Problema principală pentru companiile la început de drum nu este lipsa surselor de finanţare, ci faptul că nu ştiu de unde să se informeze şi cum să convingă pentru a face rost de banii de care au nevoie pentru a supravieţui şi pentru a-şi dezvolta afacerea. Există nenumărate surse de finanţare pentru companii care activează în diferite domenii: cei trei P (părinţi, prieteni şi alţi proşti), credite, granturi, fonduri guvernamentale, crowdfunding, investitori de tip angel sau fonduri de venture capital. Pe lângă toate acestea, banii obţinuţi din vânzarea produselor sau serviciilor sunt o sursă de finanţare rareori luată în considerare. Paradoxal, aceasta este cea mai solidă alternativă care poate permite unei companii să se dezvolte organic datorită faptului că furnizează pieţei produse sau servicii de care aceasta are nevoie.
„Vreţi bani pentru companiile voastre? Începeţi acum şi căutaţi alternative! Fiţi independenţi, cheltuiţi puţin şi lucraţi repede! Împărţiţi responsabilităţi şi fiţi flexibili! Investitorii sunt diferiţi, învăţaţi să îi înţelegeţi şi să îi găsiţi pe cei potriviţi pentru afacerile pe care le dezvoltaţi”, a încheiat Daniel Ramamoorthy.
Ziua a continuat alături de Claudia Suhov, Co-Fondator Next Steve Group, companie care oferă programe educaţionale pentru copii. La 24 de ani, Claudia este la cea de a doua companie şi a reuşit să dezvolte o afacere sustenabilă care a crescut organic, a câştigat numeroase distincţii (finala concursului Start!Business organizat de Junior Achievement, distinţia compania anului în 2012) şi a reprezentat România la finala europeană Enterprise Challenge în Skopje, Macedonia. Recent, Claudia a reuşit să convingă leii din arenă şi a obţinut o finanţare în valoare de 15 000 EUR, finanţare pe care o va utiliza pentru a-şi dezvolta în continuare afacerea.
Alături de Claudia, participanţii şi-au redescoperit copilăria. Fiecare dintre tinerii prezenţi la şcoala de antreprenoriat Start Me Up a creat un obiect din plastilină şi s-a gândit la un preţ pentru acesta. Participanţii au prezentat obiectele în faţa audienţei şi au dat dovadă încă o dată de motivaţie şi creativitate.
„Nu deschideţi o firmă înainte să vindeţi!”, le-a spus Claudia tinerilor. „Vedeţi întâi dacă aveţi clienţi pentru produsul sau serviciul pe care îl dezvoltaţi. Sfatul meu pentru voi este să citiţi, să învăţaţi lucruri despre voi şi să munciţi. Orice veţi face va fi o experienţă din care veţi învăţa, iar noutatea sau schimbarea nu trebuie să vă sperie, ci, din contră, să vă provoace să deveniţi din ce în ce mai bun!”, a încheiat tânăra antreprenor.
Ca antreprenor este foarte important să ai putere de convingere şi capacitatea de a-ţi vinde produsul. Ca urmare, echipele participante au plecat în Piaţa Sfatului din Braşov unde au fost puşi faţă în faţă cu o provocare reală de business: fiecare dintre echipe a avut la dispoziţie reviste Akcees pe care a trebuit să le vândă turiştilor în mai puţin de două ore.
Tinerii au avut astfel ocazia de a pune în practică propriile abilităţi şi de a lucra în echipă. „Am învăţat să abordăm în mod direct oameni care fac parte din publicul nostru ţintă, să ne adaptăm discursul în funcţie de client şi să găsim puncte comune între posibilii cumpărători şi produs. A fost o experienţă inedită, foarte interesantă pentru noi”, a spus unul dintre participanţii la eveniment. Mai presus de toate acestea, tinerii au învăţat că este important să crezi în produsul pe care îl vinzi.
Echipa câştigătoare a vândut 26 de reviste şi a abordat o strategie diferită faţă de concurenţii săi: aceasta a utilizat un preţ variabil, diferit în funcţie de persoana căreia i se adresau. Tinerii au ales să doneze banii obţinuţi din vânzarea revistelor pentru a oferi o bursă la următoarea ediţie a şcolii de antreprenoriat şi a oferi astfel unui tânăr pasionat de antreprenoriat şansa de a trece prin aceeaşi experienţă ca ei.
Invitat special la finalul zilei a fost Bogdan Micu, antreprenor serial şi fondator Alpin Sun. „Am încercat 10 idei de afaceri şi am avut sute! Am investit bani şi timp în ele, unele au mers, iar altele nu!”, le-a spus Bogdan participanţilor. „E important să îţi spui ideile şi să vezi ce parere are lumea despre ele. Ideile în sine nu valorează nimic, execuţia este cea care face diferenţa, iar dacă cineva va face acelaşi lucru cu siguranţă o va face diferit!”, a continuat antreprenorul.
În viziunea lui Bogdan, eşecul trebuie să fie o lecţie învăţată şi trebuie să te motiveze să mergi mai departe, iar să înveţi să pierzi e doar o chestie de experienţă. „În plus, trebuie să înţelegi că vei lucra mai mult decât alţii ca antreprenor, însă vei învăţa foarte multe lucruri şi vei fi liber să alegi ceea ce faci tu cu timpul tău. Vă recomand să începeţi! Începeţi cu o afacere mică! Începeţi devreme! Începeţi acum!”, a încheiat Bogdan.
Astfel s-a încheiat o nouă zi plină de provocări pentru cei 24 de tineri prezenţi la a doua ediţie a şcolii de antreprenoriat Start Me Up. Urmează dezvoltarea planului de afaceri şi pregătirea pitch-urilor pentru finalul săptămânii, când tinerii vor avea ocazia să îşi valideze conceptele de business în faţa unui juriu format din antreprenori şi investitori consacraţi.
Start Me Up este singura şcoală de antreprenoriat din România în cadrul căreia participanţii formează echipe, generează idei şi dezvoltă concepte valide de business alături de un trainer internaţional şi antreprenori şi investitori consacraţi din România. La finalul programului, echipele participante îşi validează proiectele prezentându-le în faţa unui juriu de specialitate.