Cautare




, Contributor

Orologerie de lux |
|

Lionel Favre – Product Design Director Jaeger-LeCoultre

Proporția de aur. Din punct de vedere estetic, primul model Reverso era desăvârșit. Lionel Favre ne spune cât și când s-a intervenit asupra designului de-a lungul timpului și ne demonstrează că, la Jaeger-LeCoultre, până și perfecțiunea e... perfectibilă.
Lionel FAVRE - Product Design Director @JohannSauty2

Forbes: Când ai văzut primul Reverso? Ce te-a atras la acest ceas?

Îmi amintesc foarte bine momentul. Eram copil. Bunicul era ceasornicar. Avea o ceasornicărie mică, iar eu îl ajutam să pună produsele în vitrină. Reverso era un ceas diferit de toate celelalte – forma lui caracteristică și godroanele îl făceau să se evidențieze. Mi s-a părut de-a dreptul magic când am descoperit că are două fețe!

Forbes: Cum se explică fascinația pe care Reverso și-a păstrat-o intactă de-a lungul deceniilor?

Cred că are un design plin de forță. Ideea de ceas care se răsucește pentru a da la iveală un alt cadran, o funcție sau un lucru gravat, a jucat un rol foarte important în faima lui Reverso.

Forbes: Ce te-a inspirat atunci când ai lucrat la designul lui Reverso Tribute Duoface/Small Second?

Rafinatul univers Art Decó – creativitatea anilor ’30, arhitectura, decorațiunile și orfevrăria de atunci – reprezintă o sursă inepuizabilă de inspirație; dar inspirația trece aceste granițe. Trebuie să ai o curiozitate permanentă, să privești ce te înconjoară, să reții detaliile lucrurilor care îți atrag atenția sau care te emoționează. În ce privește modelul Reverso Tribute Small Seconds, am fost inspirați de un cadran anterior pentru care deja fusese folosită această culoare. Am redesenat indecșii, care au aceeași formă ca la primul Reverso, din 1931, dându-le însă volum. Pe vremuri, indecșii erau imprimați. Acum sunt din metal cu faţetele şlefuite la două diamante. Lacul de pe cadranul cu fundal raze de soare este semitransparent, iar acest lucru îi permite culorii cadranului să-și schimbe intensitatea cromatică în funcție de lumină, o noutate în raport cu creațiile din 1931.

 Forbes: Care sunt caracteristicile-cheie ale lui Reverso?

Când vorbim despre Reverso, avantajul este că, de-a lungul istoriei, el a avut o varietate de cadrane, iar ele constituie azi o sursă de inspirație. Reverso 1931 a fost important pentru crearea noilor modele Reverso Tribute, dar acestea din urmă sunt ceasuri cu un aer contemporan: carcasele sunt mai generoase, decorațiunile aplicate pe cadrane le fac foarte moderne, arătătoarele sunt diferite (dauphines), la fel și materialul cadranelor. Vorbim despre o mulţime de elemente care le-au permis modelor de azi Reverso Tribute să se reinventeze.

Forbes: E greu să introduci elemente noi într-un concept de design cu o tradiție atât de puternică?

E adevărat că a te ocupa de o piesă emblematică, precum Reverso, îți poate da emoții la început. Dacă privim în urmă, ne dăm seama că Reverso a evoluat mult de la crearea lui în ce privește proporțiile carcasei, chestiunile ce țin de ergonomie, funcții, complicații, versiuni feminine. Cel mai surprinzător este felul în care este perceput Reverso – și acest lucru a evoluat. Acum aproape 90 de ani, Reverso era un ceas sportiv creat pentru jucătorii de polo; azi este considerat un ceas elegant. Ca să răspund întrebării tale, ceea ce contează este să dezvolți conceptul de design respectând spiritul stilului de la început – un ceas puternic marcat de Art Decó, riguros gândit, geometric, ornat cu godroane, având laterale sobre și cadrane foarte ușor de citit. Aceasta este structura pe care construiește designerul. Azi, Reverso înseamnă, de fapt, trei familii. Reverso Clasic (modelul cel mai faimos) este dedicat unei clientele amestecate (lucru rar în orologerie), are cadran guilloché și numerale baton, dovedindu-se foarte expresiv. Vine apoi Reverso Tribute (mai mare, mai masculin), cu marcaje în loc de numerale. Mai este și Reverso One (pentru femei), cu o carcasă mai alungită. Aceste trei familii Reverso sunt complementare. E o mare responsabilitate să lucrezi la reperul emblematic al brandului, dar designerii s-au dovedit creativi de-a lungul timpului; în fiecare deceniu, modelul a fost redesenat, reinterpretat. Avem mai mult de o sută de cadrane Reverso în arhivele noastre, începând din deceniul al patrulea al secolului XX și până azi. Și carcasa a fost redesenată de câteva ori. Fiecare nou design spune ceva despre perioada sa. Responsabilitatea noastră este să ne asigurăm că Reverso traversează și epoca noastră; să sperăm că designerii de mâine vor continua să-i scrie istoria.

Forbes: Cum ai rezuma codul estetic Reverso?

Elementele sale caracteristice sunt, în primul rând, forma rectangulară, o variațiune pe tema proporției de aur, godroanele – câte trei în dreptul orelor 12 și 6 –, numeralele baton, simetria, proporțiile ceasului, spiritul pe care îl degajă, care ne trimite la eleganța anilor ’30. E un ceas pătruns de spiritul Art Decó. Important mai este apoi faptul că poate fi răsucit, caracteristică ce îi asigura protecția atunci când ceasul era purtat de jucătorii de polo și care îl făcea ideal pentru orice tip de activități sportive (sticla lui Reverso era, pe atunci, din plexiglas foarte fragil). Dualitatea este o caracteristică specifică a modelului. Dacă ar trebui să rezum toate acestea în doar câteva cuvinte, aș spune că Reverso este un ceas rafinat, geometric, ergonomic, magic!

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii