FacebookTwitterLinkedIn

Ruxandra Mercea, Director Executiv Transylvania College

Forbes: Cum apreciați într-un singur cuvânt evoluția companiei/grupului pe care o/îl conduceți în anul 2020? Acum, la final de an, cum arată realizările în raport cu obiectivele de la începutul anului? Cum a influențat pandemia afacerea pe care o conduceți? Dar domeniul în care activați?

Ruxandra Mercea: În primul rând, aș dori să explic faptul că Transylvania College nu este un business, în sensul în care, conform legislației în vigoare, școlile private acreditate sunt organizatii non-profit. Asta se traduce prin faptul că taxele pe care le plătesc părinții sunt gândite astfel încât să acopere buna funcționare dintr-un an școlar: cheltuieli operaționale și investiții în îmbunătățirea actului educațional.

De multe ori, acestea nu sunt suficiente și atragem finanțări suplimentare, lucru care se întâmplă peste tot în lume în învățământul privat, chiar și la universități de prestigiu mondial.

Desigur că pandemia și-a pus amprenta asupra a tot ceea ce înseamnă activitatea Transylvania College în 2020, ne-a pus într-o situație nemaiîntâlnită căreia ne-am văzut nevoiți să-i facem față.

Sistemul de învățământ s-a văzut pus în situația de a muta cursurile online, de pe o zi pe alta. Dacă inițial am crezut ca aceasta masura e temporară, curând am înțeles că aceasta este noua realitate și că probabil este un nou context în care trebuie să ne obișnuim să trăim pentru o perioadă mai îndelungată. Transylvania College a fost, din informațiile noastre, prima școală din România care a trecut la învățământul online încă din prima zi în care elevii au fost trimiși acasă, în martie.

Am început anul școlar curent, 2020/2021 cu școala deschisă pe baza unui ghid de măsuri de siguranță pe care l-am conceput în timpul verii împreună cu specialiști în sănătate publică de la Universitatea Babeș-Bolyai și pe care l-am făcut public astfel încât și alte unități de învățământ să îl poată folosi. Ghidul conține reguli de distanțare, trasee astfel încât să se intersecteze cât mai puțini elevi și profesori, ore în aer liber, clase delimitate în anumite spații dedicate, testarea săptămânală a profesorilor.

Odată cu măsurile legale de la nivel național, în luna octombrie, am trecut și noi din nou în online. Odată cu trecerea în online a existat un impact asupra veniturilor noastre, taxa reducându-se între 10%-80%, lucru care ne afectează, deoarece cheltuielile s-au redus nesemnificativ.

Însă impactul economic asupra școlilor particulare mă îngrijorează mai puțin, deși nu este lipsit de importanță. Ceea ce va avea un impact asupra noastră, a tuturor, sunt neajunsurile care au ieșit la iveală în sistemul de învățământ românesc odată cu această situație nemaiîntâlnită. Investițiile în educație se lasă așteptate chiar și după mai bine de o jumătate de an de pandemie, în care am putut vedea cât de acută este lipsa dotărilor în școala românească.

Sperăm ca criza sanitară să fie un punct de pornire pentru autorități, care să investească la fel de multă atenție și în sistemul de învățământ, deoarece o economie durabilă are nevoie de oameni bine pregătiți, atât din punct de vedere academic, cât și al aptitudinilor și abilităților necesare secolului 21.

Dacă ar fi să alegem un cuvânt care să caracterizeze evoluția Transylvania College în 2020, acela ar fi ADAPTABILITATE.

Lecții pentru 2021 – Veronica Savanciuc (Lowe Group)

Forbes: Care au fost cele mai importante lecții de business și la nivel personal pe care le-ați învățat în pandemie?

Ruxandra Mercea: Anul 2020 cred că a schimbat în majoritatea cazurilor, fie că vorbim despre școli, afaceri sau oameni simpli, modul de raportare la viață, la prezent și la viitor. Cred că una dintre cele mai importante lecții pe care le-am învățat în acest an, atât la nivelul Transylvania College, cât și în ceea ce mă privește, este aceea de a fi alături de oameni atunci când au nevoie de tine. Și că avem nevoie de comunități strânse și unite pentru a putea face față oricăror situații.

În acest an, care a fost unul prin excelență dificil, am simțit ce a însemnat să avem o comunitate unită, să fi alocat resurse de timp și energie pentru a dezvolta și crește starea de bine a tuturor membrilor comunității noastre: elevi, profesori, părinți.

La începutul anului școlar actual, pe lângă ghidul de începere a școlilor în pandemie, am organizat mai multe webinarii pentru profesori și părinți, în care le-am comunicat sfaturi pentru buna funcționare a procesului educațional în pandemie. Am oferit acces gratuit la webinariile organizate de noi, la care ne-am bucurat de o prezentă impresionantă, peste 1.500 de participanți la fiecare dintre sesiuni.

Lecții pentru 2021 – Vanya Panayotova (L’Oréal România)

Forbes: Traversăm o perioadă în care unul dintre actorii principali a fost statul/autoritățile. Cum apreciați prestația autorităților române în această perioadă?

Ruxandra Mercea: Trăim o situație care este greu de gestionat chiar și de țări care au sisteme de educație mai avansate decât noi. Măsurile de distanțare socială luate în România sunt în linie cu cele europene și erau necesare. Sunt măsuri menite să gestioneze o criză care încă nu s-a terminat. Cred că cel mai corect va fi să evaluăm prestația autorităților în funcție de planurile de reconstrucție care trebuie gândite încă de acum.

Am văzut încă din primăvară, când școlile au fost nevoite să treacă la învățământul online, că sistemul educațional scârțâie, iar soluțiile sunt găsite cu greu sau deloc.

Considerăm că educația trebuie să fie pusă în rândul domeniilor esențiale, care să beneficieze de fonduri și investiții imediat ce desfășurarea normală a procesului educațional este pusă în pericol. Și totuși, în România, există în continuare școli unde profesorii nu pot preda, iar elevii nu pot participa la ore online pentru că nu există nici dispozitivele necesare, nici internet.

Toate aceste pauze în funcționarea actului de învățare vor duce la întârzieri cognitive pentru copii, care cu greu vor putea fi recuperate și care, peste câțiva ani, vor avea impact în piața forței de muncă. Mi-aș dori să văd că autoritățile conștientizează acest lucru și că au un plan de redresare care privește atât profesorii, cât și elevii.

Lecții pentru 2021 – Sonia Năstase (Nespresso)

Forbes: Care sunt principalele tre puncte ale strategiei dumneavoastră de business pentru anul viitor?

Ruxandra Mercea: Deși anul școlar 2019-2020 a fost marcat de un context dificil la nivel global, am avut totuși multe proiecte care ne-au adus multă bucurie și care ne-au dat ocazia să sărbătorim. Elevii noștri din ciclul liceal au derulat proiecte în afara școlii, menite să ajute alți adolescenți, atât la nivel național, cât și internațional.

Un grup de studenți a fondat prima asociație a elevilor care ia naștere în școală, Think-Up Academy, prin care îi ajută pe tineri să învețe să-și urmeze visurile și să-și ducă la îndeplinire propriile proiecte.

Un alt grup de elevi, echipa Money Fest Committee, a ținut cursuri de educație financiară în școlile de stat din Cluj-Napoca și a reușit să ducă inițiativa la nivel național prin cursuri online accesibile tuturor elevilor și profesorilor din România.

Sunt încrezătoare că toate aceste inițiative sunt doar un început și că, în anii următori, vom vedea mult mai mulți adolescenți care își vor construi propriile misiuni și care își vor lua viața în propriile mâini, aducând o contribuție benefică comunităților în care trăiesc.

Acesta este tipul de adulți pe care îl „creștem” în școala noastră, indiferent de cât timp petrece elevul în Transylvania College.

Ne dorim să putem duce mai departe acest model de educație și în anii următori și să trecem împreună peste toate obstacolele.

Ne-am bucurat sa primim recent vestea ca ne numărăm printre 44 de școli finaliste (dintre 264 de școli internaționale participante, din 62 de tari) la competiția lansată de Internațional School Awards, în categoria Inițiativa Strategică a Anului.

Aceasta nominalizare ne incurajeaza  să facem eforturi pentru a continua sa transmitem către cat mai multe școli din România, de stat sau private, modelul pe care noi îl promovăm în cadrul Transylvania College și tacticile pe care le folosim pentru a construi liderii de mâine ai comunității noastre.

Lecții pentru 2021 – Mircea Turdean (Farmec)

Forbes: Care considerați că este cea mai mare provocare la nivel mondial în anul 2021 (pandemia/criza economică/telemuncă/revoluția industrială 4.0/Inteligența Artificială/terorism/migrație/mișcări sociale/ etc.)?

Ruxandra Mercea: Cu siguranță cea mai mare provocare la nivel mondial în 2021 va fi legată tot de pandemia de COVID-19 și evoluția răspândirii bolii la nivel mondial, dar și de apariția tratamentelor mai eficiente. Și în 2021 vom avea reguli de distanțare socială, schimbări comportamentale care decurg de aici și, cel mai probabil, și un nivel ridicat de anxietate. C

Cea mai mare provocare va fi să transformăm această criză în oportunitate și să facem acele lucruri pe care nu le-am fi făcut în alte circumstanțe.

Cred că școala online va continua și după pandemie, însă în alt fel. Ne vom uita la beneficiile ei, cum ar fi, de exemplu, accesul de la distanță la o școală de prestigiu sau la resurse educaționale valoroase pe care nu le putem accesa fizic.

(7 decembrie 2020)

Lecții pentru 2021 – Călin Ionescu (Sphera Franchise Group)