Cautare




, Redactor

Reporter în căutare de oameni și povești.

Gastronomie |
|

Kiosque des Douceurs – Arta dintr-un macaron

Dacă vii dinspre Calea Griviței, pe dreapta, la capătul străzii Soveja din București, dai peste un gard înalt, lila. Apeși soneria, poarta se deschide și, deodată, auzi o voce: „Mai întâi, trebuie să treceți de grădină!”
DSC_8485

Te întâmpină, în cadrul unei uși, o doamnă tunsă scurt, zâmbitoare, îmbrăcată într-o uniformă albă. În partea dreaptă a pieptului îi poți citi numele: Nicoleta Bădescu, iar sub Ecole de boulangerie et patisserie de Paris. Intri, iar înăuntru miroase amețitor a vanilie și a trandafiri. „Acesta este atelierul meu de macarons. Luați loc până vă aduc eu să gustați ceva.” Te așezi și aștepti nu numai să mănânci o delicatesă, ci mai ales să asculți o poveste uimitoare.

Puțină istorie

Nicoleta Bădescu s-a născut în București. În anul 1990, a intrat a doua la Politehnică, fiind olimpică la matematică. Dar generația ei visa libertate. Doi ani mai târziu, a fost admisă la École Centrale Paris, despre care spune că este „Grande École d‘Ingénieurs”. Condiția era să treacă de primul an pentru a-și putea duce la bun sfârșit studiile. I s-a permis să dea examenele în engleză până învăța limba franceză. Toate i-au reușit, iar timp de 20 de ani Franța i-a fost casă. Și tot acolo și-a construit o carieră despre care rar ai ocazia să auzi.

Nicoleta Bădescu a lucrat în multinaționale de lux, la nivel executiv: 5 ani la L’Oréal și 10 la Louis Vuitton. Povestește cu încântare despre această perioadă, în care a învățat ce înseamnă detaliul, rafinamentul și precizia. În 2006, i s-a propus să se întoarcă în România, la Sibiu, pentru a conduce o uzină Louis Vuitton. Dar nici gând să rămână definitiv. „M-am întors, am lucrat aici un an și jumătate. A fost modalitatea prin care am vrut să mă răscumpăr față de România.”

În 2007, și-a cunoscut viitorul soț, francez, în avionul dintre Paris și București. La momentul respectiv, el lucra pentru Renault și i-a propus să rămână în România și să pună bazele unei afaceri. Dar Nicoleta nu a acceptat și s-au întors împreună în Franța, unde s-a născut fiul lor.

Peste ceva vreme, soțul a revenit la ideea de a se muta în România, dar de data aceasta cu un plan mai concret. Nicoleta povestește, râzând, ce i-a spus atunci soțul: „Ție întotdeauna ți-a plăcut să faci prăjituri. Te duci și-ți iei diploma și mergem în România”. Nicoleta a privit cu alți ochi această posibilă schimbare de viață.  S-a gândit că, în acest fel, copilul ei și-ar cunoaște originile și ar învăța să vorbească românește. „M-am dus și mi-am luat diploma de patiser la vreo patruzeci și ceva de ani.”

Cofetăria – instituție națională

Să fii cofetar în Franța nu e același lucru ca în România. „La ei, este o instituție de stat”, explică Nicoleta, deoarece presupune multă rigoare și disciplină. Examenul durează opt ore, trebuie să știi 50 de rețete din patrimoniul cultural francez. „Examinatorii urmăresc să vadă dacă îți bagi o singură dată degetul în gură. Dacă faci așa ceva, ești eliminat. Dar dacă ai învățat să lucrezi bine și ai reflexele bune, nu te gândești niciodată să-ți bagi degetul în gură, explică Nicoleta.

Ulterior, a lucrat, vreme de un an și jumătate, în diferite cofetării și patiserii pentru a căpăta experință în acest domeniu. Dar locul unde a învățat cele mai multe lucruri este restaurantul parizian Taillevent, cu trei stele Michelin, unde a avut șansa să-l întâlnească pe faimosul chef pâtissier Gilles Bajolle. În 2015, s-a întors în România și, împreună cu soțul, a cumpărat o casă la parterul căreia a amenjat laboratorul Nicoletei Bădescu, cea care urma să devină artizanul-antreprenor. Sau invers.

Kiosque des Douceurs

La sfârșitul lui 2016, în Dorobanți, în Mario Plaza a apărut Kiosque des Douceurs Paris-Bucharest, un magazin de macarons și ciocolată. Numele Kiosque des Douceurs este cel al unui business înființat în Franța de Nicoleta. Pentru că i-a fost foarte drag, a ales să-l păstreze, dar a adăugat cele două orașe în care s-a format ca om. „Plus că este un colț de Franța pe care l-am adus la București.”

Nicoleta a venit cu un concept de produs bun, autentic și făcut din ingrediente naturale. Face macarons cu 20% mai puțin zahăr față de rețeta originală, pentru ca gustul de fruct să fie mai puternic. În prezent, prepară 20 de arome de macarons, iar preferatele românilor sunt vanilie, fistic și mango. „Eu, aici, a trebuit să fac și o educație a gustului. Mulți îmi spuneau că de ce să cumpere de la mine, când găsesc în altă parte mai ieftin.” La început, avea 80% clienți străini, iar în prezent a ajuns la 30% străini și restul români.

Cea mai mare victorie despre care Nicoleta povestește cu mândrie a fost atunci când Ambasada Franței a comandat, la Kiosque, pentru petrecerea de 14 iulie, două Turnuri Eiffel cu macarons. „Pentru mine asta a însemnat, pe de-o parte, că produsul corespunde standardelor franțuzești, iar pe de alta faptul că suntem recunoscuți pe o piață mică, de nișă.”

Au investit în Kiosque 100.000 de euro. Nicoleta nu a vrut să depășească această sumă. Pentru România este foarte mult, pentru Franța – foarte puțin. „Când acești bani provin din buzunarul personal, te uiți altfel la ei.” În trei ani, și-a propus să-și recupereze investiția. „Acum, reușim să facem să meargă afacerea. Nu câștigăm, dar nu mai dăm din buzunar.”

De la 1 septembrie, Kiosque des Douceurs se găsește și în Jolie Ville, un centru comercial din Pipera. Decizia de a deschide și acolo este ușor nostimă, în viziunea Nicoletei. „Clienții ne-au spus «haideți în Pipera pentru că în Dorobanți nu avem unde să parcăm».”

Nicoleta este de părere că antreprenoriatul nu este pentru toată lumea. Este un domeniu în care încerci.„Noi nu am venit în România ca să ne îmbogățim, ci ca să fim on our own. Când ești în multinațională și ai acționari, îți dorești ca la un moment dat să poți lua deciziile singur.”

Valori

Dacă o întrebi pe Nicoleta Bădescu cum definește reușita, nu știe să răspundă. „Faptul că mie îmi face plăcere ceea ce fac este cea mai mare reușită.” Dar pe lângă reușita personală mai este vorba despre valorile pe care le promovează. Cele mai importante sunt respectul față de client, calitatea și autenticitatea produsului. „Clientul, dacă nu se simte considerat, nu se întoarce.”

În ceea ce privește modul de lucru al produselor, Nicoleta își dorește să ofere gust bun. De aceea, cumpără untul și frișca doar din Franța, iar fructele din România. Nicoleta vorbește despre macarons ca despre mici opere de artă, care solicită mare atenție atât în procesul de creație, cât și după, la păstrare. „Un macaron adevărat este neted, are picioruș, trebuie să fie crocant în exterior și moale înăuntru. Macarons trebuie lăsate la frigider două-trei zile. E un joc de răbdare. Altfel, ai impresia că mănânci o chestie tare, fără niciun gust.”

Și tot gastronomia a învățat-o că nu există secrete în privința muncii pe care o face. De aceea, vrea să le transmită și altora din cunoștințele și din pasiunea ei. Anul trecut, a lansat cursuri de macarons, ecleruri și ciocolată pentru oricine este dornic să creeze un produs bun cu propriile mâini. „Mă regăsesc aici în ideea de a împărtăși ceea ce știu, de a-i învăța și pe alții.” Astfel, trec pragul laboratorului clienți sau, pur și simplu, oameni care vor să descopere altceva și care pot petrece alături de Nicoleta o zi plăcută și relaxantă. „Pentru că ne distrăm, iar la final toată lumea este mulțumită.”

Momentan, Nicoleta este fericită că poate să le ofere românilor altceva în materie de gust. Iar atâta vreme cât se va regăsi în ceea ce face, va continua şi va rămâne în România. Mai spune că  astăzi e foarte greu să spui ce înseamnă definitiv, mai cu seamă să ți-l asumi. Dar cheia este să încerci să adaugi experiențe noi la cele pe care le-ai acumulat deja. „Totul e să nu aștepți să-ți cadă para mălăiață.”

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii