Claudia Firez, Marketing & Branded Business Director la Terapia SA
Forbes: Trei lecții pe care le-ați învățat în criza economică din România, în perioada 2008 – 2014?
Claudia Firez: Practic, intrarea într-o criză înseamnă alterarea tuturor parametrilor unui regim de funcționare previzibil, prin introducerea incertitudinii la fiecare nivel al lanțului de valoare.
Este ca și cum, în plină cursă atletică, se modifică linia de sosire sau durata cursei, se schimbă regulile competiției, drept pentru care te poți trezi cu competitori care primesc din mers echipament nou, alții care se dopează la vedere, iar unii pur și simplu se suie pe bicicletă. Toate, în numele efortului de a depăși criza.
AFLĂ CUM A FOST REALIZAT TOPUL CELOR MAI PUTERNICI OAMENI DE MARKETING DIN ROMÂNIA
De aceea, mai presus de orice, trebuie făcut la nivelul întregii companii un efort de înțelegere a noului context, cu amenințările și oportunitatile lui, pentru a înțelege cum îi putem face față, pe o durată ce este de cele mai multe ori necunoscută.
În cazul nostru, pe perioada crizei, am învățat câteva lecții care ne-au ajutat să ne menținem în piață ca un jucător important:
1) Înainte de a lua decizii, analizează și înțelege bine impactul lor – Este o decizie cu impact tactic sau cu impact pe termen lung? Unele decizii, chiar dacă pot fi binevenite pe termen scurt, pot produce dezechilibre majore la nivelul companiei sau la nivelul relației cu consumatorii (de exemplu, reducerile de preț agresive, eliminarea sau adăugarea de produse din portofoliu, restructurările de personal etc.), de aceea trebuiesc luate în deplină cunoaștere.
2. Vânează oportunitățile – Ceea ce pentru o companie înseamnă criză, pentru un competitor mai bine pregătit poate însemna o oportunitate importantă. De aceea, este important să nu gândim doar în reduceri și tăieri de costuri, când putem identifica arii de expertiză unde avem de fapt nevoie de investiții, pentru a prezenta agresiv avantajele și a câștiga piața mult mai ieftin.
3) Rămâi foarte aproape de consumatori – În tot cazul, consumatorii sunt cei mai importanti, pentru că noi, ca și companii, existăm pentru a le satisface nevoile, iar în momentele de criză, sensibilitatea acestora crește.
Cred ca balanța deciziilor trebuie întotdeaună înclinată pentru satisfacerea pe termen lung a consumatorilor, ceea ce va asigura calitatea și forța companiei pentru foarte mulți ani.