Cautare




, Contributor

Parfumuri |
|

Jean-Pierre Grivory – portretul unui pasionat de fragranțe

„Întâlnirea mea cu Salvador Dalí rămâne una dintre cele mai mari emoții din viața mea”, povestește Jean-Pierre Grivory, care după 45 de ani de implicare în parfumerie, păstrează vii amintirile, lecțiile și momentele care l-au modelat.
MR GRIVORY 2 22018

Pe vremea când companiile căutau oamenii pentru angajare, și nu invers, Jean-Pierre Grivory, actualul președinte-director general al Cofinluxe, a primit două opțiuni: o companie de parfumerie sau una de camioane. Deși cea din urmă oferea salariul cel mai mare, alegerea a fost ușoară: industria parfumieră.

„Nu am lucrat niciodată pentru bani, nu ei mă pun în mișcare, ci pasiunea. Fie fac un lucru din pasiune, fie nu îl fac deloc. Din fericire, parfumeria este un job al pasiunii.”

Lucrând la departamentul de export, Jean-Pierre a înțeles cel mai important lucru pentru un business: să fii relevant și adaptat pe piață. Iar apoi, să completezi această lecție cu propria viziune.

Pentru el, această viziune a însemnat asocierea parfumului cu arta, și nu cu moda. Ceea ce l-a condus către pictorul său preferat, o colecție de parfumuri semnate de însuși Dalí și o viață dedicată fragranțelor.

Conceptul pe care îl avea pe hârtie era solid: un parfum după „chipul și asemănarea lui Dalí”. A avut încredere în ideea sa, i-a scris pictorului – prezentându-i planul de acțiune, iar 15 zile mai târziu, în 1982, Jean Pierre era invitat la castelul lui Salvador Dalí pentru a discuta viitorul.

Cum a fost întâlnirea cu Salvador Dalí, pictorul dumneavoastră preferat?

Întâlnirea mea cu Salvador Dalí rămâne una dintre cele mai mari emoții din viața mea. Mă simțeam foarte rușinat pentru că un tânăr antreprenor, pasionat de artă și parfum ca mine, se întâlnea cu unul dintre cei mai mari artiști din istoria artei, în castelul său de la Púbol, pentru a dezvolta un parfum care să îi poarte numele. Mă pișcam să văd dacă nu visez.

Eram pregătit să întâlnesc un om arogant, însă era cât se poate de normal, m-a primit cu bunăvoință și simplitate. Cu toate acestea, el putea fi arogant, în special cu cei pretențiosi, însă în prezența mea nu avea nimic de dovedit, mai ales că eu eram foarte impresionat și recunoscător pentru acel rar moment pe care îl trăiam.

Nu m-a întrebat nimic despre trecutul meu, despre produsele pe care le creasem anterior, despre compania mea, despre planul meu de construire a unui parfum care avea să îi poarte numele, era concentrat doar pe viitor.

Cum v-a influențat această întâlnire?

Cu siguranță întâlnirea cu el și crearea primului parfum de artă a schimbat complet dimensiunea și imaginea companiei mele, inclusiv pe mine, care până la acel moment creasem doar produse de masă, având concepte neconvenționale, precum Café, Taxi sau Watt. Cei care nu își reaminteau numele meu și mă numeau Mister Café începeau să mă numească Mister Dalí.

Întâlnirea mea cu el mi-a dovedit că artiștii mari și talentați sunt simpli, iar faptul că o asemenea personalitate mi-a oferit șansa să cred în ideile mele m-a învățat și pe mine, ulterior, să lucrez cu oameni tineri.

Există vreun moment pe care l-ați trăit alături de artist și care încă vă emoționează?

A lucra cu Salvador Dalí a fost o aventură plină de anecdote. O amintire care încă mă pune pe gânduri se referă la timp și coincidențe.

În noiembre 1988, un prieten, general manager la una dintre cele mai mari agenții de publicitate din Franța, m-a sunat și mi-a spus că o campanie de publicitate programată pentru ianuarie 1989, compusă din 600 de reclame în Paris, tocmai ce fusese închisă de către agenția clientului. El nu putea să facă rost de o altă confirmare, din partea altei agenții, într-un timp atât de scurt și nici să lase panourile goale. Mi-a spus că este dispus să-mi ofere campania în schimbul plății serviciilor tehnice.

Era cu siguranță cea mai bună afacere într-un timp atât de scurt. Am acceptat, neștiind data lansării campaniei. Am fost informat apoi că lansarea va avea loc pe 23 ianuarie 1989, iar Salvador Dalí a murit fix în acea dimineață, la ora 10.

În timp ce povestesc încă mă cuprind fiori. Era prea târziu să schimbăm ceva. Însă pentru el, moartea nu era sfârșitul vieții, ci accesul către imortalitate. Ceea ce a însemnat pentru mine un mesaj postmortem al celui care obișnuia să scrie: „Dintre cele cinci simțuri, mirosul este fără îndoială cel care mărturisește cel mai bine ideea imortalității.”

 

Aș vrea să discutăm puțin despre parfumurile care îi poartă numele, cum s-au născut cele trei colecții?

A fost cu siguranță un artist multiplu, care și-a extins creativitatea în mai multe domenii, lucrând inclusiv cu giuvaiere. A creat o colecție de bijuterii, pentru care astăzi există un muzeu dedicat, în Figueras.

Astfel, am propus Fundației Gala Salvador Dalí bijuteriile create de acesta pentru a lansa prima colecție, Haute Parfumerie.

Cea de-a doua se numește „Daligramme”, inspirată de limbajul secret pe care Dalí l-a inventat special pentru a comunica în privat cu soția sa, Gala, și pe care l-a numit Daligramme. Acest mesaj de dragost dintre un geniu și muza sa a fost conceptul perfect pentru o linie de parfumuri.

A treia colecție, „Fabulous Collection”, a reprodus în design detalii din picturile lui Dalí .

CITEȘTE ȘI Drumul revoluției umane

Care sunt ingredientele care compun un parfum de calitate?

Un parfum de calitate este un parfum de care te simți atras. Este foarte personal. Există unele esențe considerate mai nobile, dar în cele din urmă ceea ce contează este emoția pe care acele note o construiesc. Asemenea culorilor.

Există un parfum căruia i-ați rămas fidel?

Mi-e greu să părăsesc ceea ce îmi place sau ceea ce iubesc, de aceea port, în situații diferite, în mod alternativ, toate parfumurile care mi-au plăcut. Însă, fiecare dintre ele îmi amintesc de momente, persoane sau situații din trecut.

Sărbătoriți 45 de ani de carieră și de business. Care au fost valorile pe care s-a construit compania?

Curaj, modestie și creativitate non conformistă.

Spuneați că parfumul se întâlnește cu arta, mai mult decât cu moda. Dacă ar fi să vă pictați momente din viață, ce culori ați folosi?

Viața mea a fost o succesiune de picturi colorate, în decoruri calde, din toată lumea, pe care cu siguranță le-am transpus, în mod inconștient, în fragranțele pe care le-am ales pentru compania mea.

Parfumul este punctul de întâlnire a trei simțuri: văz, miros și atingere. Iar într-un fel se aseamănă cu o persoană, pe care mai întâi o judeci după aparențe, apoi există un contact, o strângere de mână sau o îmbrățișare, iar când, într-un final, acea persoană îți vorbește, se creează impresia finală.

La un parfum te atrage mai întâi felul în care este împachetat, apoi îl ții în mână și descoperi o altă senzație, iar când parfumul îți vorbește prin notele pe care le pulverizezi, abia atunci știi dacă îl păstrezi sau nu.

 

CITEȘTE ȘI Preţul unei emoţii

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii