Cautare




, Staff

SmallBusiness |
|

Jakob Detering, managing director Social Impact Award: Dacă cineva va rezolva provocările societății în care trăim, aceia sunt tinerii. Văd mult spirit antreprenorial în România

Care sunt provocările antreprenoriatul social și cum îți poți construi o afacere cu impact social?
jakob

Antreprenoriatul social este din ce în ce mai popular în rândul celor care identifică diferite probleme ale societății în care trăiesc și încearcă să le rezolve prin diferite soluții.

Jakob Detering, managing director la Social Impact Award, spune că un antreprenor social este cineva care pune problema pe care vrea s-o rezolve pe primul loc, considerând afacerea pe care și-o construiește un instrument de a rezolva acea problemă.

Social Impact Award este un program educațional și o competiție care se adresează tinerilor care își doresc să schimbe probleme sociale curente într-un mod inovativ, inițiind proiecte sau chiar organizații. Ideile lor pot adresa diferite teme: sărăcie, sănătate, educație, mediu, energie, tehnologie și comunicații, drepturile omului, discriminare etc.

Misiunea proiectului este promovarea antreprenoriatului social în rândul tinerilor din lumea întreagă. Astăzi, proiectul este prezent în peste 20 de țări din Europa, Africa și Asia. În România, Social Impact Award se află la cea de-a șaptea ediție și este organizat de către Global Shapers Bucharest Hub, Social Innovation Solutions și Universitatea Alternativă.

Prima legătură a lui Jakob Detering cu România a fost în urmă cu peste un deceniu, când a lucrat cu organizația umanitară Concordia, unde a lucrat cu copii care provin din medii defavorizate.

„Atunci mi-am dat seama că vreau să lucrez în câmpul social. Simțul antreprenorial a venit, chiar dacă nu știam ce înseamnă. În Concordia știam ce înseamnă să ajuți la status quo, să lucrezi la simptome, dar voiam să mă apropii de cauzele originale. Am simțit că am nevoie de mai multă abordare antreprenorială, de aceea am terminat studiile unei facultăți de business, pentru că m-am gândit că pot aplica aceste instrumente, dar nu a fost chiar așa”, spune Jakob Detering.

Somaro, un exemplu de afacere socială care rezolvă două probleme

Astfel, în cadrul facultății pe care a urmat-o, a aplicat la competiția organizată de Social Impact Award, câștigând marele premiu, cu ideea de a fonda, în România, un sistem care stopează risipa de alimente și care le oferă acces la acestea persoanelor care nu își pot permite.

„În anul in care am câștigat Social Impact Award, ideea deja era implementată în România de către o fundație, împreună cu Ambasada Austriei și de către Simon Suitner, fără să știe de mine și eu fără să știu de ei. Ei începuseră deja, fundația m-a abordat, mi-a zis au nevoie de cineva care să implementeze ideea. Deși nu sunt fondatorul, am fost de la început, apoi am fost managerul general din 2011 până în 2015.”

În 2010 a luat naștere Somaro, o organizație non-profit, care colectează alimente şi produse esenţiale de uz casnic (inclusiv îmbrăcăminte, încălţăminte, pantofi, etc.) de la diferite companii şi le comercializează la preţuri simbolice, cu reduceri semnificative, către clienţii cu venituri mici. Aceste produse nu mai pot fi comercializate în alte magazine, fie din cauza ambalajului deteriorat sau murdar, fie pentru că le expiră în curând termenul de valabilitate.

Somaro a ajuns la trei magazine, în București, Sibiu și Satu Mare, are șapte angajați și mai mult de 70 de furnizori, ajungând la peste 5.000 de beneficiari. Persoanele care pot cumpăra produse de la Somaro trebuie să îndeplinească anumite criterii și sunt selectate de către autoritățile din domeniu. Acum, Jakob Detering este membru al Consiliului de Administrație, ajutând echipa la nivel strategic.

Tinerii, motorul schimbării

„Când ne uităm în lume, la cum merge politica, la felul în care societatea este organizată, când ne uităm la provocările pe care le avem, fie că sunt de mediu, sociale, sunt multe probleme pe care trebuie să le rezolvăm, când ne uităm în sistemul actual vedem că cei care iau decizii nu-și dau seama cum să rezolve aceste probleme. Aici trebuie să fie tinerii care să se implice, care să nu urmeze aceeași cale ca liderii din trecut, ci să creeze noi moduri de gândire și de a face lucrurile. Tinerii încă nu sunt bombardați cu paradigme ale gândirii, iar dacă cineva va rezolva provocările societății în care trăim, aceia sunt tinerii. De aceea ar trebui să se implice”, spune Jakob Detering.

De altfel, actorii principali ai societății devin din ce în ce mai deschiși la conceptul de antreprenoriat social.

„În general, aș spune că mediul de business și cel politic sunt deschise pentru tineri mai mult ca niciodată, pot fi formate alianțe, parteneriate, ecosisteme, aceasta e vestea bună. Vestea rea este că antreprenoriatul este plin de provocări. Nimeni n-ar trebui să se aștepte că ar fi o muncă ușoară, dar trebuie ca cineva să o facă și trebuie să fim noi, noile generații”, adaugă acesta.

În România, antreprenoriatul social începe să se dezvolte din ce în ce mai mult și să devină relevant, fiind mai susținut de universități și de investitori, care cred că, dacă investesc, nu vor avea doar un impact financiar, ci și unul social.

„Aici văd că se dezvoltă din ce în ce mai mult un ecosistem, nu doar câțiva jucători, ci din ce în ce mai mulți. Este mai mult sprijin din partea universităților, inclusiv, a investitorilor de impact, care consideră că investițiile nu vor avea doar un impact financiar, ci și unul social. Ma uit la indicatorii de impact când investesc, la incubatoare, acceleratoare. Este o deschidere mai mare în direcția aceasta, nu este încă suficient, mai avem nevoie de practică, dar ne dezvoltăm. Antreprenoriatul social merge bine, dar încă mai este nevoie sa facem lucruri în România”, spune Jakob Detering.

Pentru ca antreprenoriatul social să se dezvolte din ce în ce mai mult, este necesar ca acest concept să fie cunoscut de cât mai mulți oameni, prin intermediul unor povești inspiraționale. Totuși, încrederea este un element care trebuie îmbunătățit în rândul tinerilor.

Jakob Detering identifică, în România, comparativ cu alte țări dezvoltate, mai mult spirit antreprenorial, pe măsură ce și oportunitățile sunt mai multe. Aici, tinerii văd multe probleme care îi supără și vor să le schimbe, acționând în consecință.

„Mesajul meu principal este că dacă te-ai plâns în ultimele 6 luni de ceva care te-a enervat, daca e ceva ce ai văzut la TV sau ce ai văzut în comunități, sfatul meu ar fi nu doar să te plângi, ci și să faci ceva. Daca începi să faci, nu realizezi cât poți să ajuti, dar realizezi că ai toate atuurile. Generația tânară crede că cei care vor rezolva problemele sunt oameni mai experimentați, mai deștepți, dar nu este așa. Cum spunea Barack Obama, noi suntem cei pe care-i așteptăm, este foarte adevărat. Mesajul meu pentru fiecare tânăr din România este că noi suntem cei pe care-i așteptăm, să nu lăsăm viața să treacă pe lângă noi fără să facem ceva, să ajutam oamenii, să avem o viață cu un scop”, completează el.

Social Impact Award există pentru a-i ghida pe ceilalți, dar impactul începe cu pasiunea tinerilor.

„Nu spunem doar că ar trebui să lucrezi la asta și la cealaltă, să faci asta sau cealaltă. Aici ar trebui să fie și rolul societății, noi la Social Impact Award oferim inspirație, awareness, instrumente care pot fi aplicate, spațiul în care pot crește și își pot crește creativitatea, inovația, ideile. Restul trebuie să vină de la ei, nu există altă cale. Aici e apelul meu pentru sistemul educațional. Hai să ne asigurăm că în universități nu îi bombardăm cu cunoștințe, ci cu un spațiu în care să crească”, afirmă Detering.

Printre start-up-urile care au beneficiat de ajutorul Social Impact Award se numără, de exemplu, IziBac și Blinker.

IziBac este o aplicație mobilă care are ca scop facilitarea învățării pentru examenul de Bacalaureat și de a crește rata promovabilității, iar Blinkr este un accesoriu dotat cu LED-uri menit să-i ajute pe bicicliști să-și comunice mai bine intențiile în trafic.

IziBac au folosit cei 1.500 de euro din premiul oferit de Social Impact Award să dezvolte, la început, o comunitate de profesori, alături de care au început să dezvolte conținutul pentru aplicație. În paralel, au lucrat la dezvoltarea site-ului și la partea de programare din spatele aplicației propriu-zise Izibac. Au lansat site-ul la începutul anului, iar recent au lansat și aplicația în varianta beta și au început să o testeze alături de primii elevi curioși să vadă cum funcționează.

De asemenea, prin intermediul unei campanii de crowdfunding, Blinkr a primit o finanțare de aproximativ 2.000 de euro. Au sediu și recrutează oameni alături de care să facă dezvoltarea produsului. Primele 15 produse de veste de semnalizare sunt gata și urmează să ajungă la destinatari.

„Să devii un antreprenor social nu înseamnă că trebuie să devii următorul Steve Jobs, nu trebuie să te gândești așa departe, dacă ai un lucru mic pe care-l vezi în comunitatea ta, dacă sunt oameni care își aruncă gunoiul pe stradă, sau nu sunt suficiente adăposturi pentru oameni în vârstă, concentrează-te pe asta. Daca poți rezolva asta, dacă salvezi o persoană, salvezi lumea. E important ca oamenii să facă ceva la nivel local”, conchide Jakob Detering.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii