Cautare




, Contributor

Orologerie de lux |
|

Ini Archibong – Design, funcționalitate, emoție

Un anumit ceas mi-a atras atenția asupra creațiilor și carierei designerului Ini Archibong. Nu e un ceas oarecare, ci un model feminin Hermès de o eleganță și o simplitate absolut remarcabile. Creatorul lui nu putea fi decât un spirit iscoditor și, în același timp, foarte calculat. Poate că originalitatea se naște din inspirație, însă, pentru a căpăta substanță, ea are nevoie de un fundament analitic solid. În industria de lux a găsit Ini Archibong mediul cel mai bun pentru ideile sale, pe lângă divizia de ceasuri a Casei Hermès, el lucrând mai ales cu mărci de mobilier, precum Sé, Bernhardt Design sau de Sede.
Hermes_Ini_Archibong_copyright_ecoute_cherie

Galop d’Hermès este un ceas foarte șic, original, pe care-l reții imediat ce l-ai văzut. O nouă piesă orologeră Hermès trebuie să devină un reper, altfel nu are niciun rost să o lansezi. Ai simțit presiunea că trebuie să produci viitorul model de referință al Casei?

Ai dreptate în ceea ce spui; dar eu nu am simțit această presiune pentru că mi-a fost ușor să mă branșez la filosofia Hermès și la perspectiva sa estetică. Modul meu firesc de a mă raporta la design este în consonanță cu estetica Hermès. Acest nume înseamnă spontaneitate – eu mi-am creat un panou de imagini foarte dinamic care să mă inspire, utilizând fotografii din publicația Le Monde d’Hermès.

Cum a început colaborarea ta cu această Casă?

În 2015 l-am contactat pe Philippe Delhotal (director de creație și dezvoltare, La Montre Hermès); voiam să ne vedem pentru a afla mai multe despre partea privitoare la orologerie din cadrul Casei. A fost o întâlnire foarte plăcută, iar el m-a propus pentru realizarea unui nou ceas pentru doamne.

Bănuiesc că erai un fan al brandului și al universului său ecvestru încă dinainte de acest proiect.

Desigur. Dar am ajuns să cunosc cu adevărat Casa atunci când am avut șansa să vizitez Le Conservatoire des Créations Hermès, din Paris, care nu este deschis marelui public, dar unde sunt adăpostite toate modelele de peste ani ale brandului. Pătrunzând în acest univers, trei aspecte m-au inspirat. Contemplarea tuturor obiectelor m-a ajutat să înțeleg logica din spatele variatelor linii. Nu poți să nu admiri simplitatea modelelor Hermès – în trecut, articolele acestea erau obiecte funcționale cu un design simplu. La data creării lor, au fost considerate inovatoare. Imaginea trăsurii în deplasare m-a ghidat spre ideea de aerodinamică și mișcare. M-a uimit, de asemenea, faptul că obiectele expuse acolo au forme futuriste, de parcă timpul nu le-ar influența. Am vrut să creez un ceas în aceeași direcție, care ar fi avut logică și acum un secol și care va avea și peste un veac. Nu în ultimul rând, trebuie să spun că am dat peste mult umor în acest conservator, inclusiv în ce privește motivele eșarfelor.

Cum ai construit baza conceptuală pentru Galop d’Hermès? Cât de mult ți-a luat munca asupra designului?

Ideea noului ceas mi-a venit când îmi plimbam câinele în apropiere de Basel. Trebuie să fiu relaxat, degajat, în acord cu natura – iar acel loc era perfect pentru a-mi crea o astfel de stare. Neuchâtel este pentru mine locul ideal. Dacă am identificat conceptul, îmi continui plimbarea, răsucindu-l pe toate părțile în mintea mea, privindu-l din toate unghiurile. Muzica și plimbările mă ajută; când totul se clarifică, mă așez în fața computerului. De obicei nu fac schițe. Când eram copil, eu ceream programe pe calculator, nu jucării. Foloseam constant programe precum Photoshop și Paint și multe altele pentru micile mele proiecte. În 1994, am început să fac modelare 3D; acum, eu gândesc tridimensional.

Care e cea mai mare provocare când lucrezi la un astfel de proiect cu o Casă atât de prestigioasă precum Hermès?

Să poți surprinde în continuare și să creezi obiecte îndrăznețe, unice. În orologeria de azi, regulile sunt destul de stricte, așa că, pentru mine, modul de atașare a curelei și ideea de a pune coroana în partea de jos a carcasei au constituit modalități de a răsturna convențiile. Poziționând coroana în dreptul orei 6, jucându-mă cu materialul și cu mărimea cifrelor, am ajuns la reorganizarea radicală a codurilor orologere, venind cu o viziune proprie asupra felului ludic prin care Hermès interpretează timpul. Regulile m-au ghidat, dar când au devenit irelevante nu m-am dat înapoi de la a le încălca. Acest ceas reprezintă propria mea viziune asupra timpului, inspirată de Hermès. Unul dintre scopurile mele importante a fost să realizez un model orologer care să nu fie circumscris anumitor granițe culturale, care să se dovedească relevant în contextul contemporan. Ceasul acesta oglindește interpretarea pe care o dau eu timpului; nimic nu e complicat, iar timpul nu este o temniță, ci lucrul care ne aduce bucurie.

Să ne întoarcem în trecut, la formarea ta. Ai studiat la ArtCenter College of Design, din Pasadena, și la École Cantonale d’Art, din Lausanne. Cât de important a fost faptul că ai învățat într-un mediu multinațional?

Experiența internațională a avut o mare influență asupra felului în care îi înțeleg pe ceilalți oameni și diferitele culturi; cred însă că influența reală exercitată de aceste medii de învățământ asupra muncii mele este dată de specificul fiecăreia dintre instituții. La ArtCenter College of Design am învățat să pun preț pe rigoarea procesului și a gândirii direcționate spre rezultate comerciale viabile. La École Cantonale d’Art am învățat să apreciez valoarea conceptuală a inspirației – ingredient necesar al unui obiect de lux – și, de asemenea, valoarea savoir faire-ului, a manufacturării.

Să înțeleg că, în primul rând, te simți atras de proiectele din industria de lux…

În acest moment al carierei, este cea mai potrivită pentru a-mi exprima viziunea. Sunt deschis la a lucra în aproape orice domeniu atâta vreme cât perspectiva sau mesajul meu nu sunt alterate. Cum inspirația și manufacturarea sunt extrem de apreciate în industria de lux, deocamdată ea constituie cel mai bun loc pentru mine.

Ai crescut pe Coasta de Vest a Statelor Unite, într-o familie de origine nigeriană, și te-ai mutat apoi în Elveția. De ce ai făcut această schimbare?

Prima oară m-am mutat la Singapore pentru a lucra cu Tim Kobe și Eight Inc. După câțiva ani petrecuți acolo, m-am hotărât să vin în Elveția. Am procedat așa pentru că am văzut ce potențial au abilitățile mele creatoare în realizarea designului unor obiecte care să însemne ceva, care să reziste testului timpului. Programul de studii aprofundate în domeniul luxului de la École Cantonale d’Art era cel mai important pe care îl puteam urma pentru o carieră în această direcție; pe de altă parte, știam de relația durabilă dintre acest program de studiu și Hermès. Pentru mine, această Casă reprezintă cel mai important brand de lux, care și-a păstrat integritatea. Asta a contat mult atunci când a venit vorba despre o schimbare a traiectoriei mele profesionale. Mutarea în Elveția și urmarea cursurilor de la École Cantonale d’Art aveau sens;  absolvindu-le, speram că voi obține instrumentele necesare pentru a lucra cu un brand ca Hermès.

Este Elveția un loc privilegiat atunci când vine vorba de a lucra cu marile nume din industria de lux?

Elveția are o tradiție artizanală uimitoare și se află în inima Europei – sunt două avantaje atunci când lucrezi în domeniul luxului. Dar am ales să locuiesc în Elveția din multe alte motive, calitatea vieții fiind unul foarte important.

Care a fost primul tău proiect?

Modelul de masă Serif, realizat pentru Bernhardt Design.

Cât de importantă este moștenirea nigeriană în ceea ce faci?

Moștenirea aceasta este parte din creația mea. Și nu mă refer doar la cea nigeriană, ci și la experiența mea afro-americană, laolaltă cu lucrurile acumulate de-a lungul acestei călătorii a vieții mele. Toate îmi influențează creațiile.

Unde te simți acasă?

Acolo unde se află studioul meu.

Cum este programul tău de lucru? Cu câți oameni lucrezi?

Lucrez în apartamentul meu din Neuchâtel. Sunt norocos că prezentul îmi oferă șansa să colaborez cu specialiști din întreaga lume pentru a da viață visurilor mele.

Cum se schimbă modul tău de lucru în funcție de domeniile diferitelor proiecte? E o diferență foarte mare între a lucra la designul unui ceas față de, să zicem, un proiect din domeniul mobilierului?

E o experiență mai intimă să lucrez asupra unor obiecte mai mici, de vreme ce impactul meu poate fi mai mare. Dar, indiferent de tipul de obiect căruia îi fac designul, procesul de gândire nu se schimbă; nu mă apuc imediat să trasez linii. Asta înseamnă că designul nu depinde de obiectul pe care trebuie să-l creez, ci are mai degrabă legătură cu felul în care interpretez efectele acestor procese de gândire.

Care a fost cea mai flatantă reacție stârnită de deja celebrul Galop d’Hermès?

E măgulitor când cei care lucrează în magazinele Hermès din întreaga lume îmi spun cât de mult apreciază ceasul. Însă răspunsul cel mai flatant a fost recunoașterea  venită din partea lui Philippe Delhotal pentru munca bine făcută. El îmi este mentor și prieten. Înaintea tuturor, el a crezut în capacitatea mea de a face designul unui ceas; m-a învățat atât de multe de-a lungul acestui drum.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii