Cautare




, Contributor

Lifestyle |
|

Kofola, cola cehilor și slovacilor, băutura a cărei rețetă este secretă și astăzi

Dacă la noi băuturile Epocii de aur au fost de mult uitate, cehii și slovacii continuă să bea Kofola, alternativa locală la sucurile vestice pe bază de cola, creată în 1959 și a cărei rețetă este secretă și astăzi.
Kofola

Principiul sovietic potrivit căruia „tot ce face Occidentul putem face și noi, ba chiar mai bine”, a gâdilat orgoliul naționalist al liderilor unora dintre țările aflate de partea nefericită a Cortinei de fier. În domeniul sucurilor și al băuturilor carbogazoase, respectivul principiu s-a materializat, în România, în Ci-Co și Brifcor; Germania de Est avea Vita Cola, Kaffee Cola și Quick Cola, polonezii beau Polo Cockta, iar rușii Baikal (nu, nu e o vodcă); în Iugoslavia se bea Cockta și în Cehoslovacia Kofola. Spre deosebire de suratele din blocul estic, Kofola a supraviețuit și este și astăzi savurată în Cehia și Slovacia.

Kofola este o băutură nealcoolică, creată din ordinul statului cehoslovac ca alternativă la Pepsi-Cola și Coca-Cola, extrem de scumpe în țările comuniste în anii 60. La sfârșitul anilor 50, cercetătorul slovac Zdeněk Blažek a primit sarcina de a crea o băutură care să rivalizeze cu cele ale americanilor, dar cu ingredientele existente în Cehoslovacia. Blažek a folosit rețeta unui sirop pe bază de extract de semințe de cola, denumit Syrupus Colae și brevetat în 1887 de un farmacist din Opava, pe nume Gustav Hell. La acesta a adăugat alte 14 plante și fructe, rezultatul fiind siropul Kofo, a cărui rețetă a rămas secretă din 1959 și până astăzi.

Curând, băutura a devenit atât de populară – în 1970 se vindeau 180 de milioane de litri – încât Cehoslovacia a rămas fără anumite plante care se numărau printre ingredientele Kofola, și a fost nevoie ca acestea să fie importate.

În 1989, odată cu Revoluția de catifea, Kofola cunoaște o perioadă de declin. Compania îmbuteliatoare își schimbă de câteva ori proprietarii, până când este achiziționată, în 1993, de un om de afaceri grec care decide să readucă populara băutură la gloria de altă dată.

Kofola se servește atât îmbuteliată, cât și draft, în barurile din Bratislava, iar pagina sa de pe Facebook are aproape o jumătate de milion de urmăritori, ceea ce o face să fie unul dintre cele mai populare branduri din țară în social media.

Nu e de neglijat faptul că Kofola nu conține acid fosforic și are cu 30% mai puțin zahăr decât mulți dintre competitorii săi. Deși are un gust pe care mulți îl descriu ca fiind asemănător cu  Jägermeister, Kofola nu conține alcool. Cehii și slovacii nu o consideră o imitație de Coca-Cola sau Pepsi, ci o băutură unică a cărei savoare este dată și de asocierea cu un trecut care, bun sau rău, trezește nostalgii pentru mulți. Sau, cum spunea sloganul cu care se vindea Kofola acum 20 de ani, If you love her, nothing else matters.

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii