FacebookTwitterLinkedIn

Andreea Mihai, Director Marketing la Carrefour România

Forbes: Trei lecții pe care le-ați învățat în criza economică din România, în perioada 2008 – 2014?

Andreea Mihai: Criza economică a generat un context dificil, care a adus cu sine modificări majore în comportamentul de consum.

Dacă ar fi să discutăm despre trei lecţii pe care ni le-am însuşit în această perioadă, am putea spune că am învăţat să observăm, să răspundem şi să ne adaptăm semnalelor venite din piaţă – atât în ceea ce priveşte clienţii, cât şi competitorii. Flexibilitatea este cuvântul cheie care ne poate descrie acţiunile întreprinse în tot acest răstimp.

Între 2004-2008 am asistat la o explozie de optimism, în care consumatorii erau deosebit de deschişi către ceea ce era nou. Noi am mizat pe expansiune. Am început să ne dezvoltăm şi să ne diversificăm formatele, astfel încât să putem concura cu magazinele specializate.

Între 2008-2012, optimismul consumatorilor s-a temperat şi am intrat într-o perioadă de raţionalizare a consumului. Clienţii au devenit deosebit de atenţi la preţ, cântăreau mai bine înainte să achiziţioneze, şi-au redus lista de cumpărături şi au căutat activ promoţiile astfel încât să beneficieze de cea mai bună ofertă.

Am analizat situaţia şi am reacţionat: am început să punem accent pe produsele marca proprie, pentru a le oferi consumatorilor alternative accesibile, păstrându-le în acelaşi timp interesul pe termen lung.

Produsele marca proprie sunt realizate în proporţie de 98% de către producătorii români, colaborările cu aceştia vizând mai ales zona de lactate, mezeluri, preparate din carne şi produse conservate.

În esenţă, mai ieftin nu înseamnă neapărat mai slab calitativ; diferenţa de preţ dintre mărcile private şi brandurile consacrate este dată de o investiţie mai mică în marketing şi publicitate, iar această diferenţă am ales să o transferăm în buzunarul consumatorului.

CITEȘTE ȘI OPINIA LUI DAN OPRESCU (UNILEVER)!

De asemenea, am oferit o paletă generoasă de promoţii pentru a veni în întâmpinarea clienţilor puşi în situaţia de a cumpăra în cantităţi mici sau chiar să renunţe la anumite produse.

Iar din 2012 până în prezent, observăm o uşoară relaxare în comportamentul de consum, o revenire a optimismului, deşi, încă temperat. Consumatorii sunt atenţi la raportul calitate-preţ şi la comunicarea retailerilor, dar şi-au sporit vizitele în magazine şi caută un anumit confort în experienţa de cumpărare. Jucătorii din piaţă se extind în mod agresiv şi caută noi modalităţi de atragere a clienţilor.

AFLĂ CUM A FOST REALIZAT TOPUL CELOR MAI PUTERNICI OAMENI DE MARKETING DIN ROMÂNIA

În acest context, în care concurenţa a devenit tot mai acerbă, ne-am orientat şi către formatele de proximitate, am venit mai aproape de client prin comunicare şi interacţiune, ne-am implicat în proiecte de responsabilitate socială si dezvoltare durabilă şi am căutat noi modalităţi prin care să ne diferenţiem şi să rămânem aproape de nevoile clienţilor noştri.

Vom continua toate aceste eforturi şi ne propunem ca şi pe viitor să rămânem pe locul I ca retailer preferat al românilor.

VEZI CONSUMUL DE PUBLICITATE OUTDOOR AL MAGAZINELOR (7 LUNI 2015)!