Cautare




, Contributor

Media şi entertainment |
|

Îndrăznește să cânți!

În care este vorba despre cum pot și de ce este bine pentru copii să învețe să cânte altfel decât după metodele clasice.
FDS 2

Un copil cântând, oriunde și oricând, e semn că niciun nor deasupra nu-i! Acestea sunt versurile unui cântec pe care mi-l amintesc din copilărie. Nu mai țin minte restul cuvintelor, însă sunt sigur de un lucru: melodia nu spunea despre ce anume cânta copilul, nici ce stil muzical aborda și nici ce vârstă avea. Acestea sunt doar trei dintre lucrurile despre care Manuela Jacobs și Mira Boțocan – fondatoarele Feel Dare Sing, o școală de muzică ieșită din tiparele clasice atât la propriu, cât și la figurat, bazată pe metoda Estill Voice International – spun că sunt importante atunci când  vine vorba despre antrenamentul vocal al unui copil. ”Este indicat să înceapă antrenamentul vocal în jurul vârstei de opt ani, pentru că până atunci copilul nu este încă dezvoltat suficient din punct de vedere anatomic”, explică Mira.

Manuela JacobsPână la acestă vârstă, copiii cântă oricum la grădiniță și la școală. ”Învățătoarele fac bine ceea ce fac, îi pun să cânte în vocea lor vorbită. Tot tractul vocal, aparatul fonator la copil se definitivează ca dezvoltare la opt ani, apoi începi să-i antrenezi ușor, cu bază pe «speech», apoi le dezvolți și ambitusul. Este atât de simplu și de limpede!”, completează Manuela (foto), care a intrat în contact, acum aproape un deceniu, cu metoda de predare fondată de Jo Estill.

Totul s-a întâmplat în Olanda, țară în care Manuela a plecat dezamăgită de metodele de predare a muzicii din România. ”Eu voiam să mă las de muzică în acea vreme. Am terminat la Timișoara facultatea, dirijor coral, apoi m-am întors la Sibiu, orașul meu natal, și am primit post la Liceul de Artă. Elevii de acolo  nu voiau să cânte clasic, dar eu nu știam să predau altceva. Din instinct, le-am spus să cânte cum simt, să fie ei înșiși, iar  atunci am început să-mi pun întrebări. În cele din urmă, nu m-am înțeles cu conducerea liceului și am plecat în Olanda, am întâlnit o doamnă, Monica Millar, care cunoștea această metodă. Am făcut un schimb: eu le-am învățat pe fetele ei pian și ea m-a învățat ce știa ea. Mi-a spus că sunt potrivită pentru a preda după această metodă și asta am și făcut”, povestește Manuela, care în prezent este profesor de muzică freelance de doi ani, după ce a lucrat alți cinci ani în cadrul unor academii de muzică din Țara Lalelelor.

În ritm de rock #impreunaevoluam

În școlile românești, chiar și în liceele de artă, lucrurile nu s-au schimbat prea mult de atunci. Profesorii de muzică, fie că este vorba despre cei din școli, fie despre cei care dau lecții particulare, pun în general accentul pe muzica clasică.

rsz_mira_botocan_meerah”Principiile pe care le aplicăm în lecțiile noastre sunt cele ale vocii sănătoase, naturale. Clasicul este doar o calitate a vocii, una dintre cele șase. La operă, de exemplu, rețeta este: laringele jos, limba trasă în spate. Problema este că profesorii iau copiii mici și «le dau în laringe», cum zicem noi, să-l coboare, când de fapt pentru copil nu este natural să facă acest lucru. Copilul vrea să se prostească, să se joace, acolo este naturalul”
Mira Boțocan (foto)

Tehnica după care predau Mira și Manuela, care sunt de anul trecut și colaboratoare la emisiunea Vocea României,  are la bază controlul structurilor anatomice care ”intră în acțiune” atunci când cântăm. ”De pildă, laringele are trei poziții, la fel și limba, buzele – două. Înveți aceste poziții și legătura dintre ele. Este un setup în funcție de ce faci și există anumite astfel de setup-uri pentru fiecare calitate vocală. Când înveți un instrument, ai anumite atacuri, acestea există și în vocalizare. Tu ești un instrument, vocea ta e un instrument”, conchide Manuela.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii