Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Educaţie |
|

Jurnal de Scriitor, proiectul demarat de Școala de Valori, care promovează cultura scrisă

În cadrul proiectului “Jurnal de Scriitor” demarat de Asociația Școala de Valori ediția 2019, peste 365 de tineri din Săcele, Răcari, Câmpina și Focșani au fost expuși literaturii contemporane și experiențelor personale povestite de patru scriitori români, experiențe care au vorbit despre modul în care literatura, prin simplul act al lecturii, a constituit un factor de schimbare în parcursul lor personal. 
FORBES 5 - CAMPINA

Potrivit unui studiu recent Eurostat, numărul românilor care citesc cel puțin o carte pe lună este sub 3% (doar 2,8%); în aceeași ordine de idei, Eurostat spune că un cetățean român cheltuieşte în medie între 12 și 15 lei pe an pentru cărţi – mult sub media Uniunii Europene. Datele culese de Institutul Naţional de Cercetare în Cultură spun că unul din cinci români nu a citit niciodată o carte. Studiul ”Scăderea analfabetismului funcțional”, realizat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale relevă că rata analfabetismului funcțional în rândul adolescenților din România depășește 40%, iar această cifră este cu atât mai alarmantă, cu cât este de 2,5 mai mare decât media europeană, care se plasează la 20%.

Cu ajutorul proiectului Jurnal de Scriitor, în luna martie 2019, cititul a fost promovat în rândul tinerilor din comunitățile: Săcele – Liceul Tehnologic “Victor Jinga”, Răcari – Liceul Teoretic Ion Ghica, Câmpina – Colegiul Național Nicolae Grigorescu și Focșani – Școala Gimnazială Alexandru Vlahuță.  Jurnal de Scriitor este un proiect implementat de Școala de Valori, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național, creat cu scopul de a promova cultura scrisă și de a  face cunoscută plăcerea cititului în rândul tinerilor.

”Unii oameni, pur și simplu, reușesc să îți insufle curiozitatea și plăcerea de a citi. În cazul meu, a fost profesorul de matematică din liceu. Fiecare oră de matematică începea cu un citat din cărțile pe care domnul Popoiu le citea. Mă determina să caut, să cunosc, să descopăr. Tabla neagră plină cu integrale avea în partea dreaptă citate scrise cu cretă albă. Cele mai dulci amintiri din liceu sunt legate de aceste citate și de mini-biografiile autorilor lor. Am citit pe nerăsuflate cărțile lui Mircea Eliade, cât am fost în liceu. Mi-a părut foarte rău când am aflat că a murit după doi ani de la momentul nașterii mele. Mi-ar fi plăcut extrem de mult să văd cum este ”omul” Eliade. Sper că participanții din cele patru școli să fi avut parte de experiența pe care eu mi-am dorit-o: să îi cunoască față în față pe scriitorii cărților care îi ajută să se descopere și să exploreze! “Jurnal de Scriitor” ocupă un loc de onoare printre proiectele pe care le-am inițiat în Școala de Valori, fiind legat atât de motivația personală, cât și de nevoia cât mai presantă de creștere a gradului de alfabetizare și de dezvoltare a potențialului creativ al tinerilor prin lectură.” – Elena Vasilică, Vicepreședintele organizației Școala de Valori

Scriitorii care au încuviințat să se dedice cauzei și care au stârnit intriga literaturii în sufletele a peste 100 de tineri sunt: Bogdan Coșa (în Săcele), Elena Vlădăreanu (în Răcari), Mihai Duțescu (în Câmpina), Cristina Ispas (în Focșani)

Școala de Valori a ales aceste patru comunități cu un specific divers și cu un numitor comun: lipsa unei scene literare active, care să stimuleze apetența pentru lectură. Pentru a împlini scopul primordial al proiectului – promovarea lecturii în rândul tinerei generații, prin medierea dialogului literar între tinerii din zone defavorizate cultural și scriitorii contemporani – evenimentul central al proiectului a fost ciclul de cinci întâlniri consecutive realizate de patru tineri scriitori români cu patru grupuri de tineri din cele patru comunități .

Prima întâlnire a avut rol de prim contact între scriitorii și elevii participanți. Această întâlnire și-a propus și un impact la nivel de conștientizare și poziționare mentală față de literatură. Următoarele patru întâlniri din setul de cinci întâlniri consecutive au avut loc în cercuri restrânse, create sub forma unor grupuri de lucru de mărimi mai mici (15-25 participanți) cu care scriitorii au creat un club de lectură, unde s-a lucrat la nivel de percepție a literaturii și consum de carte. Scriitorii au avut misiunea de a întocmi, fiecare, câte o listă de titluri diferită pentru fiecare din cele patru întâlniri, ținând cont de scopul principal al acestor recomandări: de faptul că ele trebuie să planteze dragostea față de citit în inima acestor tineri. Au fost aduse în discuție opere ale unor autori precum: Gellu Naum, Elena Ferrante, Franz Kafka, Mircea Ivănescu, Rolf Bossert, Ludmila Uliţkaia, Augustin Cupşa, Ionuț Chiva și alții.

Proiectul a reușit să spulbere atât preconcepții legate de literatură, cât și despre posibilitățile personale de dezvoltare ale lor, ale elevilor. Toate aceste schimbări s-au dezvoltat pe pământul fertil al unor conexiuni veridice scriitor – elev, create într-un spațiu de acceptare, respect, prețuire.
Din mărturisirile scriitorilor despre experiența lor în formarea și ghidarea cluburilor de lectură, putem observa mai mult decât o schimbare la nivel de percepție asupra literaturii, putem observa cum tinerii fac alegeri noi, cum “a citi” devine, dintr-o rușine de a fi altfel – o mândrie, cum își dau seama că “literatura” este și pentru ei accesibilă și deschisă, indiferent de ce anume le place să citească, cât au citit până în acest moment, indiferent de cum arată mediul în care trăiesc sau ce meserii ori obiceiuri de comportament au părinții lor.

“M-am bucurat că una dintre fetiţe mi-a spus că a mai convins alte patru (toate aflate în sală) să citească, iar cu cea care deja citea foarte mult, îmi propun să încep o corespondenţă de tip clasic, prin scrisori fizice, transmise prin poştă.” – Cristina Ispas, scriitoare

“O mână de copii din prima tranșă de participanți, clasele a șasea și a șaptea, chiar au îngrămădit-o pe bibliotecară să le facă permis de împrumut la sfârșitul atelierului, dându-și coate și râzând la mine din ciorchinele făcut în jurul femeii excedate.” – Bogdan Coșa, scriitor

Descoperă impactul proiectului “Jurnal de Scriitor”, cât și despre alte descoperiri înregistrate de scriitori, află mai multe accesând: https://scoaladevalori.ro/patru-scriitori-fata-in-fata-cu-adolescentii/.

Jurnal de Scriitor este un proiect coordonat de Școala de Valori, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național și implementat cu susținerea partenerilor Avis, Forbes, Goethe Institut și Radio România Cultural.

Școala de Valori este o organizație non-guvernamentală apărută în 2009 ca urmare a unei idei îndrăznețe a mai multor tineri întreprinzători. În toate ”viitorurile posibile”, vor avea succes aceia care își explorează potențialul și învață să se auto-depășească, colaborează cu celelalte generații și caută activ oportunități astfel încât să contribuie la transformarea societății, oferind bunăstare generațiilor prezente și viitoare. Misiunea Școlii de Valori este aceea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor lor vieți, fiind singura asociație din România care implementează în programele sale educația centrată pe valori. Acest model educațional implică dezvoltarea de competențe împărțite pe patru arii: dezvoltarea caracterului, explorarea personalității, implicare civică și well-being. Școala de Valori dezvoltă patru programe educaționale naționale: Adoptă un Liceu, Excepționalii, Laboratorul de Cariere și Arcademia prin care contribuie activ la dezvoltarea educației din România, oferind cunoaștere și îndrumare tinerilor și profesorilor. Pentru mai multe informaţii, vă rugăm să vizitaţi website-ul, paginile de Facebook și LinkedIn dedicate.

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii