Cautare




, Contributor

Design |
|

Lecția daneză

Fotoliul-ou și cel lebădă sunt socotite adevărate simboluri ale designului danez. Create inițial pentru mobilarea unui hotel, ele amprentează azi spațiul interior al unora dintre cele mai rafinate reședințe de pe toate meridianele.
157_Portrait - Arne Jacobsen

Arne Jacobsen, desenatorul fotoliului-ou și al celui lebădă, este unul dintre cele mai importante nume ale arhitecturii și designului danez. Viziunea sa, în egală măsură funcționalistă și seducătoare, poate fi citită în liniile unor clădiri celebre, precum Colegiul St. Catherine’s, din Oxford, complexurile din Klampenborg și actualul Radisson SAS Royal Hotel din Copenhaga, precum și în designul multor obiecte de mobilier.

Povestea hotelului SAS Royal

Perfecționismul a fost caracteristica definitorie a întregii cariere a lui Jacobsen, care a început în perioada interbelică și s-a încheiat la începutul anilor ’70. Când semna contractul pentru un nou proiect, el se asigura că va avea ultimul cuvânt asupra tuturor detaliilor ce țineau de creație, fie că era vorba despre exteriorul sau interiorul respectivei clădiri.

Așa s-a întâmplat și cu SAS Royal Hotel, din Copenhaga. În 1960, când a fost inaugurat de regele Frederick al IX-lea și de regina Ingrid, SAS Royal era cea mai înaltă clădire din oraș. Dar nu acestei performanțe își datorează celebritatea.

SAS Royal este socotit primul design hotel al lumii. Multe dintre piesele de mobilier realizate de Arne Jacobsen și pe care azi le socotim iconice au fost create inițial pentru acest hotel. Atât din punct de vedere arhitectural, cât și al designului interior, SAS Royal era la acea vreme o incredibilă demonstrație de simț al proporțiilor și al formelor. Spun „la acea vreme” pentru că, deși hotelul rămâne și azi una dintre emblemele arhitecturale ale capitalei daneze, interioarele sale au fost refăcute și standardizate  pentru a se respecta cerințele derivate din apartenența la o rețea hotelieră globală. Un singur apartament a rămas așa cum a fost gândit de Arne Jacobsen.

Pariul cu inovația

Însă viziunea originară de design interior a hotelului a supraviețuit. Piesele de mobilier create de Arne Jacobsen pentru acest proiect au devenit modele cunoscute, apreciate și comandate în întreaga lume. Ele reprezintă chintesența funcționalismului danez în materie de design. De administrarea acestei tradiții se ocupă unul dintre cei mai vechi manufacturieri de mobilier ai acestei țări: Republic of Fritz Hansen. Modelele Egg, Swan și Drop create de Jacobsen pentru SAS Royal sunt de șase decenii prezente în colecțiile Fritz Hansen. Deși interioarele și piesele inițiale create pentru hotel s-au pierdut, modelele și-au demonstrat universalitatea, reclamându-și dreptul la perenitate.

Colaborarea dintre Arne Jacobsen și compania Fritz Hansen a fost foarte strânsă, marcând istoria designului danez din secolul XX. „Început în 1934, acest parteneriat a devenit faimos de-abia în 1952, când Arne Jacobsen a creat micul, dar foarte importantul scaun Ant”, spune Jacob Holm, CEO și președinte al companiei Republic of Fritz Hansen. „Este primul din seria de scaune și fotolii; alături de modelele Series 7 și Grand Prix, reprezintă și azi o parte semnificativă din producția noastră. Arne Jacobsen a fost un designer foarte prolific și a realizat multe piese pentru Fritz Hansen.”

Istoria companiei Fritz Hansen înseamnă calitate unică a manufacturării și originalitate în design, continuă Holm. Aceste repere dictează felul în care vor arăta viitoarele game și cu ce colaboratori va lucra brandul Fritz Hansen. „Este o povară benefică; ea ne obligă pe toți cei care muncim aici să inovăm și să producem lucruri de cea mai înaltă clasă. Lungul parteneriat cu Arne Jacobsen s-a bazat pe valorile noastre esențiale și a adus brandului o atitudine îndrăzneață, determinându-l să evolueze tehnic și estetic. Jacobsen a fost un arhitect cu o filosofie funcționalistă și promova inovația, ceea ce l-a determinat mereu să caute noi provocări în materiale, forme și tehnici. Fotoliul-ou este rezultatul unei astfel de noi tehnici, Jacobsen fiind printre primii care au folosit-o”, subliniază Holm, conchizând: „De aceea spunem noi că e nevoie de un om original pentru a produce ceva original”.

Obiecte de colecție

Pentru aniversarea celor șase decenii de la crearea fotoliilor și scaunelor ou, lebădă și picătură, brandul Fritz Hansen a lansat o uimitoare colecție de reinterpretări ale acestor modele. Curbele și formele asimetrice ale pieselor de mobilier au fost îmbrăcate în piele Pure, iar structurile metalice în aur. „Această piele oferă o desfătare de ordin vizual: ea spune povestea propriei sale existențe”, explică Christian Andersen, șeful departamentului de design și creație de la Fritz Hansen. „Privește-o îndeaproape și vei vedea mici semne – cicatrice, mușcături de insecte, tot felul de urme. Ele compun povestea unei vieți. Materialul nu a fost vopsit, așa că, în timp, pielea se va închide din ce în ce mai mult la culoare. A fost argăsită folosindu-se substanțe de origine vegetală. Are și certificarea IVN, ceea ce înseamnă că o poți și mânca. Noi chiar am încercat asta!”

Pentru ornamentarea structurii metalice s-a folosit aur de 23 de carate. A fost aplicat pe aluminiul structurii prin electroplacare, căpătând un aspect satinat, care și la pipăit se simte astfel. „De vreme ce vorbim despre o colecție aniversară, aurul era alegerea firească. Are o strălucire discretă, care se diminuează în timp, subliniind patina întregului obiect ce îmbătrânește frumos.” Când spunem moșteniri de familie, ne gândim îndeosebi la case, bijuterii sau lucrări de artă. Scaunele și fotoliile lui Arne Jacobsen intră și ele în această categorie. „Fotoliul-ou și cel lebădă sunt socotite referințe ale designului și sunt lăsate drept moștenire de-a lungul generațiilor. Alegând pielea Pure, am vrut să accentuăm și mai mult acest aspect personal din ciclul de viață al obiectelor. Fiecare casă în care se va afla o piesă din colecția aniversară își va lăsa amprenta asupra acesteia pentru că ea va deveni parte integrantă a vieții de acolo. Asta am vrut noi să spunem, de fapt, prin sintagma from Pure to Personal. Și că designul pur este parte din ADN-ul companiei Republic of Fritz Hansen, laolaltă cu originalitatea și longevitatea”, concluzionează Christian Andersen.

Nu știm cum vor arăta exact piesele acestei colecții iconice peste șase decenii, să spunem, când pielea va căpăta patina bogată a timpului. Ce știm este că ele vor spune povestea unei case și a unei familii, dar și a unui designer genial a cărui viziune asupra eleganței va fi trecut de mult testul timpului.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii