Cautare




, Contributor

Reinventarea României |
|

Ion Sturza, Fondator și proprietar al Fribourg Capital: “Strategia pentru 2021 este lipsa de strategie”

Deși acum câteva luni părea a fi un optimist convins, Ion Sturza abordează criza cu o atitudine diferită. Potrivit acestuia, cuvântul cheie atât pentru prezent, cât și pentru viitor, este incertitudinea. Ce alte schimbări de perspectivă au mai intervenit?  
076 CEE Ion Sturza

În cadrul intervenției sale din cadrul Forbes CEE Forum, Ion Sturza afișa o atitudine optimistă. Acum, el privește criza și anul 2021 printr-o altă lentilă. Care sunt cele mai importante lecții și care sunt predicțiile de viitor ale fondatorului și proprietarului fondului de investiții Fribourg Capital?

Eu am lansat formula 3-6-12. 3 luni de parte acută a crizei, 6 luni de limpezire și 12 luni de creștere. Lucrurile par că sunt invers. Noi trăim într-o nouă realitate și mulți nu conștientizează că nu vom reveni niciodată la ceea ce a fost. Această pandemie, care este încă în dezvoltare, va mai dura cel puțin un an-un an jumate în faza ei destul de acută. Noi suntem în noua realitate care este hibridă între on și off“, debutează Ion Sturza în cadrul evenimentului online Forbes reInventarea României. Cea mai mare provocare este modul în care ne adaptăm la noul normal, întrucât “lecțiile încă rămân să fie învățate și analizate“. Cu toate acestea, se pot deduce câteva linii mari, de învățături care merită sustrase din acest an plin de incertitudine.

Prima lecție este un lucru banal: it’s better to be rich in cash than in assets“, puntează pe scurt invitatul Forbes. “A doua lecție: cred că foarte important este că ne-am mișcat foarte rapid la economia digitală“, adaugă el. Practic, trecerea la partea digitală, atât a producției, cât și a procesului de management a fost una benefică, majoritatea companiilor adaptandu-se rapid la o astfel de activitate. 

A treia lecție: cât de important este, nu numai de a avea la dispoziție instrumentele propriu-zis de comunicare digitală, dar a avea și infrastructură. Foarte multe companii suferă astăzi că nu au infrastructură fizică: nu au internet bun, nu au rețele securizate, nu au acces la rețelele de comunicații și așa mai departe“, mai spune Ion Sturza. 

Potrivit acestuia, o altă observație se axează pe partea de angajați: “Noi am fost un pic băgați la colț de angajații noștri până la această pandemie. A fost piața angajatului, acum ea s-a transformat în piața angajatorului, însă angajatul nu știe despre asta“. Această zonă, însă, trebuie tratată cu grija, întrucât sănătatea psiho-emoțională a angajatului trebuie plasată pe primul loc, într-o perioadă în care vulnerabilitatea își face simțită prezența.

“Nu există miracole. Criza e criză”

Haideți să conștientizăm că această criză una atipică, este de fapt o multitudine de crize: una sanitară, una economica, una financiara, una psihologica și una de leadership. Și asta ne bagă într-o zona de incertitudine totală“, mai punctează Ion Sturza, axandu-se pe laitmotivul anului 2020: incertitudinea. “Noi în IT și în companiile start-up, avem o planificare mobilă: 3 luni facem un buget și o planificare certă care trebuie executată, 6 luni 50-50 (n.r. jumătate din această perioadă- planificare; jumătate fantezie) și 12 luni, fantezii. Exact acest model trebuie folosit pentru planificarea anului 2021.

“Cea mai bună strategie pentru mine ca investitor cu experiență este lipsa unei strategii.”.

Deși putem fi de acord cu fondatorul Fribourg Capital, este nevoie să privim spre viitor și spre provocările ce pot interveni. Sunt două probleme mari: una este macroeconomică- ce se va întâmpla la nivel macro și cum va gestiona Banca Națională, sectorul financiar-bancar“, spune el, iar la nivel microeconomic, cea mai mare provocare ar fi reprezentată de factorul psihologic. 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii