Ce cuvânt caracterizează cel mai bine anul 2021?
Contextul general a fost, în continuare, pe ape mișcătoare, marcat de impredictibilitate, cu numeroase schimbări pe plan economic, social, politic.
Noi am ales să privim această instabilitate ca pe o situație de moment, punctuală. Activăm într-un domeniu în care sănătatea oamenilor este prioritară, așadar nu ne lăsăm influențați de multiplele provocări care apar.
În aceeași măsură, suntem o companie solidă, care și-a dovedit reziliența în vremuri mai tulburi și care și-a asumat un plan pe termen lung – de a construi pentru binele pacientului și pentru viitorul stomatologiei din România. Așadar, pentru noi, a fost un an an dinamic, în care am urmat scenariul previzionat la sfârșitul anului 2020. A fost o perioadă plină, marcată de acțiuni clare și concertate în direcția dezvoltării asumate prin parteneriatul încheiat cu fondul de private equity Morphosis Capital.
Care au fost motivele dvs de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2021? (pandemia, criza economică, criza de materii prime, inflația, forța de muncă, criza guvernamentală, altele). Care sunt rezultatele activității companiei/ grupului, comparativ cu estimările de la început anului?
Desigur că, odată cu declanșarea pandemiei, a fost un val continuu de provocări, în special în domeniul nostru, medical. Mă voi referi la un singur aspect legat de pacienți în acest context. Avem un angajament față de aceștia să îi tratăm oricând decid să înceapă planul de tratament, de la primul dinte până la sfârșitul vieții. Avem și mulți pacienți din diaspora. Îngrijorarea este că factori externi, precum sunt restricțiile de călătorie, ne pot împiedica să ne respectăm promisiunea.
O altă preocupare importantă, dincolo de contextul medical, este să putem susține ritmul accelerat de scalare din perspectiva factorului uman – integrarea la nivel național a unui număr mare de specialiști – medici și asistente.
În privința rezultatelor de business, suntem în linie cu ceea ce ne-am planificat. A fost un motiv de bucurie că am reușit dublarea numărului de pacienți unici la nivel de lună (4000 de pacienți unici pe lună).
Care au fost motivele de satisfacție sau de optimism în 2021?
Suntem mândri că am putut finaliza deschiderile planificate pentru anul acesta. Astfel, în luna aprilie, ne-am extins prezența la Ploiești, prin deschiderea, prin sistemul de parteneriere, a unei clinici care aduce pentru comunitatea locală standardul nostru de servicii, bazat pe rezolvarea rapidă a oricărei probleme stomatologice, dar și oportunități de specializare pentru medicii din județ. În luna august, am inaugurat, de asemenea, tot în parteneriat, și un prim centru în estul țării, la Galați. La sfârșitul lunii octombrie, am încheiat un proces complex, de 3 ani, care constă în cea mai mare investiție a noastră (peste 2 milioane de euro) – un centru integrat de stomatologie, la Cluj, cu 18 scaune, bloc operator, centre de radiologie, capacitate pentru terapie intensivă și zonă dedicată serviciilor pentru copii. La sfârșitul lunii noiembrie, am deschis și clinica din Craiova.
Pacientul rămâne în centrul oricărei acțiuni pe care o desfășurăm, iar pe lângă serviciile medicale și infrastructura pe care le construim, ne-am concentrat și pe linia de customer experience și democratizare a serviciilor noastre către publicul larg, prin lansarea, alături de Sanopass, a abonamentelor dentare accesibile, care acoperă servicii de profilaxie dentară, radiologie și consultații. Reiterăm prin această direcție importanța prevenției dentare, în condițiile în care jumătate dintre români nu ajung la medicul stomatolog, precum și a interacțiunii digitale cu pacienții.
În linie cu angajamentul nostru de responsabilitate în ceea ce privește viitorul stomatologiei din România, am continuat și inițiativele de formare a generațiilor viitoare de medici specialiști, iar o primă acțiune relevantă de anul acesta a fost organizarea în luna mai a primului summit Clinicile Dentare Dr. Leahu pe piața de stomatologie, Dr.Leahu Dental Summit 2021, un eveniment online desfășurat pe o platformă specializată, care a reunit 923 de specialiști și 31 de speakeri, dintre care peste jumătate din afara rețelei, inclusiv profesioniști din alte țări. Obiectivul nostru a fost de a arăta că doar împreună putem crește ca specialiști, având deschidere către formate și concepte moderne de lucru și împărtășind din experiența practică de lucru, iar noi, ca jucători principali, avem misiunea de a da startul unor astfel de inițiative. Ne dorim ca pe viitor să susținem o serie completă de evenimente dedicate educației din stomatologie.
Cum caracterizați mediul privat de afaceri din România în anul 2021 în privința rezilienței și dinamicii? Argumentați.
Cred că am dat dovadă cu toții de o capacitate fantastică de adaptare și reajustare permanentă, de un curaj de a fructifica oportunități în vremuri incerte, iar această dinamică s-a văzut în numărul mare de mișcări interesante, în special în mediul antreprenorial – investiții mari, listări la Bursa de Valori, achiziții etc.
Care sunt deciziile bune pe care le-a făcut guvernul pentru încurajarea și susținerea mediului de afaceri din România în anul 2021? Care sunt lucrurile pe care trebuia să le facă, dar nu le-a făcut?
Consider că au fost măsuri bune luate de Guvern pentru susținerea industriilor afectate de pandemie. În aceeași măsură, mă aștept ca autoritățile să înțeleagă că în deschiderea agendei lor trebuie să fie asigurarea unui climat stabil; de aceasta avem nevoie în mediul de afaceri pentru a ne dezvolta.
Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial în anul 2022?
Pandemia va avea, în continuare, repercusiuni. Alte fenomene cu impact global care se văd sunt criza materialelor de producție, criza energetică, criza forței de muncă și lipsa acută de specialiști care lovește, într-un nou val, ca efect al pandemiei.