Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Lideri |
|

Cine este Remus Borza, noul consilier al premierului Viorica Dăncilă. „Elena Udrea mi-a fost stagiară”

Povestea lui Remus Borza, spusă pentru Forbes.ro în urmă cu patru ani, are aproape toate ingredientele necesare pentru un film american. Dramă, răsturnări de situație, scandaluri, dosare penale, mulți bani, povești de dragoste, masonerie și, nu în ultimul rând, politică.

La ora la care Elena Udrea, probabil cea mai mediatizată femeie din România ultimului deceniu, ajungea la DNA pentru a fi audiată și ulterior reținută în dosarul botezat Microsoft gate de către presa românească, având în vedere numele de politicieni de top implicați în scandalul de corupție, Remus Borza refuza să se conformeze indicațiilor fotografului, care îi cerea să își încheie ultimul nasture al cămășii.

„Elena Udrea mi-a fost stagiară”, spune Remus Borza

„Niciodată nu mi-a plăcut să îmi închei nasturele de la gât, chiar dacă port cravată și costum aproape tot timpul. Este felul meu de a fi, mai relexat”, se justifică ardeleanul, în timp ce pe ecranele TV se derulează imagini cu Elena Udrea asaltată de microfoanele ziariștilor la intrarea DNA.

„Elena Udrea mi-a fost stagiară”, spune Remus Borza, un avocat de 42 de ani, intrat în lumina reflectoarelor de mai puțin de trei ani, dupăce a devenit, prin intermediul companiei Euro Insol, specializată în insolvențe, administratorul judiciar al Hidroelectrica. „O companie în insolvență înseamnă o companie sufocată de costuri, de cheltuieli, o companie care stăprost cu lichiditatea. O companie care are cheltuielile mai mari decât veniturile. Aici trebuie să intervii. Trebuie să maximizezi veniturile și să reduci costurile, aici e toată cheia. Cu cât ai venituri mai mari și cheltuieli mai mici, ai o marjă a profitabilității mai mare”, afirmă Borza, care recunoaște că nu e nimic magic în această rețetă, ci mai degrabă în aplicarea ei cu sfințenie și în ciuda oricăror obstacole.

Unul dintre cele mai importante obstacole era reprezentat, în cazul companiei de stat Hidroelectrica, de așa-numita schemăde căpușare

„Am găsit la Hidroelectrica 500 de contracte împovărătoare, cu prețul de la 3 pânăla 18 lei mai mare decât media pieței, și pe toate palierele, fie că vorbeam de contracte de antepriză, de construcții, de montaj, de prestări servicii, de consultanță, de orice. Erau foarte multe, sute de firme, mai ales la nivel local, ale baronilor locali, inclusiv ale politicienilor locali, care căpușau direct Hidroelectrica sau indirect, prin intermediul celor opt bidoane, care erau fostele noastre Hidroservuri –societăți la care Hidroelectrica era unic acționar, pe care ulterior le-am comasat într-o singură entitate și am eficientizat și acolo costurile și am tăiat foarte multe dintre contracte”, explică Remus Borza, cel care, prin denunțarea acestor contracte a pornit în 2012 primul război cu cei denumiți „băieții deștepți”din energie.

Remus Borza: „Mă ajuta și fața să fiu expresiv”

„Cifrele spun că noi am preluat cea mai îndatorată companie din România, cu datorii de 1,2 mld. euro. Astăzi, am ajuns la o datorie de 170 mil. euro, deci în doi ani și jumătate am plătit peste un miliard de euro creditorilor. De la pierderi de 170 mil. euro pe ultimele două exerciții financiare am ajuns la 500 mil. euro profit în 2013 și 2014. Am preluat Hidroelectrica cu o trezorerie netăde 775 mil. lei cu minus, pentru ca la finalul anului trecut săavem 489 mil. lei cu plus. În luna ianuarie a acestui an, am atins un nou record: 137 mil. lei profit”, recită Borza din minte rezultatele financiare ale Hidroelectrica la fel cum o făcea, în perioada liceului, la festivalurile de teatru pentru amatori la care participa.

Interviul excepțional cu Remus Borza aici: Stilul Borza

„Mă ajuta și fața să fiu expresiv”, spune cu autoironie Borza, aceasta fiind una dintre armele pe care ardeleanul a dovedit căle stăpânește foarte bine pe parcursul interviurilor și ședinței foto pentru Forbes România.

„Sunt un băiat care a plecat de la țară, din Maramureșul istoric, de la Baia Mare, cu 100 de lei în buzunar. Un băiat care a avut destule greutăți ca tânăr și care a ajuns la București să facăistorie. Eu am făcut avere din oratorie, ca avocat pledant, așa că pot spune că mă recomandă vocea și talentul meu”, adaugă Borza, cu aluzie la una dintre scenele devenite clasice din filmele de comedie cu Brigada Diverse, în care o tânără aflată la interviu este întrebată „Cine vă recomandă?” și răspunde „Cine să mă recomande? Vocea şi talentul meu”.

Referința la scena din film nu este întâmplătoare, destinul lui Borza aducându-l de multe ori, după cum recunoaște, aproape de lumea artistică

S-a născut în același spital de țară precum actorul Emil Hossu, l-a avut ca profesor în primele patru clase pe Grigore Leșe, iar după revoluție a intrat în afaceri cu actorul George Mihăiță și cântăreața Laura Stoica.

„La Revoluție am fondat împreună cu alți oameni un cotidian, Graiul Maramureșului, la Baia Mare, care apare și astăzi. În aprilie ’90 am fondat prima revista a tinerilor din România, Buturuga Mică, care era distribuităîn toate liceele. Eram liceean în 1990 când am venit la TVR la emisiune săpovestesc despre Buturuga Mică. La barul televiziunii l-am cunoscut pe George Mihăițăcare mi-a zis: Hai să facem o revistăși la București. Așa s-a născut revista Salut. Câțiva ani mai târziu, am scos revista Show Șoc, iar apoi o revistăde modă, Show Moda”.

În paralel, tânărul a descoperit oportunitățile schimbării de regim politic. Mai exact, ale Decretului 150 din anul 1990, prin care s-au înființat fundațiile pentru tineret care puteau sărevendice patrimoniul fostului UTC (Uniunea Tineretului Comunist), inclusiv lichiditățile din conturile deschise la Banca Națională.

Cariera antreprenorialăa tânărului Remus Borza era însă abia la început

Am fost primul impresar artistic din România cu atestat eliberat de Ministerul Culturii. Îi impresariam pe Laura Stoica, Mădălina Manole, Adrian Daminescu, Gabriel Cotabiță, Aurelian Temișan, unii dintre ei au fost lansați la emisiuni pe care le-am produs. Era viață frumoasă, distracție și bani”. Iar conexiunile din domeniul artistic au completat portretul tânărului Remus Borza cu o nouăcalitate, cea de comerciant. „Fondasem cu Laura Stoica și George Mihaițădouăfirme de comerțde electrocasnice, care erau produse de monopol. Nici nu apucam săajungem în București cu produsele, pentru căle dădeam en-gros de pe drum. Foarte mulți bani s-au făcut atunci”. De altfel, prima parte a anilor ’90 a fost marcatăde apariția multor comercianți de profil. Altex, ajuns între timp liderul pieței de electronice și electrocasnice, a fost înființat de antreprenorul român Dan Ostahie la Piatra Neamțîn 1992, iar Domo și Flanco, alți jucători din top 3, au apărut în 1994 și, respectiv, 1996.

Interviul excepțional cu Remus Borza aici: Stilul Borza

„M-am băgat în foarte multe. Dar aveam vârsta potrivită. La 20-30 de ani, până în 40 de ani, ai disponibilitate. În fiecare etapă a vieții mele am muncit 14-16 ore zilnic, spre 18 ore”, își rezumă Borza rețeta antreprenorială. Sfârșitul încercărilor antreprenoriale și debutul adevăratei cariere profesionale au venit, practic, dupăabsolvirea facultății, în 1995, când conexiunile (de aceastădatăsentimentale, dupăcum recunoaște) l-au ajutat săîși cultive un fel de monopol pe dosarele penale ale Poliției Capitalei, de la trafic de valutăfalsăla trafic de droguri sau infracțiuni economice.

 

Citește continuarea interviului excepțional cu Remus Borza aici: Stilul Borza

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii