Pentru Janos Laszlo, ultimul an nu a fost nici pe departe unul cu rezultate financiare spectaculoase. Nici nu e de mirare, dacă ţinem cont că principalele lui investiţii sunt în domeniul imobiliar, auto şi în turism. Cu toate acestea, Laszlo se declară mulţumit că a reuşit să stabilizeze businessurile. „E foarte important faptul că am dezvoltat afacerile pe mai mulţi piloni, asta m-a ajutat să ţin un echilibru în cadrul companiilor“, explică Laszlo. Nu îşi face planuri măreţe nici pentru 2010, pe care îl consideră un an de aşteptare.
Cu totul şi cu totul altfel stăteau lucrurile în urmă cu 20 de ani, când Laszlo era angajat al fabricii de matriţe din Odorheiu Secuiesc. Şi-a dat seama că, odată cu căderea comunismului, se vor ivi nenumărate oportunităţi, aşa că nu a stat pe gânduri. Prima afacere a fost în domeniul comerţului cu piese auto, prin compania Impar. Profitul nu s-a lăsat aşteptat, aşa că Laszlo a început să importe lubrifianţi şi anvelope din Occident.
„În 1992-1994 era foarte greu să faci rost de aceste produse. Dacă reuşeai să le găseşti, le vindeai imediat, în ciuda concurenţei puternice“, îşi aminteşte el. Antreprenorul a reuşit în scurt timp să pună la punct o adevărată reţea naţională de comerţ cu anvelope Michelin şi Taurus, precum şi de lubrifianţi de la Mol, datorită relaţiilor bune cu companiile maghiare. Veniturile lui Laszlo creşteau anual, ceea ce i-a dat încrederea necesară pentru următorii paşi: distribuţia de autoturisme şi turismul. În anul 2000 a devenit dealer auto regional pentru Toyota şi Peugeot, poziţie pe care şi-a păstrat-o până în prezent.
În aceeaşi perioadă a cumpărat, împreună cu Janos Kurko, o firmă judeţeană de turism, care administra două hoteluri. Cei doi afacerişti au convenit că cea mai bună soluţie este să îşi împartă proprietăţile şi să le managerieze separat. Astfel, Kurko a păstrat hotelul Fenyo din Miercurea-Ciuc, în timp ce Laszlo a preluat Hotel Târnava din Odorheiu Secuiesc.
Investiţia în turism s-a dovedit a fi o afacere profitabilă pentru Laszlo în anii trecuţi, iar gradul de ocupare îi dădea satisfacţia unei investiţii reuşite. Cu toate acestea, efectele crizei nu au ocolit nici hotelul Târnava. Deşi turiştii sunt în continuare interesaţi de atracţiile Harghitei, companiile care organizau teambuildinguri şi conferinţe în zonă şi-au diminuat bugetele, iar aceste măsuri au afectat şi încasările lui Laszlo din turism.
„Oraşul are doar 38.000 de locuitori, ne-am orientat către sectorul business în ultimii ani, iar scăderea numărului de conferinţe se simte. În ultimul timp au început să apară tot mai mulţi turişti străini“, explică Janos Laszlo. Acesta mai deţine o proprietate la Sânpaul, la 25 de kilometri de Odorheiu Secuiesc Pe terenul de 120 de hectare sunt mai multe heleştee pe care antreprenorul din Harghita le foloseşte pentru agroturism şi pescuit sportiv.
Dacă businessul hotelier este susţinut prin atragerea turiştilor străini, antreprenorul a găsit o soluţie pentru a compensa şi scăderea pieţei auto. Într-un moment în care vânzările de autoturisme noi au scăzut cu 60%, Laszlo a văzut o oportunitate din dezvoltarea service-urilor. „În anii trecuţi asiguram service doar pentru autoturismele Toyota şi Peugeot, dar acum ne axăm pe service-uri independente“, spune Laszlo, mulţumit de rezultatele obţinute. Cele mai dure măsuri pe care le-a luat antreprenorul au avut loc în cadrul companiei Impar: „Am redus personalul la jumătate şi am închis depozitele din Bucureşti şi Arad, iar în acelaşi timp am dotat celelalte depozite cu un software nou şi astfel am reuşit să eficientizăm logistica semnificativ“, spune acesta.
Printre atâtea reduceri de costuri şi scăderi de vânzări, afaceristul reuşeşte să privească cu optimism către viitor, şi nu exclude orientarea către un nou tip de afacere: „Clusterul e un concept nou în România, dar foarte răspândit în Occident“, spune Laszlo, care urmăreşte asocierea cu micii producători locali pentru extracţia şi comercializarea de cărbune pentru grătar.
Afaceristul s-a gândit că poate folosi tehnologia de care dispune pentru a colabora cu localnicii în producţia şi prelucrarea lemnului, întrucât judeţul Harghita nu duce lipsă de păduri. În anii trecuţi, Laszlo lua în considerare asocierea în clustere în domeniul logisticii, împreună cu alţi afacerişti, sperând să atragă şi fonduri europene. Cum criza le-a tăiat elanul, proiectele logistice par să fie amânate pentru moment, dar nu abandonate.
După ce a echilibrat costurile în cadrul companiilor, Janos Laszlo ţinteşte din nou profitul în 2010 şi speră ca reorganizarea din perioada crizei să fie cât mai eficientă. Antreprenorul îşi doreşte ca în maximum cinci ani afacerile să fie suficient de bine organizate încât fiica sa de 21 de ani, în prezent studentă la Cluj, să poată prelua businessul fără probleme. „Nu cred că voi vinde nimic până atunci, poate doar compania Impar. Turismul şi imobiliarele însă vor fi conduse de fetiţa mea“, anunţă Laszlo.
Afaceristul face deseori călătorii în interes de afaceri în străinătate, unde caută colaborări avantajoase pentru a-şi diversifica businessul. Atunci când nu ia decizii de la biroul său din Odoheiu Secuiesc, Laszlo încearcă să aibă grijă de sănătate prin exerciţii fizice la sală şi prin partide prelungite de tenis cu cei apropiaţi. O pasiune mai veche a milionarului este vânătoarea: „Merg destul de des la astfel de partide în România, dar plec ocazional şi în Ungaria cu câţiva prieteni. Nu cu mult timp în urmă, am vânat şi în Mongolia“, îşi aminteşte Laszlo.