FacebookTwitterLinkedIn

Cătălin Pătrășescu, Managing Partner la SmartPoint

Forbes: Ce înseamnă pentru dvs inovația? Cum sprijiniți procesul de inovație în agenția dvs.? 

Cătălin Pătrășescu: Normalitate, inovația este normalitate și o componentă la baza modului de funcționare a afacerilor din zilele noastre. Un concept care în secolul trecut era un atribut al companiilor mari si industriilor de complexitate ridicată are acum un spectru care pornește de la companiile de o persoana pana la cele foarte mari, adică la toate companiile. Nu cred ca este domeniu de activitate în care să poți rezista fără să ai ca fundație inovația.

La nivel de companie avem câteva cicluri de inovare care demarează odată cu proiectele foarte mari sau cele cu o complexitate ridicată. Acestea sunt momentele în care poți accesa mai multe resurse și ai provocarea de a căuta soluții și metode noi de a comunica ceva potențialilor clienți ai brandului pentru care lucrezi. Ele pornesc din nevoile pe care clienții brandului le au la un anumit moment, din evoluția modelului lor de business al companiilor sau pur și simplu din dezvoltarea produselor. Odată dezvoltate noile mecanisme sunt ulterior portate către alte proiecte și produse.

Un alt ciclu de inovare pornește din modalitatea în care vedem produsele pe o perioadă mai lungă. În general, acestea decurg din întâlnirile de strategie sau în întâlnirile de lucru cu participarea colegilor din celelalte țări în care activam, Serbia în principal. Dezvoltarea diferită a piețelor creează oportunitatea de a învăța mecanisme noi, de a dezvolta procese noi și care la un anumit moment pot fi transferate. Spre exemplificare, am portat din zona de comunicare tradițională către SmartPoint Serbia, piața fiind altfel structurată la acel moment. În același timp am adaptat procesele pentru a integra dezvoltarea dinspre Serbia spre celelalte țări pe proiectele care presupun comunitățile online.

Între cele două abordări, în ultimii ani, cea mai mare pondere vine din inovarea sub presiunea externă în cazul nostru. A doua caracteristică este dată de durata ciclului de inovare care s-a mutat foarte mult pe termen scurt în ultimii ani.

Forbes: De ce au companiile nevoie de inovație? Dar agentia dvs., in special?
Cătălin Pătrășescu: Ca indivizi avem nevoia naturală de a ne dezvolta, de a progresa. Facem asta învățând din situațiile în care ne aflăm, de la oamenii pe care îi întâlnim sau pur și simplu din studiul pe care îl facem individual.

În companii este același lucru, avem nevoie de schimbare, care poate fi de produs integral sau de procese în structura unor produse. Produsele în jurul nostru se schimbă și asta ne impactează major. Consumatorul este din ce în ce mai sofisticat și are acces foarte simplu și rapid la informație de calitate astfel încât trebuie să livrezi acolo, în acel moment și în acel interval. Asta presupune multă cercetare și testare. Să ne uităm la câtă informație consumăm de pe mobil în raport cu orice alt dispozitiv pe care îl deținem.

În ultimii 10 de ani modelul în care informația circulă, cum ea ajunge la un posibil client, s-a schimbat exponențial în complexitate raportat la anteriorii 50 de ani. Acest context pune în fața companiilor alternativa de a se transforma având la bază inovația sau de a dispărea foarte rapid.

Forbes: Cum ați descrie evoluția industriei de comunicare în ceea ce privește investițiile în inovație?

Cătălin Pătrășescu: Agențiile de comunicare sunt printre „favoritele” schimbării peisajului economic, influențate fundamental de toate schimbările tehnologice.

Chiar dacă sună a concept de manual inovația are procese simple, dar greu de cuantificat. Cât investește o companie în zona asta este greu de adunat la final de an pentru că, spre exemplu, tot ce pune în bugete de training poate avea rezultat în inovație, la fel cum investițiile în unelte noi de lucru, software sau dispozitive mobile diverse, poate intra în aceeași măsură în acest buget. Totul ține de modul în care te raportezi la aceste sume în cadrul general.

Din acest motiv nu pot spune dacă este mare sau mică investiția în industria comunicării în raport cu alte industrii, dar pot să vă spun cu certitudine că pe anumite produse la SmartPoint avem și transformări de peste 80% în ultimii doi ani și pentru majoritatea produselor pe care le punem în joc în fața partenerilor noștri avem schimbări de procese semnificative în ultimul an.

Forbes: Ce rol joacă eșecul în procesul de inovație?

Cătălin Pătrășescu: Foarte mare. Am învățat mai greu faptul că eșecul face parte din procesul de maturizare al unei companii. La începuturi acceptam foarte greu un eșec și îl asociam cu o pierdere greu reparabilă. Important este să ai o proporție echilibrată, să ai o pondere mica de rateuri în totalul activităților dintr-un proiect sau produs. Mult mai important este să folosești la maximum învățămintele din acele erori ca următoarele n proiecte să fie unele foarte bune tocmai pentru că ai învățat o lecție importantă la momentul potrivit.

La fel de important este să obișnuiești echipa cu ideea că, uneori, eșecul este posibil și are prețul lui, ai un „return” doar dacă înveți din el. Altfel, vei repeta același tip de eroare, iar asta se cheamă altfel. Sunt produse bine-cunoscute din industrii diferite la nivel global, foarte utile în același timp, născute din erori.