Cautare




, Staff

Servicii financiare |
|

Isărescu, despre nevoia profesionalizării continue a bancherilor: O problematică centrală – pregătirea bancherilor în ceea ce privește relația cu clienții

Angajații de la ghișeele băncilor, în 90% din cazurile în care nu au o explicație, le spun clienților că normele Băncii Naționale le interzic anumite activități, deși nu este adevărat, a spus Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Naționale a României, în cadrul celei de-a treia ediții „Banking Compliance Summit”, organizată de Institutul Bancar Român (IBR). Soluția? Băncile din România să-și formeze profesional, din ce în ce mai mult și continuu, angajați.
Mugur-Isarescu-BNRDSC_2731x

Spunem mereu că băncile sunt unități autonome, care urmăresc profitul, și lumea înțelege că e un minister al băncilor, ministru e Guvernatorul, toți ăia sunt subordonați și trebuie să asculte. Noi dăm normele. Nu este în avantajul băncilor comerciale un asemenea comportament, dar el se repetă. La ghișeu, în 90% din cazuri, când nu au o explicație, din ignoranță, necunoaștere, nerespectarea regulilor, spun că nu îi lasă BNR sau îi obligă BNR, depinde cum le convine”, a afirmat Isărescu, citat de Agerpres.

În discursul pregătit pentru acest eveniment, guvernatorul BNR a menționat că formarea profesională continuă a angajaților este o condiție esențială pentru gestionarea riscurilor, pentru dezvoltarea și implementarea unor planuri eficiente de conformitate și de guvernanță corporativă:

De aici izvorăște și necesitatea asigurării unui cadru de training riguros, prin care angajații își însușesc cadrul de reglementare, în complexitatea lui (atât intern, cât și extern), în concordanță cu rolurile și responsabilitățile fiecărei poziții din organizație. Cele mai multe probleme sunt generate de angajații care acționează necorespunzător, fie din ignoranță, neînțelegere, sau prin nerespectarea normelor care le guvernează activitatea.

Potrivit lui Isărescu, autoritățile de reglementare a activității bancare din întreaga lume atrag tot mai des atenția că eșecurile în politica de conformitate au ca sursă și reducerea treptată din ultimii ani a bugetelor de training.

În consecință, băncile trebuie să își asume din ce în ce mai mult faptul că formarea și specializarea profesională continuă a angajaților, dar și menținerea unei conduite adecvate a acestora, sunt priorități în strategia de dezvoltare”, a punctat guvernatorul BNR.

În plus, acesta a revenit la exemplu pe care l-a menționat, frecvent, în ultimii ani: „Discutăm mult despre regementările europene sau despre cele naționale (ale BNR) pe care trebuie să la aibă în vedere în activitatea lor băncile comerciale. Descoperim însă că există o problematică centrală pe care o ignorăm cu încăpățânare și vedem rezultatele în dezvoltarea publică – deși în vorbe o pomenim mereu! Este vorba de pregătirea bancherilor în ceea ce privește relația cu clienții sau cerințele pentru munca așa-numiților RM (relationship managers)”.

În acest caz sunt cel puțin două probleme. Una dintre acestea este că în bănci sunt numeroase proceduri care nu țin seama de modul în care privesc lucrurile clienții, de percepția lor, a susținut Isărescu: „Multe proceduri nu au avut în vedere ce se va înțelege în spațiul public, dincolo de ușa băncii. Ar trebui să reanalizăm procedurile bancare și din această perspectivă.”

A doua problemă sunt aprecierile mai puțin pozitive din partea uno oficialități. El a dat exemplul vicepreședintelui Parlamentului European, Ioan Mircea Pașcu, care, după o experiență negativă cu banca din România la care avea conturile, a afirmat că băncilor din țara noastră nu le pasă de clienți, nu au nici un fel de considerație pentru aceștia, dar în cuvinte mult mai dure.

Când ești în fața unor asemenea aprecieri deloc pozitive, este imposibil să nu te întrebi: ce spune oare omul obișnuit de modul de lucru al personalului băncilor? Și nu am dreptate să spun din nou că avem nevoie de un nou stadiu de profesionalizare a resursei umane, că ne trebuie programe obligatorii de pregătire – nu numai «in-house» – pentru toate dimensiunile activității bancare la care mă refer de ceva vreme încoace?!”, a punctat guvernatorul BNR.

Acesta a mai spus că a fost un program și s-au creat atunci câteva zeci de mii de bancheri comerciali, aproape din nimic, informează Agerpres:

„Nu am moștenit de la comunism bancheri. În comunism era normă de creditare, planul, și urmăreai să fie îndeplinit planul. Ne trebuie programe obligatorii de pregătire, nu numai in-house, că le-ați dezvoltat destul. Să nu vă supărați pe mine. Industria se dezvoltă, tehnologiile se dezvoltă, maniera de guvernanță se dezvoltă. Nu aveți încotro. La școală. Începem cu noi. Și cu cei de la Banca Națională, să nu fie supărare, și noi trebuie să… bineînțeles că nu suntem bancheri comerciali.”

În acest context, un scop primordial al fiecărei instituții de credit ar trebui să îl reprezinte dezvoltarea resursei umane, prin formarea unor angajați informați și eficienți, care dispun de un set de competențe, abilități și cunoștințe profesionale, actualizate în timp real, potrivit reprezentantului Băncii Centrale.

Studiile efectuate au arătat că angajații care beneficiază de un program de training coerent și susținut sunt mai productivi, au o fluctuație mai scăzută la locul de muncă, sunt mai eficienți și mai responsabili și, în consecință, au nevoie de mai puțină supraveghere”, a explicat Isărescu.

Nu numai noi, dar și pe plan internațional, „good ethics is good business”, înțelegând faptul că etica profesională este o necesitate, atât pentru fiecare angajat, cât și la nivelul entității, că ea trebuie formată și întreținută prin cultura organizațională și prin programe de training adecvate, potrivit Guvernatorului: „S-a constatat că investițiile în training conduc la evitarea unor pierderi semnificative datorate amenzilor, sancțiunilor etc”.

Deci un comportament etic, corect, determină o bună evoluție a businessului, a reamintit Isărescu, ceea ce susține de câțiva ani.

„Bancherul trebuie să fie câinos, Lupul de pe Wall Street, știți filmele, și este un reviriment. V-am spus că nu mi se pare surprinzător pentru că tot ce se numește clasicism în economia politică, la englezi, a pornit dintr-o societate cu comportamente aproape puritane. La Adam Smith, etica era prezumată în orice activitate de business. Etica era prezumată în funcționarea piețelor și a mâinii invizibile. Asta e. Când Adam Smith vorbea despre faptul că, dacă urmărești interesul celălalt, îți urmărești interesul tău, vorbea despre o anumită etică a negocierilor, nu neapărat să îți tai clientul la beregată. (…) Primele bănci moderne nu au apărut în Olanda? Olandă puritană, protestante. Normele eticii la baza banking-ului modern au fost prezumate. Onorabilitatea nu e un moft în activitatea bancară, ci o condiție esențială a activității de bancher și a funcționării piețelor, ca să fie cât mai puțin reglementate”, a subliniat Isărescu, după cum transmite Agerpres.

Necesitatea și chiar obligativitatea pregătirii personalului din domeniul bancar este evidentă și la nivel european, unde, așa cum a menționat guvernatorul, o serie de directive europene alocă părți importante cerințelor de competențe și cunoștințe necesare personalului care activează în diferite arii.

„Aș menționa aici, în special, directivele europene privind creditul ipotecar și piețele instrumentelor financiare. Chiar dacă pentru unele categorii de personal (în special cel din rețea, din «front office»), modalitatea de conformare cu nivelul de competențe și cunoștințe este lăsată la latitudinea angjatorului, aceasta nu înseamnă că raportarea unui training intern și, eventual, a unei examinări tot în sistem intern asigură un cadru educațional calitativ. Uzanțele internaționale în domeniu arată că cel mai eficient mod îl reprezintă sistemul «zidurilor chinezești», adică segregarea acestor activități. În acest sens, în condițiile în care industria bancară din România înglobează un număr de 55.400 salariați, IBR dispune de logistica educațională necesară implementării unor procese de training și evaluare/ examinare de calitate”, a mai spus Isărescu.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii