Cautare




, Editor Coordonator

Explorator. De vocație, om. De profesie, povestitor. www.georgianaciofoaia.ro

Lifestyle |
|

La cafea cu… Dora Popeneciu

Dora Popeneciu este una dintre cele mai influente femei din România, care preferă însă discreția și munca în culise. 
Dora popeneciu

Experiență oferită de Nespresso

În 1991, a făcut cunoștință cu brandul Apple, iar două decenii mai târziu conduce singurul Apple premium reseller din România, iStyle. O femeie frumoasă și înțeleaptă, de-ale cărei povești m-am lăsat cucerită într-un interviu mai lung decât de obicei.

Știu că vă încântă cafeaua, însă cum anume vă place să o beți?

Dimineața, o savurez. Îmi place cafeaua cu zahăr, dar nu foarte dulce și cu puțin lapte, dar nu cu frișcă. Am învățat de-a lungul vremii că trebuie să mă respect, să-mi acord timp. Toată viața am fost într-o alergătură continuă, voiam să fac foarte multe lucruri în același timp, până când am ajuns, evident, să mă îmbolnăvesc. Și-atunci am avut prilejul de a cunoaște un om care m-a învățat să-mi acord timp, să am momentele mele cu mine.

Atunci când au apărut probleme de sănătate, am cunoscut un doctor pe nume Duminică, un om cu ochi albaștri și părul alb care m-a învățat că nu am voie să exagerez. Și mi-am stabilit clipele în care îmi beau liniștită cafeaua dimineață, urmărind 20 de minute dintr-un serial de comedie și bucurându-mă că încep o nouă zi.

 

Dacă ne aflăm pe tărâmul bucuriilor, ce vă place să faceți în timpul liber?

Întrebarea se pune când am timp liber? Ajunsesem la moment dat să nu știu alt drum decât cel spre firmă. Habar nu aveam ce cumpărături trebuie făcute în casă, însă, dacă mă întreba cineva numărul clienților, detalii despre furnizori sau orice alte elemente aveam în companie, știam perfect. Viața mea personală a fost pe locul doi pentru mulți ani, fapt pe care familia mi l-a reproșat și pe care mi l-am reproșat mai târziu și eu. Pe de altă parte, știu așa: omul s-a născut singur și e singur de-a lungul vieții, chiar dacă are norocul de a se bucura de prieteni sau familie. Suntem dotați cu creier și cu darul vorbirii, deci trebuie să creăm și să comunicăm. Pentru mine, viața s-a schimbat total în momentul în care am ales lumea Apple. Aveam deja o anumită vârstă, eram nemulțumită din punct de vedere profesional, iar Steve Jobs împreună cu ideologia Apple mi-au marcat viața.

În condițiile acestea, eram atât de concentrată și mereu într-o competiție cu mine, încât uitam ce se întâmplă în jurul meu. Acum, după ce am dezvoltat suficient businessul, îmi găsesc momente în care pot spune că-mi permit să am timp liber. Am o mică grădină în care cresc flori, anul acesta încerc și prima cultură de roșii. Mă relaxează foarte mult să stau în grădină, în aer liber. Relaxarea pentru mine este echivalentă cu bricolarea în grădină, ceea ce îmi dă o foarte mare satisfacție – e un alt proiect. Nu pot trăi fără proiecte, trebuie să văd că iese ceva din mâna mea.

Care este cel mai nou lucru pe care l-ați învățat?

Aș putea să vorbesc despre aranjamentele din grădină, care mă încântă. Dar am descoperit că îmi plac foarte mult momentele spontane. Am prieteni în Budapesta și în Londra alături de care, o dată la câteva luni, fac o „nebunie“. Ne sunăm și ne propunem „Hai să ne întâlnim la Scala din Milano!“. Ne urcăm în avion și ne întâlnim. Am niște prieteni fantastici, de care orice om are nevoie. Nu ne reproșăm că nu vorbim zilnic, dar ne suntem aproape. Ne sunăm de zilele de naștere și de sărbători, iar aceste întâlniri spontane ne îmbogățesc. Mi-am dat seama că prietenia noastră durează de ani buni și că întâlnirile sunt un liant puternic în care ne bucurăm de prezența celorlalți, ne sfătuim, ne ajutăm. Am învățat că prietenia nu se numără în zile, ci în întâlniri rare, dar bogate în emoții.

Citește și La cafea cu… Sonia Năstase

Îmi povesteați la un moment dat despre călătorii și despre faptul că vă place foarte mult România. Care este cel mai frumos loc care v-a inspirat pe meleagurile noastre?

Mă simt foarte legată de Reșița, locul în care m-am născut. Am fost acum 10 ani prima dată și am făcut cunoștință cu acest oraș minunat, însă am găsit acolo o singurătate copleșitoare. Este dureros să știu că acum 50 de ani era o zonă atât de vie și acum este aproape sălbatic. Am fost și în câteva sate din împrejurimi, iar oamenii sunt atât de primitori și frumoși. În copilărie am călătorit foarte mult prin țară și mai ales la bunicii din Ardeal. Îmi plac mult rădăcinile noastre românești. Avem o țară superbă și acesta este și motivul pentru care nu am plecat de aici, căci dacă plecăm toți, cine mai rămâne?

Care e cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o în ultimii 25 de ani de business?

În primul rând, să fii corect cu clientul. În momentul în care tu ești cinstit, îl educi, îl lămurești, îi arăți, toată lumea va avea de câștigat. Recunosc, am profitat de multe curente și trenduri ale societății, dar m-am preocupat foarte mult să înțeleg piața. Nu am așteptat să vină oamenii să îmi povestească, ci m-am dus eu către client să îl întreb ori să îl ajut. Vorbeam foarte mult cu clienții și partenerii mei pentru a lua pulsul real al pieței. Dezvoltam câte o strategie de vânzare pentru fiecare magazin în parte, pentru că cerințele erau altele.

Le spun copiilor mei – pentru că așa-i numesc pe angajați, cum i-am ajutat în perioada ’93-’97 pe antreprenori să-și creeze un business. Lucrurile erau foarte confuze, nu exista singuranță și nu avea rost să cumperi device-uri dacă nu aveai venituri stabile, așa că eu îi încurajam închiriindu-le calculatoare second-hand. Am introdus foarte multe concepte noi care i-au ajutat pe oameni să-și înceapă afaceri. Pe toate însă le-am facut pentru că am ascultat și am comunicat. Comunicarea este cheia.

Am trecut prin multe etape în care a trebuit s-o iau de la zero în business-ul acesta și nu a existat niciodată să spun „nu pot“. Pentru mine „n-am timp“ sau „nu pot“ sunt echivalente cu „nu vreau“. Abia atunci când reîncepi de la zero de nenumărate ori și îți poți dezvolta ideea, ai satisfacția că ai reușit. Și când îți vezi echipa mulțumită, pentru că businessul este despre oameni, nu despre cifre.

Citește și La cafea cu… Andreea și Adrian Buga

Vă place cafeaua și vă place și adrenalina din business. Care sunt lucrurile pe care le găsiți asemănătoare între cele două elemente?

Și businessul și cafeaua te țin treaz, în stare de alertă. Totul este să nu faci excese, pentru că amândouă, în exces, pot dăuna. De asemenea, orice business trebuie făcut din pasiune, exact așa cum alegi să savurezi cafeaua. Dacă nu îți faci treaba cu plăcere și lași munca să devină o corvoada, mai bine nu faci business. Exact așa cum, dacă nu-ți place gustul cafelei, nu o bei.

 

Care au fost provocările vieții care v-au ajutat să vă construiți?

Am fost întotdeauna încăpățânată, iar în business, luptele alături de concurență mi-au făcut foarte bine. M-au călit. De tânără mi-a făcut bine și primul divorț, pentru că eram foarte rău tratată. M-am trezit atunci când m-am gândit cât de respectată și apreciată eram în facultate de profesori care predau în toată lumea și, dintr-un om cumsecade și cuminte, m-am transformat.

Nu am renunțat să fiu politicoasă sau darnică, dar am început să-mi spun părerile. Avem acest drept de a comunica și cred că putem refuza într-un mod civilizat. Mai târziu, am învățat de la Steve Jobs că nu ai voie niciodată să vorbești de rău concurența. Tradus, e ca și cum ai bârfi pe cineva care nu e prezent.

Țin minte cum, în prezentări, sublinia faptul că el este singurul care poate compara produsul Apple cu unul produs de concurență, însă fără să fie în detrimentul celui din urmă. Corectitudine. Asta am învățat de la Steve Jobs. Câte companii și-au recunoscut vreodată vina? În 1998 Apple și-a asumat că a avut o politică de marketing greșită și Steve Jobs și-a cerut scuze public. Așa a câștigat simpatie. Prin onestitate. Valoare valabilă în orice situație din viață.

Adresa:

Maison 13, Str. Dumbrava Rosie nr. 2

Parteneriatul dintre Forbes și Nespresso, denumit sugestiv ‘La cafea cu…’ se bazează pe legătura inepuizabilă dintre inspirație și frumos, dintre emoție și sensibilitate. Nespresso este prin definiție un brand inspirațional ce caută în permanență să îmbogățească calitativ timpul pe care ni-l dedicăm, clipele de liniște și evadare din cotidian. De aceea, savurarea unei cafele Nespresso este o experiență inegalabilă, iar textura bogată și aromele inconfundabile ale cafelei Nespresso sunt alegerea perfectă pentru aceste momente speciale care ne aduc idei și inspirație. Nespresso și Forbes vă invită să savurați o cafea excepțională în compania unor povești extraordinare, pline de inspirație și frumos.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii