Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Opinii |
|

Lingușirea

Mă roade o bătătură la degetul mic de la piciorul drept. Bătătură din cauza pantofului. Merg crispat prin Pasajul Unirii și parcurg cu privirea panourile montate cu reclamele pentru brandul de încălțăminte Humanic. Le-am văzut lipite și în vagoanele de metrou.
Petre_Barbu.jpg

Sigur, panourile mi-au atras atenția din cauza personajelor fotografiate, niște modele cu pantofi în picioare, surprinse (în opinia mea) în niște poziții care n-au nicio legătură cu purtatul pantofilor. Adică, fie sunt „imortalizate” în „patru labe” (scuzați-mi expresia), fie sunt trântite în fund cu picioarele rășchirate (scuze!), fie sunt tolănite ca niște mâțe obosite. Creatorii acestor fotografii au urmărit să scoată în evidență… produsul. Totuși, nu știu ce sare în atenția trecătorilor (cu sau fără bătături la picioare), brandul de pantofi ori „păpușelele” din poze? Dar nu imaginile m-au făcut să mă opresc, prilej pentru a-mi dezlega șiretul, poate se mai domolește rosătura de la deget.

Ceea ce mă nemulțumește (și mă respinge) la aceste reclame e titlul textului scris pe panouri: „Ești o persoană specială. Întotdeauna.” Mesajul acesta mi se pare o lingușire a clientului. Este adevărat, fiecare om de marketing și specialist în vânzări este obligat să-și cunoască clienții și consumatorii. Asta e regula de aur în vânzări.

Dar să te „bagi pe sub pielea” consumatorului, declarându-l așa, din senin că este „întotdeauna o persoană specială”, mi se pare un gest dizgrațios. O gogomănie. Eu sufăr de o bătătură, culmea!, din cauza pantofilor (care nu sunt de la Humanic), altcineva nu are bacalaureatul, unul este o loază patentată, altul suferă de cancer, iar o altă persoană este înglodată în datorii. În aceste condiții, Humanic îi consideră pe toți drept persoane „speciale, întotdeauna”, indiferent de pregătire, de gradul de inteligență, de venituri, de câte cărți a citit, de cât de priceput este la locul de muncă. Un mesaj nobil de la brandul Humanic! Dar neverosimil.

Reclama are și un text (tradus și adaptat, probabil, pentru consumatorul român) de-o platitudine înscrisă în aceeași școală a lingușelii. Iată cum începe: „Tot ceea ce faci tu are greutate.” Mda, că bei o bere, că înjuri, că bârfești, că vinzi bilete la Bingo, că îți privești câine care își face nevoile în mijlocul trotuarului, totul are greutate. „Prin tot ce faci produci efecte care îți depășesc cu mult imaginația. Efecte care nu te inflențează doar pe tine, ci pe toți oamenii și toate lucrurile din jurul tău…” Îmi vine să-mi arunc pantofii și să rămân desculț. De durere. Textul se încheie cu dezvăluirea „efectelor”: „Vibrațiile pe care le stârnești când mergi. La fiecare pas”. D-aia ești o persoană „specială” pentru că produci „vibrații” la „fiecare pas”. N-are rost să mai despic „firul” logic al acestui text.

Cred că autorii acestei reclame ar fi fost foarte buni scriitori de „omagii” pe vremea „marelui cârmaci”. Pentru că Nicolae Ceaușescu, întâiul client și consumator de „osanale” pe vremea socialismului, era „bombardat” cu tot felul de lingușeli și „cântări”. Acum, într-o societate liberă, energiile creatoare (fiecare generație își are lingușitorii săi!) și-au găsit un nou „cârmaci”: clientul. În acest caz, clientul a fost umplut cu o peltea de cuvinte care să-i crească „pipota”, care să-i dea iluzia că este „special” (purtând Humanic). Mi-e greu să cred că publicul tânăr (dacă are răbdarea să citească un asemenea text) ar înțelege ce vrea să zică textul și ar putea fi sedus cu astfel de „vrăjeli”. Dar constat că în prezent este la modă „comunicarea de plastic”, adică multe cuvinte îmbârligate, dar nicio idee.

Lingușirea este ca o… bătătură pe creier. Din păcate, nu există un pansament împotriva lingușelii. M-am târât mai departe, ducându-mi bătătura, pâna la prima farmacie, după un plasture.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii