Cautare




, Contributor

Afaceri |
|

Legatura dintre zona de retail și cea industrială se întărește

Anul 2020 aduce noi tendințe, una dintre ele fiind întărirea legăturii dintre retail și industrial. Consultantul imobiliar CBRE lansează servicii omnichannel în România, destinate jucătorilor din industrie ce vizează extinderea spațiilor industriale, în contextul sarbatorilor. Vom celebra Crăciunul mai devreme?
Carmen Ravon si Andrei Jerca_CBRE

În 2020, Crăciunul începe în noiembrie“, spune Răzvan Iorgu, Managing Director CBRE România. Mai în glumă, mai în serios, pandemia a declanșat noi tendințe în piața de retail, iar una dintre ele este reprezentată de evoluția zonei de retail către omnichannel. Campaniile de BlackFriday și, mai ales, de Crăciun, declanșează o cerere cât mai mare, fapt ce reprezintă o provocare pentru jucătorii pieței de retail. Efectul? Importanța părții de logistică a crescut considerabil, în special rata de închiriere a spațiilor industriale. „Cererea și închirierile din spațiul logistic au aparținut în mare parte retailerilor online în 2020. Dintre cele mai mari 20 de contracte de închiriere de spații logistice din Europa, peste 90% au apărut retailerilor online. În România ne apropiem de 700.000 mp până la sfârșitul anului și chiar dacă anul 2020 nu a fost un an ușor pentru retaileri, au apărut o serie de premiere cum e și derularea perioadei de reduceri de Crăciun cam în aceeași perioadă cu Black Friday“, explică Răzvan Iorgu.

 

Sărbătorile încep mai devreme

 

Am asistat la un an cu foarte multe provocări, atât pentru centrele comerciale, cât și pentru retaileri. Anul 2020 va deveni subiect de studiu în manualele de specialitate. Au fost multe provocări, atât pentru mall-uri, cât și pentru retaileri. După lockdown, piața și-a revenit puternic, dar în octombrie, din cauza economiilor făcute pentru Black Friday și din cauza zvonurilor despre pandemie, a scăzut. Deocamdată e pace între cele două părți, dar nu știu cât va ține”, remarcă Carmen Ravon,  Head of Advisory & Transaction Services, Retail & Land, CBRE. În contextul în care segmentul parcurilor de retail a crescut considerabil, se remarcă diferite schimbări și în comportamentul de consum. Potrivit acesteia, sărbătorile încep mai devreme și din cauza unui potențial nou lockdown, dar și din cauza problemelor de aprovizionare a retailerilor. Drept urmare, “acum se cumpără mai puține rochii, pantofi, paiete, dar mai multe lucruri pentru casă, home deco, ajunsă vedetă a pieței, la electronice dispozitivele de comunicare, telefoanele, laptopurile, tablete, vor crește. Black Friday va crește cu 30% față de anul trecut, iar e-commerce-ul va depăși în premieră 10% din retail”, adaugă Carmen Ravon.

 

A doua față a monedei

 

Din perspectiva retailerilor și companiilor de curierat, se întreprind eforturi în vederea suplimentării serviciilor, idee subliniată de Andrei Jerca, Head of Industrial Services: “Toți au suplimentat investițiile curierilor în huburi, există retaileri care au preluat temporar suprafețe“. Dacă până acum, retailerii se concentrau pe rețeaua de magazine fizice, pandemia i-a impulsionat să își consolideze zona de online, extinzandu-și capacitățile logistice. Piața industrială și de logistică va fi condusă de e-commerce în acest an, depășind 5 milioane mp. „Acest volum de livrări se va păstra și în 2021, iar cererea va veni, în principal, de la retailerii de food, iar e-commerce va reprezenta și el o parte importantă a cererii. De altfel, e-commerce-ul va mușca serios din piața totală de retail”, spune Andrei Jerca. De asemenea, o altă industrie care se dezvoltă este cea de manufacturing, în contextul provocărilor declanșate de pandemie: „Dacă ne uităm la CEE avem diverse exerciții, pentru diverse relocări sau consolidări în regiune. evident, avem concurență puternică, Polonia, Slovacia, chiar Bulgaria. Există discuții, dar o relocare de acest tip durează circa 18 luni”.

Andrei Jerga dublează ideea exprimată de Răzvan Iorgu, faptul că “nu poți vorbi despre excelența operațională în retail fără să vorbești de logistică“. De aceea, potrivit acestuia, Bucureștiul va atrage ponderea majoră a spațiilor logistice, urmat de Cluj, un al doilea pol de dezvoltare din punct de vedere al populației și așezării geografice: “Noi ne așteptăm la un stoc de 8 milioane mp de spații în 2025. Oricum piața industrială va ramâne vedetă a pieței imobiliare în următorii ani“, adaugă Jerga. Un alt punct de interes este reprezentat de apariția depozitelor incity, tendință remarcată deja în partea occidentală a Europei: “Ne așteptăm pentru 2021 la o creștere semnificativă a tranzacțiilor pentru piața logistică, de la 10% acum, probabil la 20%. Numărul de produse a crescut, tranzacțiile relativ puține de la noi sunt cauzate și de lipsa produselor de profil, iar un studiu recent al CBRE arăta că peste 50% dintre investitori se așteaptă la o compresie a yield-ului. În retail, dacă pe piață ar fi produse prime, ar apărea și investitori interesați. Gândiți-vă cum ar fi să apară pe piață AFI Cotroceni. Credeți că nu ar apărea imediat investitori interesați? Azi există interes pentru parcurile de retail. Dar, cred că până la finalul anului va apărea o tranzacție cu un produs cu probleme financiare“.

 

Trimestrul al treilea a adus o activitate crescută pe sectorul spațiilor industriale, unde companiile din retail, curierat și logistică, au închiriat peste 300.000 mp, având o pondere de 50% din totalul tranzacțiilor, dublu față de anul 2015, arată datele CBRE. În aceeași perioada de referinta, în România, a fost tranzacţionată o suprafaţă totală de 612.000 mp de spaţii industriale, în creştere cu 70% faţă de media perioadei similare din ultimii trei ani.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii