Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Ioana Mucenic: „Nu ne place să reciclăm idei, nici să facem cum am mai făcut”

Inovația! Un cuvânt intens discutat în companii. Atât de discutat și de mediatizat încât a devenit un lucru banal, de parcă toată lumea face inovații! Încercăm să punem „lecțiile” inovației pe masă și să vedem ce este cu adevărat acest proces.
 aboneaza-te
Ioana Mucenic_visionary managing partner&head of strategy_pastel

Ioana Mucenic, managing partner and head of strategy Pastel

Forbes: Ce înseamnă inovația pentru dvs.?

Ioana Mucenic: Încă de la Aristotel, Socrate și Platon, oameni au urmărit să-și dezvolte abilitățile de analizare și judecare a unei situații. De aceea, imediat ce auzim o informație, țintim să o catalogăm ca fiind corectă sau greșită. Uităm să ne uităm la această informație din toate unghiurile. Ori fără schimbarea permanentă a perspectivei din care privim, inovația nu este posibilă. Suntem obișnuiți să judecăm, nu să inovăm.

Când vorbesc despre inovație, mă gândesc mereu la posibilitatea de a face lucrurile altfel, nu de dragul schimbării, ci de dragul evoluției.

Iar acest lucru este extrem de necesar azi, când vechile paradigme se pliază din ce în ce mai puțin pe realitatea cotidiană. Inovația nu se face într-o sală de birou, cu un whiteboard pe perete, înșirând idei. Inovația este un proces continuu, care vine din reinterpretarea lucrurilor care ne înconjoară, a utilității lor, a modului în care funcționează.

Forbes: Care sunt cele mai importante trei lectii ale inovației pe care le-ați învățat în cariera dvs. profesională?

Ioana Mucenic: Este o intrebare inovativă. (Râde.) Până acum, nu m-am gândit la lecțiile inovației, așa că mă bucur că pot să o fac acum.

Am învățat că trebuie să dezvoltăm felul în care gândim, nu doar cel în care judecăm. Problema este că, de mici, din școală, nu suntem învățați cum să gândim. Ajungem la vârsta maturității fără să cunoaștem abordări și tehnici care să ne ajute procesul de gândire. De fapt, doar ideea că există tehnici de gândire pare ciudată pentru mulți. Citind articole interesante ale celor care sunt văzuți azi ca „guru” în inovație, mi-am dat seama că e vital să știm să gândim.

Tehnici precum pălăriile gânditoare, gândirea laterală, sau, pentru industria de advertising, tehnicile de generare de insighturi  sunt extem de necesare și nu sunt deloc o „găselniță” a unor teoreticieni. Așa cum există metode de argumentare, de analiză, de discurs, la fel există și pentru gândire. Rolul lor este să ne ajute să ne extindem procesul inițial pe care îl avem pentru a lua în calcul cât mai multe variante, pentru a explora cât mai adânc un subiect aparent banal.

De aceea, când am descoperit aceste tehnici, mi-am dat seama că exersarea lor constantă e fundamental în procesul de inovație.

Apoi, am învățat să mă uit la lucruri ca și când toate ar avea un semn de întrebare deasupra lor, ca și când nimic nu e axiomatic. La început, a fost foarte obositor, căci devenea tot mai greu să iau decizii, de vreme ce existau atât de multe posibilități. Cu timpul, mi-am dat seama că inovația și decizia sunt diferite. Aplic unele tehnici ca să îmi lărgesc perspectiva și altele pentru a o îngusta în vederea unei decizii.

Dar cel mai important este că, pentru a putea inova, trebuie să-ți schimbi mentalitatea, trebuie să fii mereu deschis la nou și mereu în căutare de alternative. E ca și când ai primi mereu lumea prin obiective de fotografiat diferite. Același lucru îl vei vedea altfel, va transmite alte semnificații, alte povești. Toți avem un aparat foto, unii au și obiective diferite și doar puțini știu să le folosească pentru a descoperi ceea ce e acolo, în fața lor, dar pe care alții nu îl văd. Iar ceea ce este interesant este că inovația nu este invenție, nu descoperi niște lucruri incredibile din punct de vedere tehnic, ci doar descoperi noi moduri de a face lucrurile pe care le făceai până acum. Uneori inovația e însoțită de invenție, dar de cele mai multe ori, nu este.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii