Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Laura Barbu (Vodafone România): „Oamenii așteaptă de la branduri susținere, simplitate, încredere, onestitate și încurajare”

Laura Barbu, Director Brand & Marketing Communication Vodafone România, a vorbit la Forbes Marcomm despre curajul în marketing, despre schimbările consumatorilor în pandemie și care sunt așteptările oamenilor de la branduri.
040 marketing 02 Vodafone Laura Barbu

Laura Barbu, Director Brand & Marketing Communication Vodafone România

 Crezul și valorile omului de marketing

Laura Barbu: Când se schimbă totul în jurul tău, este esențial să te oprești din ceea ce făceai până atunci, apoi să ai curiozitatea să asculți și să ai curajul să schimbi ceea ce nu este relevant și să faci ceea ce intuiești că reprezintă strategia corectă.

Dacă ne amintim începuturile acestei crize, atunci când „să faci” devine o provocare în sine, pentru că ești izolat în casă, la propriu, doar curajul de a fi inovativ poate aduce strategia la viață.

Să ne amintim de martie – aprilie 2020! În echipa Vodafone au fost puține momente de ezitare când am intrat în izolare. Am înțeles că vom munci mai mult, pentru că trebuia să ne refacem planurile pentru a ne păstra promisiunile într-un mod cât mai relevant, în acel nou context de viață. Cu o rețea care să ne țină conectați pe toți, dar în același timp, cu ajutor pentru comunitățile greu încercate, cu susținerea sectoarelor sănătății și educației, toate acestea fiind înconjurate de o rază de optimism că vom reuși împreună.

Atunci, la începuturi, am dat posibilitatea celor plecați din țară ca să sune gratuit acasă, am donat teste împreună cu Fundația Vodafone, am susținut știrile din surse sigure, am creat platforma digitală „Împreună suntem mai puternici”, cu live stream direct din sufrageria fiecărui artist sau sportiv, cu muzică și piese de teatru. Pentru noi a fost foarte frumos că cei de-acasă puteau dona pentru artiștii debutanți pentru că, știm cu toții, rămăseseră fără public și fără scenă.

Împreună cu clienții noștri am susținut Educația, dacă ne amintim de campania „Împreună nu lăsăm niciun elev în urmă”.

Am muncit mult. Se muncește mai mult de-acasă! Dar am fost cu toții cu sufletele acolo. Simțeam că facem BINE. Pentru noi, asta a fost definiția anului 2020, legată de ceea ce este bine pentru brand.

Ce ne-a învățat 2020?

Laura Barbu: 2020 ne-a învățat că, mai mult decât a avea curaj și de a avea curajul să inovezi, avem puterea să facem BINE, ca și branduri. Aceasta este o lecție pe care sper s-o învățăm cu toții, ca oameni de marketing, și s-o ținem minte pe mai departe. Am învățat să ascultăm și să luăm deciziile pe baza intuiției, atunci când timpul o cere.

A fost un an în care mi-a fost testat crezul pe care l-am spus în 2019: „Cred cu tărie în importanța gândirii strategice în marketing, dublată de curajul de a fi inovator și curios”.  (interviu Forbes România, nota red.) A fost important că am avut curajul împreună cu echipa să mergem mai departe și să facem lucruri în care am crezut.

Am făcut un spot, intitulat „Manifesto”, filmat de-acasă, fiind cu toții izolați, cu un regizor și cu fragmente de filmări, trimise de oameni. Astfel, am creat „Manifesto” – „Împreună suntem mai puternici”.

Există rețete de marketing în vremuri de criză?

Laura Barbu: Nu au existat rețete de marketing specifice unei astfel de perioade de criză.

Anul 2020 a fost despre ÎMPREUNĂ. Deși am fost izolați, am fost ÎMPREUNĂ mai mult ca niciodată. Într-adevăr, am fost conectați de-acasă prin puterea rețelelor, dar am fost împreună prin dorința și determinarea fiecăruia de a face ceva pentru cei din jurul nostru, pentru copii și pentru cei care aveau nevoie.

2020 n-a fost un an în care să aducem la viață „povești frumoase. A fost despre a crea povești noi de viață. Ne-am întrebat mult mai des, unii pe alții, cum te simți azi?, cu ce pot să te ajut? Am învățat de la distanță. Am făcut mult mai multe tutoriale, cum să plătești online, cum să cumperi online, cum să creezi sau cum să repari ceva… Am vorbit mai puțin despre oferte și mai mult despre utilitatea serviciilor noastre.

Care sunt schimbările majore ale consumatorilor în pandemie?

Laura Barbu: Cu siguranță, 2020 a fost anul cu rate de creșteri accelerate privind cumpărăturile online, a plăților online, a aplicațiilor digitale. În 2020, digitalizarea n-a mai fost o poveste pentru viitor, ci o necesitate de zi cu zi.

Toate schimbările sunt strâns legate de noul mod de viață. Pentru fiecare dintre noi au crescut foarte mult așteptările legate de performanțele rețelelor.

În același timp, ca și schimbări de comportament, au crescut mult apeluri video. În perioada de lockdown au crescut mult apelurile în orele de prânz, în pauza de masă. Practic, vorbeam cu cei dragi.

Au fost creșteri în rețelele de socializare, cu peste un milion de noi utilizatori. De asemenea, au crescut numărul de utilizatori ai platformelor de video streaming și video games. Au crescut cu 80% căutările pentru conținut video 4K. Căutările pentru Netflix au crescut cu 80% față de anul precedent.

Toate acest creșteri sunt legate de schimbările din viața noastră.

Ce așteptă consumatorii de la branduri?

Laura Barbu: Răsplata pentru loialitate este așteptată, firească și este în creștere în această perioadă.

Oamenii așteaptă de la branduri susținere, simplitate, onestitate, încredere și încurajare. Astăzi, oamenii dau o nouă șansă brandurilor. Șansa de a le fi prieteni. S-a deschis o punte a încrederii pe care fiecare om de brand ar trebui să construiască responsabil.

Circa 70% dintre români spun că vor de la branduri un ajutor practic, concret, în viața lor de zi cu zi.

De asemenea, peste 70% dintre ei spun că așteaptă de la companii să se preocupe de sănătatea lor, e firesc!, dar în același timp, destui de mulți spun că așteptă de la companii să se implice în comunitate, să-i ajute și pe alții sau sectoarele care au nevoie de ajutor.

Oamenii așteptă de la branduri implicare în societate. Este tot mai puternică această așteptare.

Pentru noi a fost o preocupare permanentă și suportul acordat Educației, prin campania „Împreună nu lăsăm niciun elev în urmă”, dar și prin conectarea școlilor din mediul rural. Acestea au reprezentat câteva din inițiativele pe care le-am susținut în ultimul an.

Aș vrea să reamintesc preocuparea care păstrează primul loc în mintea oamenilor, la nivel global: schimbările climatice. Practic, 77% dintre cei întrebați în studiul IPSOS 2020 consideră că ne vom îndrepta către un dezastru al mediu dacă nu schimbăm repede obiceiurile.

Susținerea planetei ar trebui să fie pe agenda oricărui plan de brand, care acționează responsabil social.

Cum s-a modificat activitatea dvs de marketing în pandemie?

Laura Barbu: Marele câștigător în pandemie a fost online-ul. Pentru omul de marketing, acest lucru a însemnat o atenție crescută acordată social media și campaniilor online. Totodată, conceptul de muncă de acasă a adus lucruri noi în echipele de creație, de marketing, într-o altă dimensiune.

În același timp, viteza de reacție trebuie să se apropie de noțiunea de timp real. Adaptarea pentru noi a fost o continuare naturală, pentru activăm într-un sector foarte dinamic. Ne-am luat energia din lucrurile pe care le-am făcut pentru BINELE celor din jur.

Pentru omul de marketing, nevoile și alegerile clienților au fost atât de puternice și evidente, încât trebuia să asculți și să susții cu bună credință. Din această perspectivă, munca omul de marketing s-a simplificat mult: să asculte și să meargă pe prioritățile clienților pentru a face ceva relevant în context.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii