După o carieră de mai bine de un deceniu în publicitate, în cadrul mai multor agenţii din diferite ţări din Europa, Markus Wieser a decis să o ia de la capăt pe cont propriu. Aşa s-a născut agenţia de inovaţie VENN. „Am lucrat cu foarte mulţi clienţi din domeniul FMGC, bancar, automotive şi, într-o zi, mi-am dat seama că oricât ar fi fost de interesant să lucrez cu oameni creativi faptul că făceam acelaşi lucru nu era tocmai ceea ce mi-ar fi putut aduce mie o împlinire deplină, de aceea am decis să îmi mut atenţia către altceva şi să îmi pun creativitatea la bătaie dezvoltând noi produse şi servicii mai degrabă, decât să vând unele existente deja”, spune Markus Wieser. În plus, a mai existat un motiv pentru care a pornit la un nou drum şi care l-a făcut să îşi înfrângă temerile. „M-am gândit că trebuie să pun în aplicare ceea ce tot încercam să îi învăţ pe alţii pentru că nu le poţi spune companiilor să nu se teamă de inovaţie şi să încerce să o experimenteze când tocmai ție, doar pentru că ai o poziţie în management într-o companie, îţi este frică să sari”, spune Markus Wieser.
Pentru el, inovaţia are o definiţie puţin alambicată şi anume de a veni în întâmpinarea dorinţelor clienţilor pe care nici aceştia nu ştiau că le au. „Este o definiţie foarte extinsă, dar în acelaşi timp şi inovaţia este un proces foarte larg”, încearcă acesta să explice zâmbind. „Este nevoie de multă muncă, bineînţeles, pentru a face inovaţie, cred că cel mai important este o combinare perfectă între aptitudini şi mentalităţi. Inovaţia cere multe lucruri pe care trebuie să le pui laolaltă şi cel mai important este să pui mereu tot procesul în balanţă, să nu supraestimezi un lucru şi să subevaluezi un altul”, îşi argumentează Markus Wiser ideea. Fondatorul VENN explică şi de ce există o abordare diferită a inovaţiei la antreprenori faţă de manageri: „Antreprenorii sunt exploratorii, vizionarii, cei care au o idee şi care trebuie să se uite cum să o pună în practică, în timp ce managerii, în majoritatea cazurilor, au deja o imagine despre cum trebuie făcute lucrurile, cum să supraveghezi proiectele deoarece managementul, prin definiţie, încearcă să controleze lucrurile. În schimb, creativitatea şi inovaţia sunt lucruri de necontrolat”.
Prin urmare, şi cel care lucrează în inovaţie,
pe lângă cunoştinţele despre piețe şi industrii, trebuie
să aibă un orizont cât mai larg şi să fie tot un fel de explorator care nu aplică şabloane cunoscute pentru toate problemele pe care le are de rezolvat. În caz contrar, ar putea apărea riscul dezvoltării unei viziuni de tunel, după cum o numeşte fondatorul VENN. Cu alte cuvinte, acesta ar putea să „vadă numai lucrurile pe care le-a învăţat sau
pe care le-a construit în trecut, iar atunci când i se poate da o nouă problemă, s-ar putea să nu vadă care este soluţia reală pentru că tinde să le aplice pe cele cu care este cel
mai familiarizat”.
Spune că cel mai mult îi place să lucreze în zona digitală pentru că „nu există limitări, nu există bariere” şi speră ca, în viitor, inovaţia să nu mai fie numai un hobby, ci să devină o prioritate a fiecărui manager. „Cu o lume în viteză şi în mişcare, ceea ce este important este să fii mereu pregătit să sari pentru că s-ar putea să apară noi tehnologii care apar şi care îşi pot perturba business-ul şi care pot face ca toată structura pe care ţi-ai construit un business să fie de prisos peste noapte”, mai spune el.