca de la distanță. Și a funcționat. Ne-am întors după 8-9 luni la birou, testați sau vaccinați, unde ni s-au pus la dispoziție teste PCR și antigen. Majoritatea angajaților noștri sunt vaccinați.

Sunt optimistă pentru că Tinmar continuă să susțină investiții.  Deținem în portofoliu 13 parcuri solare și dorim să dublăm capacitatea de înmagazinare.

Dorim să mai achiziționăm parcuri operaționale sau să le construim noi de la zero. Încă un motiv de optimism este faptul că pandemia nu ne-a prins nepregătiți și am îmbrățișat acest tool al digitalizării din timp, iar acest lucru ne-a ajutat și a făcut diferența.

O mică temere ar fi că nu s-a definitivat un cadru legislativ de către autorități în ceea ce privește consumatorul vulnerabil.”

 

ȘTEFAN TUDOS – Vice President Genesis Property

„Cred că trăim într-o- lume în continuă schimbare și o schimbare foarte rapidă. Cei care nu se adaptează și nu urmăresc trendurile au un viitor sumbru. Anii 2020-2021 au fost atipici, dar provocatori, iar din punct de vedere a leadershipului, scot în față importanța lui.
Noi ne-am repoziționat foarte repede. E o cutumă: criza poate aduce oportunități, multe afaceri pot beneficia de criză. Criza nu este ceva pe care să ne-o dorim, dar am reacționat rapid. Partea de siguranță sanitară este foarte importantă.

Leadershipul este foarte important, este o abordare pe termen lung. Este foarte importantă partea de execuție. În businessul privat, contează partea de execuție. Avem exemple de oameni de afaceri care au intrat în politică, cu un anumit tip de leadership. Partea de decizie, de execuție, de orientare spre rezultate.

Un business bine condus trebuie sa fie pregătit pentru a face față crizelor și provocărilor de orice natura. Ideea e de a te adapta foarte repede, de a înțelege contextul pieței. Pentru noi a fost cea mai importantă decizie de a lansa standardul IMMUNE și provocarea a fost să executăm rapid acest proiect.”

FORBES INTERSTITIAL: Dr. Josef Reiter – CEO BMW Group România

Cum va arăta mașina viitorului?

„Este o întrebare cuprinzătoare așa că aș dori să vorbesc despre strategia în general a BMW. Sunt în companie de mult timp și pot spune că multe lucruri se schimbă. Vreau să mă focusez pe topicul legat de sustenabilitate și ce înseamnă aceasta pentru BMW.

Pentru BMW totul a început destul de devreme pentru că încă din 1973 BMW a avut un manager de mediu, chiar dacă la acea vreme era altă viziune și în același timp construia o mașină electrică în 1974. Acum ne-am întărit această convingere de a construi cea mai sustenabilă mașină electrică. Este o provocare pentru BMW, dar avem o strategie clară în această privință și emisiile de CO2 sunt un aspect foarte important. Avem un angajament ca până În 2021 să fim neutri din punct de vedere al emisiilor în producție, iar apoi vom reduce amprenta totală până la jumătate în 2030 și vom fi total neutri în 2050.

Pentru a fi sustenabili nu este vorba numai despre electrificare ci cum este construită o mașină, cum sunt reciclate materialele, dar și cum este folosită.”

Este mașina sustenabilă doar un trend?

„Sustenabilitatea poate fi în viitor noul premium. Dacă societatea solicită ceva trebuie să ne adaptăm pentru a rămâne viabili în piață. Din punct de vedere economic doar fiind mai eficienți putem avea noi perspective în ceea ce privește reducerea costurilor.

Până la urmă este o chestiune de încredere. Investiția într-o mașină este una destul de mare și clientul trebuie să aibă încredere că brandul are o strategie și este capabilă să vadă provocările viitorului.”

Cum arata viitorul în privința infrastructurii?

„Există întrebarea: cine este responsabil pentru infrastructură, Guvernul sau stațiile de petrol? Avem situația perfectă pentru a adresa această întrebare privind infrastructura, având programul Green Deal de la Uniunea Europeană. Sunt două parți privind infrastructura: infrastructura de fast charging și aceea din sectorul privat de încărcare. Aici mai sunt probleme în privința celor care locuiesc la blocuri în oraș și au nevoie de infrastructură.”

SESSION 2: What‘s next for digital transformation 

WILLY DICU – CEO Teilor

Digitalizarea este nevoie de ea?

„Agenda digitală pentru noi este o necesitate datorită ecosistemului. Nu ai cum să rămâi competitiv altfel și acest lucru a fost accelerat de pandemie. Clienții și consumatorii au alte așteptări.”

Care sunt riscurile acestei transformări digitale?

„Cred că riscul principal este să cheltuiești mulți bani și să nu o folosești. Să o faci doar de dragul de a face digitalizare și am trecut și noi ca și companie prin această problemă. Tehnologia vine ca un enabler.

Tehnologia adusă într-o compania fără să adaptezi compania pentru folosirea acesteia este un ban aruncat pe fereastră. Mulți încearcă să adapteze tehnologia la modul lor vechi de lucru.

Dacă implementezi tehnologia fără a schimba tot din jur, lumea nu o să observe beneficiile. Leadership-ul este important pentru a putea comunica ce se întâmplă downstream și upstream și cum ne ajută tehnologia.

Partea financiară este, de asemenea un risc, fiind o consecință a celorlalte riscuri menționate anterior.”

MIHAI IVAȘCU – CEO & Co-Founder Modex

Cum arată poza ecosistemului antreprenorial?

„Noi avem 200 de mii de oameni care muncesc în outsourcing și dacă reușim să aducem doar 1% în zona de antreprenoriat putem întrece multe țări din regiune, poate chiar din lume.

99% din companiile de tehnologie mor pentru că rămân fără finanțare. Asigurarea unei finanțări este clar elementul principal de care avem nevoie. Nu există un apetit de risc mare al antreprenorilor români.”

Care sunt trendurile?

„De cele mai multe ori vedem concepte bine împachetate însă nu sunt rezultate. Trebuie să revenim la chestiuni de bază, aici este inovația. Nu este vorba doar de hype-ul de a apărea în presă ci de a crea lucruri sustenabile.”

BOGDAN MAIOREANU – Analist și comentator de piață eToro

Digitalizarea este nevoie de ea?

„Noi am făcut un studiu de digitalizare anul trecut și au fost sondate nouă țări și România a ieșit pe ultimul loc în privința indicelui de digitalizare, dar suntem lider la potențialul de creștere. O slabă penetrare a internetului în mediul rural este o problemă, în plus oamenii după o anumită vârstă învață mai greu lucruri noi. De asemenea, românii folosesc în continuare în mare parte bani cash pentru a face plăți. În administrarea banilor online, investiții online, dar și administrația publică ocupăm ultimele locuri.

Așa arată digitalizarea în România în acest moment. Vestea bună este însă că avem loc de creștere foarte mult.”

ALEXANDRU RADU – Business Growth Lead ARGGO Consulting

„Digitalizare cu forța nu putem să facem, însă trebuie să recunoaștem că această criză sanitară a condus la schimbarea percepțiilor asupra multor aspecte. Digitalizarea pentru noi a însemnat relansarea platformei noastre prin ajutorul căreia poți fluidiza activitățile din cadrul unei companii (recunoașterea unei facturii, de exemplu). Și, vedem din această perspectivă o evoluție pozitivă a domeniului în ultima perioadă, pentru că în urmă cu cinci ani, priveam toate aceste lucruri ca pe un „must have”, și nu ca pe o activitate reală.

Ca și concluzie cu privire la acest subiect: contează mult să alegi perspectiva și să vezi beneficiile atunci când apelezi la procesul de digitalizare. În prezent, există un trend în acest domeniu, după implementarea procesului de digitalizare există o perioadă în care eficientizarea scade. Nu trebuie să ne panicăm, este normal, este nevoie de răbdare și de colaborare cu echipa de management.”

ALEXANDRA MOCIULSCHI – Chief Marketing Officer Nespresso

„Atunci când vorbim despre importanța digitalizării este foarte important să conștentizăm faptul că aceasta este precum o autostradă cu două sensuri. Și aici mă refer la faptul că, datorită accelerării acestui sector și consumatorul are posibilitatea și apelează chiar foarte des la acest segment pentru a-și aduna informații despre toate produsele și companiile de care este interesat. Așadar, pentru a crește competitivitatea unei companii este necesar să se mizeze pe acest proces al digitalizării, iar ca acesta să reprezinte o rețetă de succes este nevoie să fie transformat într-o experiență unică și individuală pentru fiecare consumator.”

ALEXANDRU RIZEA – CTO Qoobiss

„În ultima perioadă situația s-a schimbat foarte mult în ceea ce privește implementarea tehnologiilor cu privire la digitalizare. Există însă niște provocări în acest sens, și anume, rezistența mare a unor antreprenori atunci când sunt nevoiți să ia unele decizii referitoare la acest segment – un exemplu în acest sens este faptul că, în ultimul an, multe companii s-au văzut nevoite să intre rapid și mai profund pe această zonă, din simplul motiv că acolo era canalul în care se mutase clientela. Dar, lucrurile merg spre bine: autoritățile sunt deschise să dezvolte acest segment, la fel și multe companii, care au ales să investească în digitalizare după ce au înțeles cât de importantă este această structură în dezvoltarea și consolidarea business-ului. Tot ce este important este faptul că nu trebuie să ne canalizăm numai pe riscurile implementării tehnologiei, ci trebuie să recunoaștem aportul pe care-l aduce această componentă în orice tip de business.”

ALEXANDRU BOGDAN – CEO ROCA X

„În zona tech, în acest moment există un nivel foarte ridicat de efervescentă, iar cea mai importantă provocare cu care ne confruntăm în acest moment este faptul că digitalizarea este mandatorie. De cealaltă parte, însă, vestea bună este că, în ultima perioadă, ecosistemul acesta a fost stimulat să fie inovativ, iar acest lucru este demonstrat de existența multor inițiative care apar tot mai frecvent pe această zonă. Cu toate acestea, suntem foarte departe de potențial. Printre avantajele pe care le avem la îndemână în prezent pe această zonă este și această parte de finanțare primită care a făcut ca mulți antreprenori să vină cu produse personalizate, proprii. Este vremea propice în care fabricăm și ieșim în piața cu produsele noastre, nu mai importăm atât de mult.”

 

SESSION 3: BIG, BIGGER, BIGGEST 

RĂZVAN ATIM – General Manager Eastern Europe UiPath

Gandire globala a organizatiei – „The one skill” al unui lider/companii

„Automatizarea și conceptul acesta a existat de mult timp. Este oportună oricând și continuă să avanseze în zona Machine Learning și AI. Trebuie să ai o viziune bine conturată, să gândești mare, iar ca lider trebuie să poți transmite bine către ai tăi pentru ca aceștia să execute cu aceeasi dedicație și pasiune.

O calitate a noastră, a românilor, și o trasatură a companiei UiPath este că ne-am dus foarte modești, dar puternic profesional, la clienți. Și am cucerit. Cum se zice și în popor, „capul plecat sabia nu-l taie”.  Cu modestie am putut să scalăm. Este o deschidere fără să te suprapui peste clienți. Modestia și profesionalismul este un început pentru globalizarea unei companii.

About failure

(…) Dacă ai mentalitatea de a fi conformatibil la un job, fără a avea ințiative, mai bine nu o faci. Până la urmă poți să zici și invers, succesul de astăzi de datorează unei succesiuni de eșecuri. Ca și companie, trebuie să-ți calculezi și niște costuri în legatură cu aceste eșecuri. Dar initiativa este un stimulent al creativității.

(…) În funcție de modelul istoric, mentalitatea noastră este un plus despre cum evoluăm. Ne transformăm ca generație, care a avut prilejul să treacă prin această experiență, de a împărtășii experiența noastră.

Avem un program specific pentru univiversități, îi invățăm ce înseamna tehnologia și punem accent pe automatizare. Pașii aceștia trebuiesc împărtășiți generos din partea noastră, care am experimentat acest succes.

Depinde de tine ca lider de business cum faci într-un mod pragmatic să iei în calcul toate aceste influențe și oportunități.

 

DAN ISAI – CEO Salad Box

Gandire globala a organizatiei – „The one skill” al unui lider/companii

Călătorind mai des și în afara țării, există o tendință metropolitană și în România, care se apropie și mai mult în Europa de Est. Nevoile fundamentale ale oamenilor nu s-au schimbat, dar modul în care tu te raportezi la ele trebuie să fie revizuite

Am încercat să fiu confortabil cu incertitudinea, să-mi creez scenarii. Dacă nu ești pregătit pentru asta s-ar putea să suferi. Companiile mari au trecut mai repede pentru că au avut capacitatea să inoveze, să intre pe canale noi și să mențină prețul de achiziție. Pentru noi succesul a venit fiindcă ne-am adapatat, ne-am păstrat ADN-ul și viziunea. Scenariile îți arată unele oportunități, dar și pericole.

About failure

(…) Dacă găsești un echilibru între cât de mare să fie răsplata/pedeapsa, se reglează și inovația în companie. Există companii care vor să ardă etapele. Este important să reușesti într-o piață și apoi să te gândești la scalare. Iar după aceea poți face parteneriate pentru a te ajuta să crești.

 

IULIAN STANCIU – Președinte Executiv eMAG

Gandire globala a organizatiei – „The one skill” al unui lider/companii

E greu de spus, dar aș menționa viziunea. Trebuie să țintești sus, iar dacă nu faci acest lucru șansa de a ajunge acolo este aproape zero. Dacă totuși țintești acolo există posibilitatea să ajungi unde îți dorești, dar este nevoie de curaj, determinare și să fim umili în ceea ce facem, deoarece vor exista provocări mari peste care trebuie să treci și să lași ego-ul deoparte pentru a te focusa pe ce contează.

About failure

Cred că acest comportament este o parte din cultura unei companii, iar cultura unei comapanii este forța care duce business-ul într-o direcție.

Cea mai bună metodă de a învăța este prin greșeală. Un lucru care a funcționat la noi este acela că în momentul în care facem o greșeală aceasta este a mea, cand aveam un succes acesta se împarte. Sunt ingrediente care fac cultura unei companii să fie constructivă.

Probabil știți că am încercat în Polonia, nu ne-a ieșit, nu aveam competențele necesare la vremea respectivă și ne-am retras. Cel care a condus business-ul acolo a făcut Genius în Romania. A făcut o treabă excepțională. Trăim într-o societate care are o cultură, niște obiceiuri venite de la părinți sau de la școală. Pentru a schimba mai multe lucruri, timp de șapte ani de zile stăteam de vorbă cu noii angajați și le ziceam că e ok să ai inițiative și să greșești. Au început să se comporte diferit, să se schimbe și să se adapteze.

M-am gândit la ce au în comun Uipath, Bitdefender, eMag –  niște lideri care au avut în comun matematica. Toți am fost olimpici sau am studiat matematica la un nivel foarte avansat, iar acest lucru ne-a  fost o bază bună pentru gândirea logică, informatică în lucrurile pe care le-am construit apoi.

Matematica vine de la o infrastructură care ne-a învățat foarte mult. Am avut o școală bazată foarte mult pe știință.

Lucrurile s-au degradat în ultimii 25-30 de ani și avem nevoie de îmbunătățitrea acestei infrastructuri pentru a pune companii noi în noua economie.  O economie digitală, verde, cele două axe mari ale transformării economiei, iar pentru asta avem nevoie de o infrastructură. Altfel, vor fi niste exemple punctuale, oameni care au avut noroc, dar ca să ajungi la o dimensiune foarte mare și s-ar putea să fie foarte greu.

Nu suntem cu nimic mai jos decât oricine din Europa de Vest sau America. Avem creativitate, inteligență și ar trebui descoperiți oamenii aceștia și puși într-un sistem de învățământ potrivit. Să terminăm cu memoratul și să învățăm oamenii să consturiască, să curateze informația, nu să o memoreze. Câștigul în România și creșterea prosperității va veni din economia cu valoare adăugată. Oamenii trebuie lăsați să greșească și să inoveze, iar o alta chestie pe care trebuie să o învățăm este educația financiară. Învățăm la școală cum să adunăm picioare de găini cu picioare de capre. Haide să învățăm cum să adunăm lei cu euro și cu lire și să învățăm despre randamente. Aceste competențe vor crea o infrastructură pentru antreprenoriatul viitor.

Un lucru pe care l-am făcut încă de acum 25 de ani, cum am reușit să fac rost de bani și să ies afara, a fost sa merg la targurile mari din lume și am învățat foarte mult. Mă întorceam de acolo și spuneam că nu știm nimic, iar dacă nu ne schimbăm radical și ne transformăm or să ne bată alții. Mi-am dat seama că România nu este buricul universului, iar dacă noi nu creștem o vor face alții și vor veni peste noi.

O altă experiență ar fi experiența pe care am avut-o cu un investitor foarte mare, care nu a venit să ne sufoce, ci a venit în spate și ne-a pus pe tavă ce competențe are în toată lume și ce putem face noi. Iar pe lângă toate astea au venit cu un capital, un capital de risc pe care nu-l poți lua de la bancă și pe care-l poți atrage în momentul în care îți construiești, pornind de la viziune, un plan pe 10 ani.

Am lansat eMag Venture și avem două companii care vor ajunge la o evaluare de peste un miliard de dolari. Vorbim de TAZZ și Someday, două companii carea u o bază foarte puternică de tehnologie. Sameday s-a dezvoltat deja internațional și a pornit operațiunile în Ungaria și crește foarte bine și va mai începe câteva țări. De asemenea, TAZZ se pregătește pentru dezvoltarea internațională. Aceste companii au beneficiat de capitalul nostru, dar și de tehnologii și know-how. De aici am consturit într-un mod sistemic eMag Ventures, în care avem 100 de companii care le ajutăm să crească și căutăm antreprenori care vor să facă business-uri mari. (…) Din 100 de companii suntem în discuții foarte avansate cu șapte și vom anunța curând investițiile pe care vrem să le facem.

 

MIHNEA CRĂCIUN – Managing Director Endeavor România

Gandire globala a organizatiei – „The one skill” al unui lider/companii

Cate companii românești cu model de business demonstrat sunt acum în România?

Multe. Potențialul există și a existat. Vedem un mecanism pentru startup-uri. Ideile sunt ușor de altoit pe initiative în zona de tehnologie și altele .

Ai nevoie de o echipa, de parteneri și de a învăța din greșelile altora atunci când vrei să ieși cu business-ul din țară. Cred că trebuie să ai și putin noroc atunci când pui în aplicare o viziune.

Niciodată până acum mediul de afaceri nu a fost mai prielnic pentru a încerca ceva nou. Cum facem ca aceste idei să crească repede? Toată lumea are acces la bani în momentul acesta. (…)

About failure

Încercăm să integrăm toate ingredientele succesului într-o viziune inovatoare care să permită și esecul. Toate aceastea trebuiesc văzute de undeava de deasupra, cum faci tu să-i influențezi și pe alții – asta conturează viziunea unei companii de succes.

Atunci când ai cateva companii care arată că se poate, founderi în alte geografii, când încep aceste modele să aibă un liber comun. UiPath, eMag, devin verbe, intră în mentalul colectiv, iar oamenii le-au în memorie. Avem nevoie de un amplificator, e rolul liderilor să amplifice acest mesaj.

(….) Am fost într-un juriu și din companiile acelea puteai să faci trei companii agregând viziuni și completând idei.

 

OVIDIU BOJAN – Director executiv Divizia TrackGPS AROBS Transilvania Software

Gandire globala a organizatiei – „The one skill” al unui lider/companii

Există un limbaj comun al tuturor care activeaza în domeniul tehnologic. Ai nevoie de o privire foarte critică vizavi de produsul sau serviciul pe care vrei să-l duci pe piețele externe.

În momentul în care interacționezi cu piețele externe întotdeauna o sa intâlnești culturi diferite, iar noi observam diferente.

Cultura, modul în care se iau deciziile, timpul de decizie și personalizările te împing să devii flexibil si sa te adaptezi cu o viteza pe care n-am crezut că o avem.

„Suntem responsabili să share-uim tot ce am învățat.”

 

CRISTI MOVILĂ – Eastern Europe General Manager & EMEA Sales VP VTEX 

Gandire globala a organizatiei – „The one skill” al unui lider/companii

Este important să ai o viziune,  să fii constant si să ai o consistență. Daca nu ramai constant și să ai și o consistență, nu poți să ajungi acolo.

Gresim, învățăm și nu lasam alte birouri să repete. La VTEX greșeala este asumată, dar foarte important este să nu se mai repete.  E foarte important să ai un action plan, un follow up, pentru a vedea care este urmatorul pas. Este foarte important ce se întamplă după.

Am făcut sport de performanta. Este vorba de executie, viziune, foscus, dar intotdeauna despre consistenta. La un moment dat intervine norocul, contextul de piata, dar nu te poti baza pe asta.

Avem parteneriat cu Universitatea Politehnica din București, facem un curs de programare și le aratam cat de bine o să fie in domeniu.  Modelel pe care le urmează sau informațiile pe care o urmăresc, nu prezintă atât de mult.

Curajul, viziune, capital – toate adunate sunt factori care te duc mai departe.

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii