Cautare




, Contributor

Consultant și analist de risc politic, CEO Smartlink, fost Policy Manager la Google Bruxelles

Opinii |
|

Leadership și Management în timpul pandemiei coronavirusului

Pandemia coronavirusului, #covid19 ca să fim preciși, este o nouă oportunitate pentru liderii români din mediul politic și afaceri să asculte, să spună și să facă ceea ce este corect (și rapid). Iată câteva idei și sugestii care i-ar putea ghida în procesul de câștigare a inimilor și a minților, care inspiră speranță și ne ghidează în siguranță ca și comunitate în 2020 și nu numai.
editorial radu magdin_ok

Valoarea onestității și a comunicării. Pentru liderii publici, este deosebit de important să raporteze situația reală, dar și să lase loc speranței și mobilizării. În contextul actual, cea mai mare greșeală ar fi minimizarea gradului de criză sau supraestimarea resurselor disponibile. De exemplu, unii „lideri” ar trebui să fie mai atenți atunci când fac comparații rapide cu alte țări și laudă prea mult răspunsul autorităților române; adevăratul pericol este de a ne face de râs pe măsură ce pandemia progresează. Da, ministerele, medicii și serviciile de urgență lucrează continuu, meritând mulțumirile și laudele noastre. Avem, de asemenea, norocul că nu am făcut parte din „primul val”, așa cum a fost Italia, dar amintim, de asemenea, că sistemul nostru de sănătate este mai puțin competitiv: românii au avut un imbold mai puternic de a asculta și de a rămâne acasă. Haideți să facem o gestionare decentă a așteptărilor sau încrederea va dispărea.
Comunicare mai mult decât clară și la subiect. Da, politicienii ar trebui să fie scurți și informativi și să își concentreze atenția asupra luării celor mai bune decizii. Dar anxietatea, incertitudinea și lipsa controlului îi fac pe oameni să tânjească la mai mult. De aceea, liderii politici sunt așteptați să proiecteze nu numai rezistență și hotărâre, ci și empatie și conexiune umană, chiar și într-un context în care distanțarea socială este cuvântul-cheie. Luni am avut șansa să comparăm discursul președintelui Iohannis cu cel al președintelui Macron, și ceea ce pot spune este că sper ca primul să urmărească cu atenție cu atenție felul de a se adresa public a celui de-al doilea și să se implice în mod eficient în emisiunile TV normale, atunci când se adresează națiunii în viitor. Nu mai trăim într-o Românie normală, așa că românii ar beneficia cu siguranță de o schimbare a tonului și stilului prezidențial. Și Primul Ministru Orban ar putea învăța de la premierul Lee din Singapore, și ar avea de câștigat făcând acest lucru. Da, vă respectăm pe amândoi, domnilor Iohannis și Orban, suntem conștienți de amploarea provocării și dorim ca amândoi să reușiți (este vorba mai puțin despre PNL și mai mult despre siguranța României), dar avem nevoie de voi amândoi și ca lideri șefi, nu doar ca manageri în roluri de șef. Încrederea și sondajele vor măsura empatia și implicarea.
Arătați solidaritate. A fost înviorător să vedem că România a menținut deschisă posibilitatea de a exporta medicamente și dispozitive medicale în Moldova, chiar dacă aceste exporturi au fost interzise în mod evident. Ceea ce cred că putem face mai mult este să dăm o mână de ajutor Italiei și Spaniei. Știu, avem propriile noastre probleme, dar cine nu are? Este timpul să ne gândim mai mult și să venim cu câteva idei bune și inteligente. Acest lucru este important nu doar pentru că milioane de români trăiesc în aceste două țări, ci și pentru că Orientul (și, din păcate, unii din Vestul îndepărtat) ar putea avea un lucru sau două de spus într-o atmosferă de dezbinare europeană și de arătare cu degetul, UE ca tot unitar este atacată. În timp ce Rusia se află în modul de dezinformare ca de obicei, trebuie solicitate și acceptate ajutorul și expertiza chinezească, precum și cele ale Coreei de Sud: au trebuit să se descurce, și au reușit, în situații foarte dificile. Avem nevoie atât de solidaritate europeană, cât și de o perspectivă globală a unei cooperări strânse, sau drama sănătății va fi dublată de una economică, mai devreme decât mai târziu. Ușile pe care le deschidem acum pe frontul de urgență al sănătății vor rămâne deschise pe flancul politic și de afaceri.
Faceți un pas în față și faceți ce aveți de făcut. Zilele sunt atât de sumbre, încât fiecare poveste pozitivă poate câștiga atenție, poate conta și ridica starea de spirit publică. Liderii de afaceri pot da cu adevărat un exemplu prin modul în care își tratează angajații – să le ofere stabilitate pe fondul panicii și preocupărilor – și prin modul în care vor contribui la efortul național. Cel mai bun PR de astăzi este de a servi cauza comună. Deci, ajutați statul. Instituțiile publice au fost luate – din nou – pe nepregătite, dar vom avea timp să învățăm lecțiile crizei după criză. Ceea ce poate face comunitatea de afaceri acum este să ajute statul să devină cât mai receptiv și cât mai eficient posibil. Amploarea provocării este enormă, problema este atât de complexă și are atât de multe aspecte încât niciun actor nu poate face față singur. Dacă aveți o idee și o modalitate de a o implementa rapid, faceți un pager, trimiteți-l părților interesate, implicați-vă în ecosistem și cereți schimbări care salvează vieți, locuri de muncă și creștere. Covid19 este un maraton, dincolo de sprintul nostru din martie-mai, haideți să păstrăm niște energie mentală și să dăm idei pentru vara / toamna de după perioada critică, făcând tot ce se poate face mai bine pe parcursul acestui drum lung.
Generozitatea contează. Nu lăsați criza să scoată cele mai rele instincte la suprafață. Acest nou „normal” din lunile următoare, și nu doar din cauza distanțării sociale, va schimba la nivel de societate felul în care gândim și acționăm, și va exista o resetare a modului tradiţional de a aborda problemele. Suntem „în război”, așa cum a spus Macron și Trump a preluat. Un alt tip de război, și îl luptăm pentru prima dată la această scală la nivel global. Trebuie să rămânem împreună: tensiunea socială va crește, pe fondul alegerilor de politici sau al lipsei de opțiuni aparente. Lumea nu se va sfârși cu această criză, dar va arăta diferit: cum călătorim, cum ne pregătim, cum prețuim familia, prietenii și timpul, cum redefinim munca etc. Împotriva tuturor instinctelor de a fi risk-averse și de a urmări căile deja bătute, încercați să inovați și puteți începe prin a fi buni, căci se va răsplăti. Puteți fi profitabili sau norocoși acum, dar dacă nu câștigăm această criză (a sănătății și economiei) acum împreună, dacă nu sunteți prezenți într-un 2020 istoric, s-ar putea să nu vă placă ceea ce găsiți sau nu găsiți în societățile și străzile noastre, în 2021 și nu numai.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii