Cautare




, Editor Coordonator

Lifestyle |
|

La cafea cu Raluca Fiser

Raluca Fiser a fondat împreună cu Corneliu Belciug, în 2009, asociația GreenRevolution, ale cărei proiecte au ca valoare comună calitatea mediului înconjurător. Am întrebat-o pe Raluca ce progrese a sesizat în România, în acești zece ani, în materie de sustenabilitate și utilizare responsabilă a resurselor.
SKY_6352

Apropo de numele organizației tale, Green Revolution, cum ai descrie situația de la noi în materie de protecție a mediului? Is it green, is it blue?

E… gri. Nu e nici albastră, nici verde. Dacă mă gândesc bine, acum 10 ani, când am fondat această organizație, era o situație chiar gri spre negru în zona administrativă și de înțelegere a problemei. Azi, conștientizarea la nivel general e mai mare, dar avem mai puține păduri ca acum zece ani. Poate avem mai mulți bicicliști, dar și multe probleme nerezolvate… În primul rând, consumatorul încă acționează sub impulsul costului sau al nevoii, încă nu a înțeles ca decizia în privința unui produs să o ia din punctul de vedere al mediului sau, nu în baza valorii investite la momentul achiziției, ci a valorii acestuia pe durata de viață a produsului, cât de prietenos e acel produs cu mediul. Autoritatea nu e nici ea acolo unde trebuie. Cât despre business, puțini au înțeles că dezvoltarea durabilă este parte integrantă dintr-un plan de afaceri. Deci e cale lungă să ne-ajungă. Ceea ce pe de o parte e bine, pentru că avem ce face, dar pierdem niște timp foarte important pentru protecția mediului. Acum se vorbește despre o criză a mediului, nu mai vorbim de schimbări climatice. Problema e mai acută.

Cum de te-ai implicat într-un astfel de proiect?

E un cumul de factori. Se spune că destinul ți-l faci cu mâna ta, dar trebuie să ai și un dram de noroc. Vin dintr-o zonă de educație germană, unde protecția mediului este un aspect important, care se învață în școală. Ecologia face parte din curiculă. Elevii se deplasează la școală cu transportul în comun sau cu bicicleta, fie că e vorba de învățământ primar, gimnazial sau de liceu. Nu exista moda asta pe vremea copilăriei mele, să-ți duci copilul cu mașina la școală, sau să-l ducă șoferul. Așa am deprins plăcerea de a mă plimba liberă, bicicleta și mersul cu autobuzul însemnau libertate totală. Am înființat apoi o publicație de business de mediu, Green Report, care apare și astăzi, e de 15 ani pe piață dar în online, pentru că informația circulă mult mai repede astăzi. Am scris foarte multe despre proiectele de mediu ale diverselor organizații, am analizat ce făceau companiile pe zona de dezvoltare durabilă și cumva am simțit nevoia să facem cu adevărat treabă în acest domeniu, nu doar să consemnăm ce fac alții. Așa că în 2009 am înființat Asociația Green Revolution.

Care au fost dificultățile începutului?

Trebuie să-ți spun de la început că un ONG care face lucruri semnificative, proiecte care încearcă să schimbe mentalitatea sau legislația, să impacteze societatea în care activează, se conduce de fapt ca un business. Deosebirea e că noi nu urmărim profitul, urmărim să ne atingem obiectivele. Dar vorbim despre indicatori de performanță, de analize SWOT, studii de piață… Unii au impresia că în lumea ONG-urilor și în societatea civilă totul e frumos, mai scrii un text, mai bei o cafeluță cu cineva și pe urmă ieși la un protest. Nici pe departe. Cuvântul care ne definește pe noi ca organizație e responsabilitatea – nu doar față de cauzele pe care le alegem, activăm în zona de ecologie urbană, dar în același timp de responsabilitate față de acționarii noștri. Există un board consultativ, format din oameni de succes din industrii foarte importante pentru economia românească. Unul dintre motivele succesului nostru e faptul că am știut să ascultăm. Am ascultat problemele pe care le au autoritățile – nu e vorba de reavoință, poate uneori e neputință, lipsă de bani, de cadru legislativ, de suport politic. Dialogul constructiv este foarte important, fie că e vorba de autorități, de antreprenoriat-business care ne finanțează proiectele de CSR, important e acest dialog constructiv, să înțelegi problemele celuilalt, să căutăm împreună soluții. Pe de altă parte, trebuie să avem capacitatea de a fi story-tellers, de a face din mediu un subiect important pe agenda interlocutorului. Noi îi ajutăm pe cei cu care stăm de vorbă să conștientizeze importanța subiectelor pe care le abordăm.

Deci trebuie să fii un bun vânzător.

Trebuie să fii un „advocate” bun. Din fericire – și în același timp, din nefericire –, avem foarte multe argumente care ne ajută. Dacă ai multe argumente înseamnă că ai multe probleme de mediu, de fapt. De exemplu, noi promovăm bicicleta ca mijloc de transport alternativ sustenabil. Dau exemplul bicicletei fiindcă Green Revolution e cunoscut în special prin i-Velo, divizia noastră de bike sharing. În 10 ani am ajuns la 1,7 milioane de utilizatori unici, în parteneriat cu două companii care au îmbrățișat cauza noastră – Raiffeisen Bank și Kaufland România. Dar avem problema poluării – Bucureștiul e în infringement pe problema calității aerului; a poluării sonore, a aglomerației în trafic. Din perspectiva de business, bicicleta poate fi un beneficiu pentru angajator – oamenii care merg cu bicicleta la serviciu au, anual, 2-3 zile de concediu medical mai puțin decât cei care folosesc alte mijloace de transport. Sunt mai motivați, mai organizați. Trebuie să facem oamenii să înțeleagă ce cauze aleg. Noi avem o abordare completă.

Ce ar fi de făcut pentru ca și noi să avem o societate majoritar preocupată de protejarea mediului și a resurselor?

Avem nevoie să fim vizibili, argumentați și responsabili. Cred totuși că s-au întâmplat multe lucruri, iar generațiile tinere sunt mult mai conștiente de problemele de mediu fiindcă s-au născut cu ele, au fost mai mult expuse la ele. Ei sunt foarte sensibili la tot ceea ce înseamnă, de exemplu, fond forestier, ce se întâmplă cu pădurile sau cu poluarea apelor. Încă nu ne punem suficient de mult întrebarea ce pot face eu acasă, la birou, în cercul meu de prieteni. Folosirea în comun și în mod responsabil a resurselor vine dintr-o cerință a noilor generații, care nu mai sunt interesate de consumerism și de proprietăți. Poate noi nu simțim această revoluție care se întâmplă, dar lucrurile se schimbă în esență, poate prea încet dacă mă întrebi pe mine.

Încă nu ne-a speriat ceva.

Nu de sperietură avem nevoie, schimbarea trebuie să aibă loc în fiecare din noi. Trebuie să înțelegi și să te convingi înțelegând și așa ajung la problema cea mai mare pe care o avem: educația, la toate nivelele. Educația oamenilor din zona administrativă, educația business-ului despre dezvoltare durabilă și, evident, educația noastră, ca locuitori ai acestei planete. E vorba despre un echilibru cu tine însuți și cu comunitatea.

Ce îți aduce satisfacție în ceea ce faci?

Eu mă bucur de fiecare dată când văd pe cineva că merge cu bicicleta. Sau când face un gest blând și normal pentru protecția mediului, sau ca să trăiască în armonie cu el. Noi am demarat câteva proiecte de educație pentru copii, avem o navă spațială în Parcul Tineretului, e un fel de clasă multimedia modernă, unde încercăm să traducem problemele de mediu pe înțelesul lor. Mai am o plăcere deosebită în momentul în care recunoaștem eforturile depuse de companii. Analizăm peste 200 de indicatori de mediu, Green Business Index, și mă bucur când văd că o companie ține cont de acești indicatori și ia decizia de a se implica mai mult în protecția mediului pe viitor. Sau când apare o lege – am făcut proiecte de legi care apoi au fost adoptate de Parlament și am lucrat la implementarea lor alături de autorități. E acea politică a pașilor mărunți, dar e îmbucurător să vezi că schimbarea începe să capete contur.

Ce aștepți de la anul 2020?

Mai multă înțelepciune și mai multă răbdare, inclusiv eu sufăr la capitolul răbdare. Răbdarea de a asculta. Și mi-aș dori să investim mai mult în noi înșine, spiritual, educațional, ca să putem fi mai buni.

Parteneriatul dintre Forbes și Nespresso, denumit sugestiv ‘La cafea cu…’ se bazează pe legătura inepuizabilă dintre inspirație și frumos, dintre emoție și sensibilitate. Nespresso este prin definiție un brand inspirațional ce caută în permanență să îmbogățească calitativ timpul pe care ni-l dedicăm, clipele de liniște și evadare din cotidian. De aceea, savurarea unei cafele Nespresso este o experiență inegalabilă, iar textura bogată și aromele inconfundabile ale cafelei Nespresso sunt alegerea perfectă pentru aceste momente speciale care ne aduc idei și inspirație. Nespresso și Forbes vă invită să savurați o cafea excepțională în compania unor povești extraordinare, pline de inspirație și frumos.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii