Cautare




, Contributor

Forbes Kids |
|

„Jurnalul de scriitor” – un proiect dedicat adolescenților

Prin proiectul Jurnal de Scriitor, Școala de Valori își dorește să genereze sporirea consumului de cărți și, implicit, cultură scrisă, pentru grupul de referință prin intermediul întâlnirilor cu tinerii scriitori români și a cluburilor de lectură.
FORBES 1 - FOCSANI

Școala de Valori a luat atitudine atunci când a înțeles, după întâlniri cu mii de tineri, că, deși există potențial și o sete imensă de cunoaștere, sunt tineri care sunt încă timizi în relația cu cărțile. Este ca și cum cărțile înseamnă trecut pentru mulți dintre ei, iar ei, cei cărora li se suflă în ceafă tot timpul să se uite la viitor, nu mai au timp să citească ceva ce oricum nu se mai întoarce. Așa că, Școala de Valori i-a adus în prezent. Sau, mai bine spus, a adus prezentul la ei, prin cărți și autori contemporani care să le spulbere convingerea că scrisul și cititul sunt demodate și că vor pieri curând. Nu, scrisul este nemuritor și avem nevoie să credem asta.

Vicepreședintele organizației, Elena Vasilică, împărtășește:

”Unii oameni, pur și simplu, reușesc să îți insufle curiozitatea și plăcerea de a citi. În cazul meu, a fost profesorul de matematică din liceu. Fiecare oră de matematică începea  cu un citat din cărțile pe care domnul Popoiu le citea.  Mă determina să caut, să cunosc, să descopăr. Tabla neagră plină cu integrale avea în partea dreaptă citate scrise cu cretă albă. Cele mai dulci amintiri din liceu sunt legate de aceste citate și de mini-biografiile autorilor lor. Am citit pe nerăsuflate cărțile lui Mircea Elide, cât am fost în liceu. Mi-a părut foarte rău când am aflat că a murit după doi ani de la momentul nașterii mele. Mi-ar fi plăcut extrem de mult să văd cum este ”omul” Eliade. Sper că participanții din cele patru școli să fi avut parte de experiența pe care eu mi-am dorit-o: să îi cunoască față în față pe scriitorii cărților care îi ajută să se descopere și să exploreze! Jurnal de Scriitor ocupă un loc de onoare printre proiectele pe care le-am inițiat în Școala de Valori, fiind legat atât de motivația personală, cât și de nevoia cât mai presantă de creștere a gradului de alfabetizare și de dezvoltare a potențialului creativ al tinerilor prin lectură.

Potrivit unui studiu recent Eurostat, numărul românilor care citesc cel puțin o carte pe lună este sub 3% (doar 2,8%); în aceeași ordine de idei, Eurostat spune că un cetățean român cheltuie în medie între 12 și 15 lei pe an pentru cărţi – mult sub media Uniunii Europene. Asociația Școala de Valori este preocupată în mod direct de sporirea accesului la cultură pentru tinerii care provin din zone defavorizate cultural și ne dorim sprijinirea acestora în demersul consumului de cultură scrisă, prin intermediul programelor culturale creionate în mod special pentru aceasta.

Jurnal de Scriitor abordează subiectul dureros al analfabetismului funcțional. Studiul ”Scăderea analfabetismului funcțional”, realizat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale indică o rată a analfabetismului funcțional în rândul adolescenților din România ce depășește 40%, iar această cifră este cu atât mai alarmantă, cu cât este de două ori mai mare decât media europeană, care se plasează la 20%. Proiectul de față abordează aspectul analfabetismului funcțional în rândul a mai mult de 100 de adolescenți participanți, din 4 localități din România, prin intermediul unor cluburi de lectură, în cadrul cărora patru scriitori au purtat, de-a lungul a patru întâlniri recurente, discuții de interpretare a textelor literare pe care adolescenții le-au citit în urma recomandărilor făcute de scriitori. În perioada martie 2019, adolescenții au cunoscut o serie de cărți recomandate care să le trezească pasiunea pentru citit, iar participarea la întâlniri a fost menită  să le modeleze creativitatea, gândirea critică, abilitățile de interpretare, sinteză și comunicare.

Stimularea interesului participanților pentru lectură este o măsură care are impact direct asupra analfabetismului funcțional. Interpretarea textului, folosită în cadrul cluburilor de lectură, este o metodă care acționează gândirea logică și solicită exprimarea și exersarea vocabularului.

Scriitorii, cum au ajuns cărțile vii la adolescenți din localități precum Săcele, Răcari, Focșani și Câmpina?

Ai putea spune că legile imbatabile ale fizicii au adus cărțile și pe Bogdan Coșa la clubul de lectură format în Săcele la Liceul Tehnologic “Victor Jinga”, pe Elena Vlădăreanu la liceenii din Răcari ai Liceului Teoretic “Ion Ghica”, pe Mihai Duțescu în Câmpina la Colegiul Național “Nicolae Grigorescu”, iar pe Cristina Ispas la Focșani, la Școala Gimnazială “Alexandru Vlahuță”. Este adevărat, la fel de adevărat precum faptul că fiecare grup a avut de trăit experiența unică a unui cerc în care literatura stă în mijloc și învață pe fiecare un limbaj comun de manifestare a prețuirii față de realitatea vieții.

Cei patru scriitori contemporani au fost atrași de ideea de a se întâlni, într-un cadru informal, cu publicul tânăr din 4 localități în care mai rar ajung scriitori. Argumentul cu cea mai mare pondere a fost faptul că întâlnirile urmau să fie recurente, iar această perspectivă – posibilitatea de a crea un dialog susținut, un demers continuu, un schimb de păreri asupra cărora se poate reveni de la o întâlnire la alta, ocazia de a construi un caz al literaturii – a fost inedită și atrăgătoare. Pentru Bogdan Coșa, Elena Vlădăreanu, Mihai Duțescu, Cristina Ispas – scriitorii din Jurnal de scriitor – proiectul a fost un Da instant, iar pentru Școala de Valori, acest răspuns a devenit o dovadă fermă că are la bord oameni care își iubesc profesia și că proiectul va rezolva ce și-a propus.

Dar, dincolo de asta, se întrevede și altă perspectivă: orice scriitor își dorește să se întâlnească cu niște adolescenți care își doresc să se întâlnească cu un scriitor – una dintre motivațiile celor patru scriitori a fost faptul că niște adolescenți din Săcele, Răcari, Focșani și Câmpina își doreau să îi audă povestind despre literatură – nu neapărat despre ceea ce scriu ei, ci despre ceea ce îi preocupă pe ei, despre zona lor de expertiză.

Cel puțin scurtcircuit, acel puternic scurtcircuit 

“A fost de-a dreptul revelator, atât pentru copii, cât și pentru mine, să trecem împreună prin această experiență. Am acceptat fără să clipesc provocarea lansată de echipa Școala de Valori, chiar dacă nu mai avusesem astfel de experiențe la clasă. Dar, cumva, totul a decurs cu naturalețe.

 Provocați de Bogdan cu tot felul de întrebări, am simțit mândria cum îmi invadează corpul în momentul în care copiii știau clar cum să se poziționeze în conversație și cum să-și exprime sentimentele vis-a vis de subiectul discutat.

 Cu siguranță, și cei care au ales să-și păstreze încă intactă și nealterată timiditatea, și nu au avut curajul să vorbească sau să răspundă provocărilor în prima întâlnire, au avut parte de o “scurtcircuitare” a centrului lor de interese. Pentru că nu a fost vorba doar de cărți. A fost vorba despre dragostea adolescentină, șocul folosirii în scris a cuvintelor obscene, suferință, fotbal, handbal, somn, silă, milă, revoltă…

Dar, dincolo de toate, ei sunt singurii copii din Gîrcin care se vor mândri că au stat lungiți pe jos, în clasă, și au împărțit aceeași podea cu un scriitor care nu e mort.”  –  profesoara Mihaela Cosoreci

Școala de Valori se întreabă și ea acum dacă proiectul a fost, de fapt, despre cărți și literatură contemporană sau despre elevi în contact cu sentimentele lor. Este puțin înfricoșător să știi că te-ai băgat în sufletul colectiv al unui grup format din 400 de oameni la început de drum, care abia încep să se comunice conștient. Că te-ai dus în mijlocul lor și le-ai zis că este posibil să trăiască mai multe vieți atunci când citesc. Este o responsabilitate mare să dai speranță și să speri că în tăcerea lor, oamenii noi trag concluziile bune pentru ei și viitorul lor. În același timp, curajul de a încerca este ceva de care o organizație care face educație centrată pe valori nu poate fugi.

 

Proiectul Jurnal de Scriitor este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național și implementat cu susținerea partenerilor Avis, Forbes, Goethe Institut și Radio România Cultural.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii