Cautare




, Contributor

Educaţie |
|

Lecţii de antreprenoriat din Sibiu

SAM_1675.JPG
„E cel mai bun moment din istorie pentru a porni un start-up, aşa că produceţi ceva concret, orientaţi-vă către produs, aduceţi plus-valoare şi munciţi!”, le-a spus Tiberiu Mitrea, Fondator Natura Lact, tinerilor care au participat la ediţia din Sibiu a Caravanei Start Me Up, proiect al organizaţiei Akcees. 

Evenimentul a fost găzduit de Oldies Pub şi a adus în faţa audienţei antreprenori sibieni de succes care şi-au împărtăşit propriile experienţe.

Invitaţii speciali ai evenimentului au fost Radu şi Ioana Hasan (Co-Fondatori Smart Bill), Tiberiu Mitrea (Fondator NaturaLact de la Sibiu) şi Ciprian Stavar (Fondator Omnipaste). Radu şi Ioana au ales să fie antreprenori încă de pe băncile facultăţii şi au dezvoltat mai multe produse înainte de a pune bazele Smart Bill, astăzi cel mai utilizat program de facturare autohton. Tiberiu Mitrea a studia în Danemarca şi a ales să revină în România unde şi-a deschis propria afacere inovând acolo unde nu mulţi credeau că se putea: a adus social media în agricultură şi a înfiinţat Natura Lact de la Sibiu este prima fermă de vaci de lapte care preia comenzile clienţilor exclusiv pe Facebook. Povestea lui Ciprian Stavar este diferită: de-a lungul timpului a dezvoltat mai multe proiecte, unele cu succes, altele nu. Recent el a închis Central Hub Sibiu, singurul spaţiu de co-working dedicat antreprenorilor şi freelancerilor sibieni, însă nu s-a lăsat descurajat şi a înfiinţat Omnipaste, aplicaţie dezvoltată în cadrul Startup Weekend şi care permite utilizatorilor să utilizeze copy paste în cloud.

Invitaţii evenimentului au început prin a spune că au făcut pasul căre propria lor afacere pentru că voiau sa schimbe lumea, să lucreze pentru ei înşişi şi pentru oamenii din jur, dar şi să aducă produse noi pe o piaţă locală destul de puţin dezvoltată. În ciuda pasiunii şi a determinării de care au dat dovadă, eşecurile nu i-au ocolit, iar fiecare dintre cei prezenţi a fost nevoit să renunţe la cel puţin un proiect dezvoltat anterior.

Ciprian a aşteptat prea mult ca să lanseze un produs pe piaţă, şi la final a realizat că a lansat mult prea târziu. Aşa a învăţat că trebuie să testeze produsul cu piaţa încă din primele etape. O experienţă similară au avut şi Radu şi Ioana Hasan care au investit 50.000 EUR şi 3 ani de muncă într-un produs care nu răspundea nevoilor pieţei. Pe de altă parte, Tiberiu Mitrea a fost nevoit să închidă o afacere de familie care producea obiecte din fier forjat o dată cu venirea crizei. În plus, agricultura este un domeniu în care depinzi şi de condiţiile externe, aşa că a trebuit să nu lanseze un nou produs, porumb super dulce, deoarece cultura de porumb nu a ieşit din cauza vremii nefavorabile.

Provocările însă au adus cu sine alte oportunităţi şi lecţii învăţate pentru viitor. „Important este să înveţi din eşecuri, să te ridici şi să mergi mai departe”, le-a spus Ciprian Stavar participanţilor.

Un alt aspect cheie al dezvoltării unei afaceri este modul în care antreprenorul îşi construieşte echipa: „E foarte greu să găseşti oameni pasionaţi, oameni care să creadă în ideea ta”, a spus Radu Hasan. „Mai mult decât atât, e foarte important ca aceşti oameni să aibă aceleaşi valori cu alte tale şi să te susţină în momentele dificile”, a continuat el.

Discutând despre finanţare, invitaţii Caravanei Start Me Up de la Sibiu au fost unanim de acord că banii clienţilor sunt cea mai sigură sursă de venit pentru o companie aflată la început de drum. Cu toţii şi-au finanţat afacerile singuri şi au reuşit datorită faptului că s-au bazat pe semnalele primite din piaţă, de la clienţii lor.

La final, antreprenorii le-au recomandat tinerilor la început de drum să îndrăznească să facă primul pas pentru afacerea pe care şi-o doresc. „Trebuie să cunoşti foarte bine industria şi problema pe care vrei să o rezolvi. De aici mai rămâne doar să fii curajos şi puţin inconştient pentru a-ţi transforma visele în realitate”, a încheiat Ciprian Stavar.

Caravana Start Me Up face parte din campania naţională de promovare a antreprenoriatului dezvoltată de organizaţia Akcees. Seria de evenimente continuă în perioada 21 – 27 iulie cu Start Me Up, singura şcoală de antreprenoriat din România în cadrul căreia participanţii formează echipe, generează idei şi dezvoltă concepte viabile de business alături de un trainer internaţional, investitori şi antreprenori consacraţi. La final, echipele îşi validează proiectele dezvoltate prezentându-le în faţa unui juriu de specialitate. Înscrierile la eveniment se realizează online pe site-ul proiectului http://startmeup.ro

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii